Rubik Hub s-a lansat la Piatra Neamț pe 27 mai. Scopul lor declarat a fost să stimuleze potențialul creativ și inovator din regiune. În plus, în spațiul de coworking pot lucra elevi, studenți, freelanceri, investitori și startup-uri.
Noi am vorbit cu Vlad Gliga, head of business development la ADR Nord-Est. Deși multă lume crede că e o companie de stat, aceasta e, de fapt, sub forma unui ONG și încearcă să fie o punte între zona publică și cea privată. Rubik Hub e proiectul celor de la ADR Nord-Est, dar a fost construit cu o investiție de 100.000 de euro obținuți din sponsorizări de la companii din zonă.
Banii sunt un plasture, rezolvă partea superficială a problemei. Oamenii sunt la fel de slab pregătiți, antreprenorii la fel de slabi și nu sunt pregătiți să iasă din regiune
Vlad Gliga a studiat doi ani în Danemarca, într-un MBA de business. S-a întors în țară în 2014 și a început să ofere consultanță. A avut un proiect cu un doctor din Statele Unite care își deschisese o clinică de neurochirurgie și evaluau posibilități de finanțare a proiectului. Așa a ajuns în dialog cu cei de la ADR Nord-Est. Din vorbă în vorbă au decis să lucreze împreună.
Dezvoltarea unei regiuni
Cum faci să dezvolți o regiune care nu este atât de antreprenorială sau fără o dezvoltare rapidă? Vlad Gliga consideră că nu e vorba doar despre bani aici.
"Banii sunt un plasture, rezolvă partea superficială a problemei. Oamenii sunt la fel de slab pregătiți, antreprenorii la fel de slabi și nu sunt pregătiți să iasă din regiune", spune Gliga.
A venit în proiect ADR cu expertiza din privat, unde lucrurile se analizează pragmatic și practic, de la cât investești, la ROI. A identificat o problemă în antreprenoriatul românesc, care se vede indiferent de județ sau regiune.
"Problema e individualismul. Iau repede tot ce pot lua și-mi acopăr nevoile mele. Am descoperit un concept de colaborare între instituții, între academic, public, privat și cercetare și am acceptat provocarea de a intra în ADR ca să ajut regiunea să crească. Dacă nu financiar, măcar ca pregătire profesională", spune Gliga.
Cum s-a născut Rubik Hub
Incubatorul s-a născut cumva întâmplător, nu era pe hârtie de la început, dar a început să aibă sens pe parcurs. "Am deschis un birou care dorea să atragă investiții private. Am descoperit un restaurant deținut de primărie în Piatra Neamț și era în degradare. Era într-un loc bun, cu open space generos, așa că mi-a picat pe loc fisa. Am zis să creăm punctul fizic de reunire a celor din mediul antreprenorial", povestește Gliga.
30-40% din spațiu îl reprezintă zona de coworking, iar restul sunt spații de socializare, întâlniri și conferințe. Vrem să organizăm evenimente pentru comunitate într-o sală de 80 de locuri pe care o avem. Vrem să formăm comunități locale și să stimulăm apartenența la o comunitate
Au reușit să obțină spațiul și l-au reconstruit total. În patru luni de zile s-a născut un hub antreprenorial.
"30-40% din spațiu îl reprezintă zona de coworking, iar restul sunt spații de socializare, întâlniri și conferințe. Vrem să organizăm evenimente pentru comunitate într-o sală de 80 de locuri pe care o avem. Vrem să formăm comunități locale și să stimulăm apartenența la o comunitate", spune Vlad Gliga, unul dintre oamenii care a avut ideea Rubik Hub.
De altfel, la Rubik au fost deja organizate câteva evenimente. Cei de la ADR Nord-Est i-au convins pe cei de la Codecamp, cea mai mare conferință pentru programatori din România, să aibă o sesiune și la Piatra Neamț, iar Google a fost prezent cu proiectul său numit "Atelierul Digital".
Dacă ești un tânăr cu idei și care vrea să-ți dezvolte un startup, poți să te duci la Rubik să ai un spațiu și comunitatea din jurul tău, dar și accesul mai ușor la stakeholderii de care ai nevoie de la București, Cluj sau alte orașe.
"Echipa noastră încearcă să lucreze one on one pe nevoile tale. Dacă nu ne pricepem, găsim pe cineva din network. Vrem să mergem spre modul de funcționare a unui accelerator. Mergem cu tine în pânzele albe dacă ai potențial de creștere. Avem programe cu Rockstart din Amsterdam, am adus Codecamp și Startup Europe Week", spune Gliga.
A adus alături de ei 10 companii locale și mai atrage și altele. Din sponsorizări au reconstruit spațiul și nu se gândesc la zona de business momentan, nu vor să facă profit.
"Avem o cauză socială momentan, mai mult decât una economică. Nu dorim să ne maximizăm profitul financiar, ci profitul economic, social și cultural al regiunii", a spus Vlad.