România este pe locul 5 în acest top, după Estonia (un procent covârșitor de 82% dintre participanții la studiu din această țară susțin că au făcut shopping și au descoperit noi branduri prin social media), Grecia (51%), Lituania (48%) și Slovacia (47%). La același nivel cu românii sunt cumpărătorii din Ungaria (46% dintre respondenții maghiari spun că preferă achizițiile prin Facebook și Instagram Shops).
În a doua jumătate a clasamentului sunt țări precum Bulgaria (doar 41% dintre acești cumpărători spun că folosesc social media pentru cumpărături de modă), Slovenia (39%), Letonia (39%) și Cehia (pe ultimul loc din țările GLAMI analizate, la un procent de numai 27% cumpărători prin social media).
Cu cât oferta este mai mare, cu atât dorința crește. Și nu doar de cumpărături practice, ci și de achiziții impulsive, mai degrabă „iraționale”.
În țările menționate mai sus, inclusiv pe www.glami.ro, e-motorul de căutare le-a cerut utilizatorilor să-și listeze cele mai „iraționale” comenzi de modă (articolele care nu le-au fost necesare în lockdown sau în perioada work-from-home, dar cărora pur și simplu nu le-au putut rezista), din ultimul an de pandemie.
În topul achizițiilor, pe categorii de produse, se numără articole precum jachetele din blană, pentru petreceri, pantofii cu toc extravaganți, rochiile de cocktail, blazerele pentru ieșiri la evenimente, ochelarii de soare de designer, pantalonii din piele, mănușile din piele, jachetele elegante ori gențile de designer.
În ceea ce privește explicațiile și motivațiile cumpărătorilor, iată câteva dintre cele mai surprinzătoare:
- Am cumpărat o rochie atât de extravagantă, încât nu sunt sigură că o voi purta
- Am cumpărat pantofi cu toc înalt, deși nu aveam unde să îi port
- Pur și simplu a trebuit să adaug 4 perechi de pantofi classy în coșul de cumpărături
- Am cumpărat o jachetă despre care știam că nu mi se potrivește, dar trebuia să o am
- Am cumpărat niște pantaloni de birou grozavi, dar nu sunt sigură că îi voi purta pentru că literalmente fac zgomot