Pe Andrei Botescu și Alexandru Manda îi știm de când au fondat Bicicletele Pegas, readucând în atenția publicului brandul celebru în timpul comunismului. Alături de ei în proiectul Roshield este Leonard Ochian. Roshield a început ca o inițiativă de ajutor la începutul pandemiei, prin donație de viziere.

„Am început proiectul la începutul pandemiei, ca o inițiativă umanitară. Voiam să facem ceva. Pe măsură ce urmăream știrile și evoluția din fiecare oraș eram conștienți că sistemul sanitar nu e pregătit să facă față unei pandemii de acest tip”, își amintește Andrei Botescu pentru start-up.ro.

A discutat cu diferiți prieteni și cunoștințe și au găsit persoane la fel de interesate să ajute. „Am găsit doi parteneri, Leonard Ochian și ALexandru Manda cu care ne-am apucat inițial de proiectul de fabricație și distribuire a unor viziere de protecție 100% fabricate aici în România. Pentru că noi controlam procesul de producție am reușit să ieșim cu un produs premium la un preț accesibil”, spune Botescu. Până acum au donat peste 10.000 de viziere, iar inițial nici nu le-au comercializat. Așa că vizierele lor au ajuns la peste 200 de secții ATI și spitale din prima linie.

Poți vedea produsele Roshield pe site-ul lor oficial.

Resursele necesare producerii de viziere și măști

Au reușit să producă viziere pentru că Leonard are o tipografie, deci ambalajele se puteau face ușor. Restul de nevoi au fost construite de la zero, inclusiv matrițele de injecție pentru lastic, mașini de confecționat ecrane și linia de asamblare.

Dincolo de donarea acestora, le și vând. Au clienți B2B de tipul spitalelor, clădirilor de birouri, clinici private, dar comercializează și prin eMAG Marketplace.

„Suntem cel mai bun raport calitate/preț și avem multe review-uri care certifica asta. Vizierele sunt reutilizabile și dacă se dezinfectează ecranul prin imersie într-o soluție ce conține clor pot fi utilizate 6 luni fără probleme”, explică Andrei Botescu. În momentul de față, Roshield vinde aproximativ de 50.000 de viziere pe lună.

„După ce am fost mulțumiți de gama de viziere dezvoltată, am trecut la măști de protecție. Am prototipat mai multe produse”, spune Botescu. Deși măștile par produse simple, a fost foarte greu, mărturisește acesta.

„În primul rând hala de producție trebuie să fie total aseptică, așa că am construit-o de la zero. Am investit în sistemul de ventilație cu filtre HEPA și nenumărate mecanisme de reducere și eliminare a oricărei surse de contaminare”, explică Botescu.

„După 3 luni de muncă am reușit să obținem autorizare de fabricare. Este un ansamblu complex de utilaje, parte cumpărate, parte produse pentru noi de o echipă de ingineri locali astfel am reușit să optimizăm procesele de producție și să asigurăm calitatea. Până și elasticul îl facem noi pentru a ne asigura că e de cea mai bună calitate și că nu zgârie sau rănește urechile clienților care poartă mască zilnic”, explică Botescu.

Investițiile pentru o linie de producție de măști

Măștile Roshield sunt fabricate în totalitate în România. Ele se produc la facilitatea deschisă la Popești Leordeni. Și chair dacă pe cutie scrie „Fabricat în UE”, trebuie să știți că asta însemnă că sunt făcute în România, inscripția fiind necesară doar pentru export.

Conform lui Andrei Botescu, până acum s-au investit peste 500.000 de euro și deja se construiește a doua linie de producție datorită cererii mari. „Estimăm încă 500.000 de euro investiție până la finalul anului, cel puțin”, spune Botescu.

L-am întrebat cât de dificil e să construiești de la zero o linie de producție pentru măști. Botescu menționează că sunt soluții la cheie, dar acolo trebuie plătite consultanța și training-ul așa că ajung să fie scumpe.

„La noi a fost cazul fericit că am avut oameni obișnuiți cu manipularea utilajelor și setarea sistemelor de lucru. Am auzit de cazuri de investitori care s-au apucat de astfel de proiecte și stau cu utilajele în curte pentru că nu reușesc să le calibreze să producă ceva acceptabil pentru autorizare”, spune Botescu.

Provocările unei linii de producții autohtone

Andrei Botescu menționează că au fost multe challenge-uri peste care au trebuit să treacă, de la cele mai simple, la unele complicate.

„Trebuie să te asiguri că elasticul nu se dezlipește, că are o compoziție prietenoasă cu pielea și totuși durabilă. Materialul măștii e format din 3 filtre și trebuie să ai grijă să îndeplinească standardele, dar să aibă și o textură fină, să nu obosească persoanele atunci când o poartă”, explică antreprenorul român.

De asemenea, când vorbim de linia de producție, ea trebuie să fie total aseptică și să nu se contamineze „iar aici sunt proceduri draconice”. „Noi sigilăm cutia pe deasupra pentru a fi siguri că nu umblă nimeni contaminat cu Covid-19 în ele sau chiar pe suprafața cutiei până ajung la client”, explică acesta.

În momentul acesta în proiect lucrează 20 de angajați și odată cu noua linie de producție, numărul va trebui dublat.

Cum stabilești prețul unei măști și ce calitate au cele de import

Discuțiile despre prețul măștilor, dar și de calitatea celor venite din import, din China sau Turcia, au fost pe agenda publică de mai multe ori de când a început pandemia.

Andrei spune că prețul poate varia foarte mult în funcție de prețul materiilor prime. „Avem costuri fixe cu forța de muncă și amortizările, dar în rest depindem de aceste fluctuații internaționale. Ce facturăm noi aici nu avem de gând să creștem astfel că dacă va crește prețul materiei prime vom fi avantajați față de concurență”, explică acesta.

În momentul de față, cutia de 50 de măști se găsește pe site-ul oficial al Roshield la 27 de lei, preț redus de la 40 de lei.

„Suntem acum cam la limită. Nu lucrăm cu distribuitori că nu avem ce procent din adaos să le împărțim ca să putem fi competitivi pe piață”, explică Botescu.

Am vorbit și despre calitatea măștilor de pe piață, majoritatea aduse din China sau Turcia. Andrei explică faptul că orice negociere la preț se vede și în calitatea măștilor: „fie în calitatea și densitatea texturii, fie elastic slab, fie lipituri sau cusături”, spune Botescu. Despre măștile din Turcia, de exemplu, spune că feedback-ul e că materialele miros urât și te zgârie pe față.

În plus, el spune de un aspect care nu poate fi verificat deloc de către clientul final. „Cel mai greu e să-ți dai seama cât de sterilă este. În plus, e important să te simți ok cu ea. Să o porți purta, să nu se rupă elasticul, să nu te zgârie, să aibă sârma de modelare pe lângă nas, să fie fină la atingere, să nu te doară urechile și să nu fii nevoit să arunci jumătate de cutie pentru că sunt defecte”, mai explică Andrei Botescu.

Ca planuri de viitor, Roshield vrea să vândă pe site-ul propriu roshield.ro. De asemenea, au început să aibă și clienți instituționali, adică firme medii și mari. În plus, sunt în discuții cu distribuitori pentru export în Europa.

„Știind că sunt făcute în România, managerii de companii vor să ajute economia cu puterile lor”, menționează cofondatorul Roshield.