Ruuts Travel este locul unde proprietarii de autorulote își pot lista casele pe roți iar doritorii le pot închiria. Pe lângă acest serviciu clar, Ruuts Travel este și ocazia de a crea o comunitate pe o tendință în creștere, aceea a călătoriilor în campervans, dar și a experiențelor de travel.

In the name of love

Katina și Thomas sunt mințile creative din spatele acestui proiect. Thomas are o vastă experiență pe zona de online travel, fiind un working nomad și un Travel Tech Expert, cu 23 de ani de experiență în domeniu, în proiecte precum Tripadvisor unde a fost director de display pe Europa, media director la lastminute.com, business development VP la PerfectStay și multe altele.

Cariera l-a adus în România, ca speaker la ICEE Fest și evenimente de travel, unde a cunoscut-o pe Katina. Iar dragostea l-a făcut să și rămână aici, iar acum are și CNP de care e foarte mândru.

Katina are experiența antreprenorială cu business-uri deschise în industria evenimentelor și apoi o veche pasiune, fashion, unde avea un atelier de croitorie, făcea haine personalizate pentru femei. Apoi l-a cunoscut pe Thomas iar iubirea pentru călătorit i-a deschis ochii către o industrie în care lumea e foarte unită ca o mare familie și unde toți aveau un scop comun, să crească domeniul de travel.

”Avem experiența de antreprenor și expertiza de online travel expert. Am zis că dacă luăm pregătirile amândurora și le îmbinăm, sigur vom putea crea ceva frumos. Și nouă ne place ce-a ieșit.”

Al treilea co-fondator în echipa Ruuts este Robert Diaconeasa, cunoscut ca Daddycool, care s-a alăturat rapid în proiect după ce aflat de ideea celor doi. Apoi a urmat Cătălin, care este CTO și shareholder, care a venit cu echipa de developeri - Mihai și Codrin, Dora - project manager, Cosmin - PPT expert și Rafa - web designer. Cei mai noi membri ai echipei sunt Oana - social media expert și Mihai - front end developer. Și aceasta este echipa fără de care nu ar exista Ruuts.

Startup pornit din nevoia de a călători în lockdown

Dacă la început s-a îndrăgostit de Katina, Thomas a ajuns să iubească România, ca țară, ca oameni și ca potențial de business. S-a mutat aici în plină pandemie și tot atunci, pe balconul lor din București, s-au gândit cum să rezolve o nevoie urgentă: aceea de a putea călători Thomas la copiii lui în UK și înapoi la Katina, în condițiile în care restricțiile de travel era foarte dure la debutul pandemiei. Au aruncat un ochi în Europa vestică și au văzut că acolo oamenii au o oarecare libertate prin casele lor pe roți. Ăsta a fost fitilul pentru Ruuts Travel.

După aproape 2 ani de pregătiri, au lansat platforma în 2022, în martie, după ce s-au asigurat că această tendință are loc și interes și pe piata de Europa de Est. Iar la nici un an de la lansare au reușit să adune peste 100 de autorule și peste 2600 de useri înregistrați.

Despre rezervările de până acum nu sunt foarte mulțumiți de volum, dar știu și unde au greșit: la data lansării, când majoritatea proprietarilor aveau planurile deja făcute și nu au prins bine valul vacanțelor. Lecție învățată, anul acesta încep din timp ca să facă potrivirile de proprietar și călător din timp.

”În pandemie sufeream, ni s-a luat fix ceea ce ne definea. Noi eram nomazi digitali și nu mai puteam călători. Puteam să plecăm cu mașina, dar nu aveam unde să ne oprim, hotelurile erau închise, nu aveam unde să petrecem noaptea. Și ne uitam la conferințe și evenimente din industrie transmise online și vedeam lumea caravanelor. Funcționa în Europa de Vest, funcționa în America. Dar nu era nimic asemănător în Europa de Est. Iată nevoia noastră, iată rezolvarea noastră. Hai s-o construim.”

Slow travel care dă dependență

Dacă până să se gândească la Ruuts, Katina și Thomas nu mai merseseră cu autorulota, acum ne spun că e un mod de-a călători care dă dependență: ”noi îi spunem slow travel pentru că pleci dintr-o parcare și apoi ești doar tu cu timpul pe care ți-l aloci tu. Poți să te oprești când vrei. Poți să petreci câte nopți vrei într-un loc și nu ești condiționat de nimic.”

Printre primele experiențe cu un campervan, Katina și Thomas au ajuns în curtea unui fermier din Transilvania, care i-a invitat să parcheze la el, le-a adus țuică, le-a dat o șubă, i-a invitat la masă. ”Astfel de experiența nu le poți trăi dacă alegi opțiunile de călătorie clasice.”

Ca să lanseze Ruuts Travel, fondatorii au investit resurse proprii, după care au primit o investiție de 75.000 de euro de la angel investorul Stelian Bogza în 2021, care a făcut un follow-up de 50.000 de euro în 2022, persoană care a crezut foarte mult în potențialul proiectului. Acum sunt în rundă de strângere fonduri, și au 2 opțiuni pentru o nouă investiție: o campanie de crowdfunding pe o platformă unde au făcut deja due dilligence și se gândesc să lanseze campania mai târziu anul acesta; până atunci, sunt deschiși la discuții și își propun să ridice o nouă finanțare până la sfârșitul Q2. Și speră să acopere investiție în următoarele 18 luni.

Iar planul pentru Ruuts este să meargă pe o piață mai mare, să intre în țări din Europa de Est. Până atunci însă, sunt foarte aproape să meargă spre turiștii străini, cu precădare cei vorbitori de germană, și să-i atragă spre România și acest slow travel.

”Turiștii au un mare interes pentru România, în special pentru Transilvania. Și ei sunt deja obișnuiți cu acest mod de-a călători, astfel că pentru ar fi cel mai cool mod de-a descoperi zona și să ia pulsul tradițiilor direct de la firul ierbii.”

Ce nu se schimbă este România ca destinația și România ca sursă de public. Asta va rămâne în continuare focusul Ruuts Travel. Dar foarte curând autorulotele Ruuts vor putea fi găsite și în Croația, Slovacia și Bulgaria, ceea ce oferă românilor oportunitatea de a descoperi alte țări prin acest slow turism. Asta pentru că nu toți proprietarii de autorulote permit destinațiile internaționale, așa că pentru clienții care vor să meargă cu un campervan în alte țări, e un add-on interesant în platformă.

Experiențele ca industrie de travel

”Europenii estici călătoresc de 6-7 ori/an, pe când un german călătorește de 1-1,2 ori/an. Europa de Est este foarte bine conectată, de 10 ani ai acces la foarte multe zone pentru călătoriile aeriene. Ceea ce ne dă o piață foarte vibrantă”, ne spune Thomas.

Interesul pentru autorulote e acolo, au simțit asta de când au lansat și au început să crească în trafic și solicitări: acum, off season, avem tot atâtea căutări câte aveam în high season anul trecut.

Iar fondatorii atribuie interesul publicului pentru autorulote unui trend în creștere în plan global: ”în ultimii 10 ani industria experiențelor a fost în creștere și a ajuns și în Europa de Est. Vedem companii precum Viator sau Get Your guide care creșteau și atrăgeau sute de milioane de euro în investiții. Iar acum piața experiențelor a ajuns și în România, și aici intră și campervan life, unde oamenii au înțeles că nu e doar un moc de a călători din punctul A în B, e o experiență compeltă de travel.”

Ruuts Travel se alătură acestei tendințe și oferă, pe lângă platforma în sine, o comunitate pentru toți cei care vor să facă slow travel. Fac educație, oferă ponturi, răspunsuri și sunt alături de toți care vor să încerce #vanlife. Iar românii au întrebări, cele mai multe fiind despre costurile extra, cum ar fi costurile de parcare, benzină și acces în diferite zone.

Din fericire, și proprietarii din platformă sunt foarte pasionați și pot asista publicul novice în ale autorulotelor. Deși începutul nu a fost ușor și fondatorii au dat peste mulți proprietari sceptici, acum sunt foarte mândri că mulți owneri de autorulote vin spre ei și nu mai trebuie să stea să explice cine sunt și ce fac.

”Ruuts este un business construit în jurul unei comunități foarte frumoase, care îmbrățișează pasiunea pentru călătorii, întoarcerea la origini și conectarea cu cei dragi și natura. De aici si numele Ruuts. Pe lângă serviciile de închiriere, vom include și un sistem de gamification și un program de loialitate, prin care membrii comunității să câștige nu doar experiențe frumoase în urma utilizării platformei, dar și puncte de loialitate pe care le pot transforma ulterior în beneficii reale, precum discounturi la accesorii de camping, campare.”

Misiunea Ruuts nu se rezumă doar la a oferi pasionaților de caravanning șansa de a experiementa #vanlife, ci și aceea de a da înapoi naturii, factorul sustenabilității fiind unul foarte valoros pentru echipa Ruuts. Astfel, pentru fiecare rezervare, dar și pentru fiecare subscriber în platforma, Ruuts plantează un copac. Iar prima plantare s-a desfasurat în noiembrie anul trecut, alături de partenerii lor, Act for Tomorrow, unde au contribuit la plantarea a 10.000 de copaci.