Dolci Coni este o gelaterie în București care se concentrează pe crearea de produse naturale și artizanale. Au fost printre cei care au deschis trendul gelateriilor în București. Și dacă îi cauți pe Google vei descoperi că sunt și în topurile preferințelor oamenilor.

Roxana Mihai spune că totul a început ca o joacă, după ce au preluat un laborator de la altcineva care închisese o gelaterie-cofetărie. S-au relocat din Italia în România, o dorință pe care o aveau de ceva vreme, iar după șase luni au deschis Dolci Coni.

Nu era o afacere care a pornit cu un plan clar, ci din pasiune, din simplul fapt că-n familia Mihai toată lumea e gurmandă, mai ales în zona de deserturi.

Cum pornești o afacere fără să te gândești la ea ca la o afacere

Odată ce au revenit în România, spune Roxana, nu a vrut să se gândească prea mult la Dolci Coni ca la o afacere. "Am luat lucrurile pas cu pas. Mi-a fost teamă să mă gândesc la afacere în ansamblul ei. Am înființat firma, ne-am autorizat, plus că după 20 de ani de când plecasem din țară venisem într-un loc pe care nu-l mai cunoșteam bine și a trebuit să mă reintegrez în acest nou context", povestește Roxana.

Primii doi ani ai afacerii au fost grei, afacerea nu s-a susținut de la început, dar ulterior a început să crească până la nivelul dorit de către Roxana și familia ei. Dar la început piața era încă în formare, în București nu erau la fel de multe gelaterii precum acum.

"Erau două-trei gelaterii. Faptul că am fost deschizători de drumuri e un lucru pe care nu-l poate nega nimeni. Am fost bucuroși să fim pionieri. Lucrurile s-au schimbat, dar noi ne-am dorit să rămânem cu adevărat artizanali și să nu facem ceea ce fac majoritatea colegilor din domeniu", spune fondatoarea Dolci Coni.

Ce înseamnă în acest domeniu cu adevărat artizanal? Ei bine, Roxana dă exemplul înghețatei de lămâie, preferata sa, care în mod artizanal se face cu muncă fizică - în care cureți și storci lămâile. De altfel, se duce prin oraș, încearcă înghețata "concurenței" pentru a descoperi aceste lucruri.

O gelaterie de 100.000 de euro pe an

Roxana descrie creșterea gelateriei ca una lentă, dar constantă. "La nivel de cifre suntem undeva în jur de 100.000 de euro pe an. Ca profit am ajuns în jur de maximum 20% pentru că pun accent pe calitate și mereu am lăsat câștigul deoparte. Vreau să fac poezie acolo", spune Roxana Mihai.

De altfel, când vorbește de Dolci Coni Roxana vorbește cu pasiune, nici măcar nu-și numește clienții astfel, ci o mică familie, pentru că-i știe de multă vreme, le cunoaște copiii de dinainte ca aceștia să se nască.

În următorii ani însă Roxana se află în fața unei dileme de business - să păstreze o afacere de familie sau să crească. Inclusiv să se extindă într-un alt cartier în 2025.

"Îmi plac cartierele frumoase și boeme ale Bucureștiului. Mi-ar plăcea să găsesc o locație frumoasă, care să aibă o curte, să nu fie doar o gelaterie, ci să poți consuma și un prosecco acolo", spune antreprenoarea.

"Aceasta e decizia. Rămânem un business de familie sau trecem la o nouă etapă? Sunt două lucruri diferite. Implicarea mea în business e de măcar 12 ore pe zi", explică ea. Creșterea înseamnă mai multe probleme, mai multe lucruri complicate.

Mai ales pentru un business în care sunt implicați aproape toți cei din familie: soțul său, mama, fiica. Pentru extindere Roxana Mihai se uită ori la o extindere spre alt cartier, ori la franciză.

Pe lângă locația fizică, Dolci Coni se implică în business și la evenimente corporate, evenimente private, dar are și puține colaborări cu restaurante. Motivul e că logistica unei colaborări e dificilă, mai ales dacă vorbim de înghețată artizanală.

De la mamă la antreprenoare, peste 12 ore pe zi

Roxana nu se oprește din a fi Roxana de la Dolci Coni niciodată. Rolurile sale se îmbină cu cele din familie.

"Dacă ar auzi cineva ce fac eu de dimineață până seară s-ar putea să nu se mai apuce de antreprenoriat", spune zâmbind.

Își începe ziua ca mamă, soție, timp de două ore dimineața. "Mă duc apoi la laborator, intrăm la producție, curățenie, transport, relații cu clienții, furnizorii, contabilitate. O multitudine de lucruri până la 10 seara. Ca un medic generalist care trebuie să știe să facă din toate", spune Roxana.

De altfel pentru Dolci Coni lucrează astăzi doar trei oameni, iar Roxana încă nu vede momentul în care va face un pas în spate din operațional.

"Mi-e greu să fac asta. Mi-e greu să deleg. Pare stupid, dar nu pot să fac încă asta. Poate nu am întâlnit oamenii corecți, potriviți, dar am încercat și nu mi-a plăcut ce a ieșit. Ca business de familie s-au creat simbioze, niște semi-dependențe pozitive ca să le definesc astfel", spune fondatoarea Dolci Coni.

Cu toate că este peste tot în decursul unei zile, spune că a învățat că nu trebuie să iei ca antreprenor totul ca o catastrofă. E o abilitate importantă. Să știi că totul are rezolvare. Iar când obosește?

"Ne punem la o ședință de familie, le spun că am nevoie de ajutor și am suportul lor. Fără ei nu aș putea exista", spune Roxana.

Mai apoi, a adus din Italia obiceiul vacanței pentru afacere. 3 săptămâni în care toți clienții știu că Dolci Coni e închis, iar familia se duce în concediu și se relaxează pentru încă un sezon de bunuri dulci.

O afacere recomandată de Roxana Mihai

La final, după această incursiune într-un business de familie, am rugat-o pe Roxana să ne recomande afacerile pe care le apreciază.

"Am o mare admirație pentru Musette și doamna Cristina Bâtlan. Apreciez și afaceri foarte mici, ca a mea. Și o recomand pe o prietenă foarte bună care a luat multe premii pe partea de ciocolaterie - Maria Bizgan (n.r. - fondatoare Bucharest Chocolate Club)".