La studiu au participat utilizatori români de internet din mediul urban, din toate categoriile de vârstă. Studiul face parte din HumanGraphExperience, o serie de infografice lunare realizate de Starcom România, bazate pe studii cantitative.
Odată cu retragerea restricțiilor impuse de contextul pandemic, oamenii au vrut să profite la maximum de experiențele offline în 2022. Astfel, putem observa o ușoară scădere a activității pe internet în comparație cu 2021.
Cu toate acestea, mediul digital este în continuare omniprezent în viața oamenilor, persoanele din generațiile mai tinere (18-34 de ani) fiind în continuare cele mai pasionate de acesta și fiind într-o mai mare măsură deschise să încerce noi oportunități (consultații medicale online, Metaverse, comerț electronic). Pe de altă parte, generațiile mai în vârstă (45+) continuă să migreze lent către canalele digitale, în special pentru căutarea de informații sau pentru a accesa jocuri.
Plățile și cumpărăturile online se află în continuare în topul preferințelor pentru activitățile online ale consumatorilor.
Popularitatea rețelei de socializare Facebook începe să scadă, în special în rândul generațiilor tinere, pe măsură ce nevoile consumatorilor se schimbă, modelând o nouă eră a Social Media. Astfel, consumatorii devin tot mai interesați de comunitățile în care pot genera conexiuni autentice. Dintre acestea, WhatsApp rămâne în topul platformelor utilizate, iar Telegram este adoptat de tot mai multe persoane, întrucât aceste spații îndeamnă toți membrii comunității să se exprime liber și să creeze conținut de interes pentru întreaga comunitate.
Cu toate acestea, oamenii rămân interesați și ancorați în conținutul postat pe rețelele de socializare, observându-se o creștere semnificativă pentru TikTok, una dintre cele mai populare platforme de Social Media. Twitter înregistrează, de asemenea, o ușoară tendință de creștere în rândul utilizatorilor români de internet din mediul urban față de 2021.
Regândirea timpului petrecut în fața ecranului
În ceea ce privește activitățile online cele mai populare, utilizarea aplicațiilor bancare (49%), de comerț electronic (45%) și de rețele sociale (45%) sunt în continuare pe lista prioritară pentru consumatori, devenind deja o normă a vieții de zi cu zi. În plus, aplicațiile de comandat mâncare (Glovo, Bolt Food etc.) sunt populare în 2022, deoarece consumatorii de astăzi caută comoditate și posibilități de alegere în ceea ce privește achizițiile lor.
Cu toate acestea, oamenii par a fi mai interesați să petreacă timp în aer liber, să experimenteze lumea offline, observându-se un interes din ce în ce mai mare pentru aplicațiile care le permit oamenilor să se deplaseze: hărți / sisteme de navigare (34%) și mijloace de transport (Taxi, Uber) (29%).
La fel ca și alte forme de media, jocurile online au devenit tot mai populare în ultimii ani, în contextul restricțiilor impuse de pandemie.
Printre cele mai apreciate jocuri de către utilizatorii de internet din mediul urban se numără cele tip puzzle (47%), de strategie (38%) și educative (33%).
Podcast-urile au fost fenomenul din ultimii ani, oferind consumatorilor acces la conținutul preferat în orice moment și de oriunde (de exemplu, în timp ce fac naveta, se antrenează sau fac curat în casă).
În 2022, consumatorii își mută atenția și spre alte tipuri de conținut, observăm o tendință de creștere pentru podcasturile despre tehnologie.
In timp ce podcasturile de divertisment și informative își pierd popularitatea în comparație cu anul precedent, cele educative rămân o resursă bună pentru generațiile mai tinere care pot căuta alternative la trainingurile formale.
Zoom, platforma principală de videoconferință
Și în 2022, Zoom rămâne principala platformă de videoconferință utilizată, 67% dintre respondenți menționând că apelează la aceasta. Este urmată de Skype (40%), Meet (39%), Teams (33%) și Webex (9%).
YouTube rămâne platforma de muzică preferată a românilor (83% dintre respondenți). La o diferență considerabilă, urmează Spotify (37%), care înregistrează o creștere semnificativă comparativ cu 2021.
În 2022, oamenii sunt expuși din ce în ce mai mult la noile tehnologii, astfel încât aceștia încep să considere gadgeturile care le îmbunătățesc viața ca fiind ceva firesc.
Cei mai actualizați și dispuși să integreze în viața lor de zi cu zi aceste noi tehnologii, sunt în special bărbații și persoanele din categoria de vârstă Millennials.
Cele mai populare tehnologii în rândul utilizatorilor de internet din mediul urban sunt cele care îmbunătățesc experiența utilizatorului, cum ar fi 5G (61%), inteligența artificială (55%) și electrocasnicele inteligente (54%).
Dispozitivele inteligente de purtat sunt cele mai utilizate tehnologii și în 2022, iar interesul oamenilor pentru monitorizarea sănătății și a activității de fitness este în creștere. De asemenea, într-o eră a vitezei, tehnologia 5G pare să fie foarte atractivă pentru consumatori, adoptarea ei crescând semnificativ față de anul trecut.
În ceea ce privește noile tehnologii care abia încep sa fie descoperite la nivel local, oamenii se declară tot mai curioși, în special față de Realitatea Augmentată, fotografii / video 360 și roboți, acestea aflându-se pe un trend ascendent.
Cum este percepută Inteligența Artificială
Conform studiului Tech Trends 2022, 54% dintre utilizatorii de internet din mediul urban, în special bărbați, declară că se simt confortabil să interacționeze cu branduri care folosesc Inteligența Artificială.
Pe de altă parte, 51% dintre respondenți se arată îngrijorați de posibilitatea ca, în viitor, tehnologia să înlocuiască munca oamenilor, impactând negativ numărul locurilor de muncă disponibile.
Tehnologiile Web 3
Dintre utilizatorii de internet din mediul urban, 77% au auzit de cel puțin o tehnologie Web 3, criptomondele fiind cele mai aprofundate atât în rândul bărbaților (66%), cât și în rândul femeilor (54%), cu precădere din generațiile mai tinere (18-34 de ani).
Pentru 4 din 10 utilizatori de internet din mediul urban, criptomonedele/NFT-urile reprezintă viitorul investițiilor.
De asemenea, utilizatorii de internet din mediul urban se așteaptă ca, în Metaverse (spațiu virtual), să interacționeze cu categorii de produse/servicii precum electrocasnice, servicii bancare și modă.