”Inovațiile bazate pe tehnologie fac posibile noi modele de afaceri cu focus pe client, ceea ce va permite băncilor de nivel mediu să rămână agile și să răspundă rapid la o perioadă de schimbări. Acest lucru le va oferi nu doar șansa să supraviețuiască, ci chiar să prospere. Aprecierea acestei oportunități, însă, necesită o schimbare radicală a modelelor bancare și a mentalităților, ceea ce pare să se întâmple încet încet și în România”, este de părere Laurențiu Nedelcu, manager regiunea Europei Centrale și de Est, Saxo Bank.

În opinia specialistului Saxo Bank, scena tehnologiei financiare din România este încă în fază incipientă. ”În Polonia, de exemplu, banking-ul online este deja în creștere și poate că nu este o coincidență faptul că prima bancă online lansată în România este poloneză. Republica Cehă, Ungaria și Slovacia furnziează deja astfel de servicii de mai mulți ani. Este clar că avem un apetit din partea clienților pentru a o lua în această direcție”, mai spune Nedelcu.

”Într-o țară ca România, unde, din punct de vedere istoric, comisioanele bancare au fost printre cele mai mari din regiune, șansele de succes pentru băncile care oferă servicii digitale alternative eficiente din punct de vedere al costurilor pentru generația tânără sunt foarte ridicate. Dar cât de repede se vor putea băncile adapta la această nouă realitate?”, adaugă reprezentantul Saxo Bank.

Digitalizarea - oportunitate, nu amenințare

Astfel, băncile românești ar trebui să înceapă să vadă digitalizarea ca pe o oportunitate și nu ca pe o amenințare. ”De asemenea, companiile fintech trebuie să înțeleagă că pentru a fi viabile și profitabile, ele nu pot perturba întregul lanț valoric al băncilor. Pentru băncile și companiile fintech, răspunsul este colaborarea, iar costul de a nu colabora va fi probabil diferența dintre supraviețuire și succes”, afirmă Laurențiu Nedelcu.

La nivel global, băncile își reevaluează modelele de afaceri, inclusiv procesele operaționale, furnizorii și seturile de competențe. Procedând astfel, acestea îmbunătățesc experiența utilizatorilor, deținând în același timp mai puține active care furnizează acea valoare. Ca parte a acestui proces, băncile se deschid spre colaborarea cu furnizorii terți, chiar și în furnizarea de produse, servicii și procese, odată văzute ca fiind critice pentru business. Pentru ca acest lucru să fie realizat cu succes, băncile trebuie să-și regândească ofertele pentru a-și identifica principalii diferențiatori, înainte de a decide de ce să scape, ce să păstreze și pe ce să se concentreze și cum să folosească și serviciile unor furnizori externi pentru a îmbunătăți experiențele clienților cu costuri reduse și complexitate minimă a sistemului.

AI, următorul pas în evoluția fintech

Specialistul Saxo Bank este de părere că următorul val al evoluției fintech-ului va fi centrat pe interacțiunile naturale cu tehnologia, iar toate indiciile arată spre inteligența artificială (AI).

”AI este ceea ce va sta sub lumina reflectoarelor în perioada următoare. Trebuie doar să te uiți la proliferarea tehnologiei inteligente în viața de zi cu zi; cu produse cum ar fi Alexa lui Amazon și Google Home devenind normă, vedem că oamenii aleg produse bazate pe caracteristicile AI și experiența care le-a fost oferită. Ne așteptăm să vedem aceeași combinare și în comportamentul clienților băncii, deoarece AI devine tot mai răspândită în industria serviciilor financiare.

AI este deja utilizată în serviciile financiare, dar este, probabil, utilizată doar la nivel enterprise. Accentul a fost pus până în prezent pe eficiență și reducerea costurilor, dar există un potențial uriaș ca AI să fie utilizată de serviciile financiare pentru a crea… purtătorii de cuvânt pentru companii. În același fel în care Alexa funcționează pentru Amazon sau Siri pentru Apple, viitorul serviciilor financiare ar putea să vadă mărci precum Saxo Bank având propria "față AI" sau "voce AI" care vor face parte din brandul lor”, declară Nedelcu.

UX-ul primează

Inovația în domeniul tehnologiei digitale a determinat o schimbare fundamentală a așteptărilor clienților, iar clientul român nu este diferit: a devenit obișnuit cu fiabilitate, comoditate și personalizare în utilizarea unui serviciu. Experiența utilizatorului (UX) este de extrem de importantă.

”Rămâne de văzut ce va aduce schimbarea completă către digital pe scena financiară a României, dar un rezultat probabil este că se va traduce prin reducerea costurilor pentru consumator ca urmare a tăierii sau eliminării diverselor costuri suportate de serviciile bancare, precum și prin oferirea celui mai de preț avantaj, comoditatea. Generația tânără din România este familiarizată cu și deschisă spre fintech, deci este doar o chestiune de timp înainte ca ea să devină o normă”, concluzionează specialistul Saxo Bank.