Leapșa Antreprenorilor
Interviul este publicat în secțiunea „Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de ING Bank, partener de dezvoltare pentru afacerile din România.
Într-un context dinamic și încă incert, ING sprijină business-urile locale prin banking online și simplu. Banca le oferă antreprenorilor curajoși soluții de finanțare personalizate pentru a-și transforma viziunea în realitate.
Recomandă și tu pe cineva
Sabin Prodan, prin Tryingtodoart, dă viață spațiilor. Ochiul format la facultatea de arhitectură s-a transformat într-un business de fotografie de design interior și arhitectură.
Pentru Sabin, o fotografie bună „este o fotografie care devine imposibil de reprodus. E momentul care spune tot”.
Sabin Prodan, fondator Tryingtodoart, a fost una dintre recomandările Silviei Olteanu, cofondatoare Lime Studio, și care a fost în studioul start-up.ro pe 4 august. La finalul fiecărui interviu, provocăm antreprenorii să ne ofere două recomandări de persoane care pot veni din nou pe scaunul nostru. Poți descoperi materialul cu Silvia Olteanu aici.
Chiar dacă a terminat arhitectura, spune că facultatea a fost un roller coaster, inclusiv într-un moment când a vrut să renunțe la ea. În plus, nu s-a văzut compatibil cu un domeniu unde roadele muncii tale apar după un an sau chiar doi și este complicat din punct de vedere birocratic.
„Am pornit cu o viziune diferită asupra a ceea ce înseamnă arhitectura și când mi-am dat seama ce este, am decis să nu mă grăbesc”, explică Sabin momentul când și-a dat seama că nu vrea să urmeze o carieră în domeniul acesta.
Sabin a ajuns la fotografie dintr-un parcurs ce a început odată cu terminarea facultății și a continuat cu un rol de graphic designer. A tatonat în această perioadă și fotografia de care era pasionat, dar în 2018 a devenit un business, când a fost dat afară de la locul de muncă unde era graphic designer.
„Aveam niște economii și am vrut să văd dacă fotografia este un busines pe termen lung. Aveam câțiva clienți recurenți și s-a conturat ideea că dacă voi avea mai mult, voi putea să fac asta permanent. În 2018 am renunțat la ideea de a face arhitectură sau graphic design și m-am responsabilizat”, explică Sabin momentul incipient al afacerii.
Fotografia ca business este o ecuație
Sabin Prodan explică faptul că fotografia ca business poate fi descris printr-o ecuație simplă. Cât timp ai? Cum monetizezi? Cât ai nevoie pe lună ca să trăiești? „Fragmentezi și ajungi la un cost pentru produsul pe care-l vinzi. Odată ce găsești ecuația atractivă și pentru potențialii clienți, ai rezolvat situația”, spune Sabin Prodan.
„Ulterior, când ai rezolvat aceste ecuații, îți cumperi timp prin mărirea prețului”, mai spune el.
A avut avantajul de a cunoaște arhitecți și designeri, foști colegi, iar în 2018 când a trecut full time la fotografie avea deja 30 de contracte, iar 10 ani mai târziu a ajuns la 250 de colaborări diferite.
În ultimii cinci ani, menționează fotograful, a ajuns la 180 de ședințe foto pe an, adică una la două zile. din 2023 până astăzi a ajuns la 60.000 de euro cifră de afaceri. Se uită și spre scalare, dar este un domeniu complicat pentru creștere și e o temă la care se uită cu atenție de câțiva ani.
A crescut treptat, a adus doi colaboratori în echipă pentru video și editare foto, dar nu simte nevoia că are nevoie de angajați permanenți, pentru că nu știe dacă le poate asigura un volum de lucru constant. În plus, este un business de autor.
„Oamenii vin la mine să le fotografiez eu. Nu e loc de negociere aici. Nu pot să le trimit pe altcineva. Dacă nu am timp le spun și apoi le recomand altă persoană. Dar e munca pentru care ai devenit cunoscut și de aici este foarte greu să scalezi un business artistic”, spune Sabin Prodan.
„Când un business este pe bază de identitate, te întorci mereu la ecuația timp, calitate și bani. Ai o pâlnie de vânzări unde ești tu, oamenii care te cunosc și vrei să ajungi în punctul în care să colaborezi cu oameni de care nu știai că există”, spune fondatorul Tryingtodoart. Explică faptul că i-a luat cinci ani până să ajungă la punctul acesta, în care să-l sune oameni pe care nu-i știa.
Fotografia între artă și afacere
L-am întrebat pe Sabin ce aduce business-ul în fotografie și ce... fură. Mărturisește că fotografiază „mai puțin pentru sufletul meu”, dar are avantajul de a fotografia aproape zilnic și caută subiecte mereu. „Sunt în mai contact cu fotografia decât dacă aș fi fost fotograf amator. Ai o răspundere față de tema pe care o ai de fotografiat. Chiar dacă nu-ți place, pentru că și eu am o preferință pentru anumite stiluri, dar te puine în poziția în care să predai fiecare subiect pe care-l ai cât mai bine posibil. E un context în care ca fotograf amator de pui mai puțin”, spune Sabin.
În plus, fotograful profesionist se responsabilizează. Nu are posibilitatea de a spune că nu fotografiază astăzi pentru că plouă afară.
Sabin își compară afacerea cu un maratonist, un alergător de cursă lungă, mai ales că și el face acest lucru. „Nu sprintează foarte des, lucrurile se văd în timp și cumva e sentimentul că dacă ești obosit, câteodată trebuie să mai faci un pas”.
Leapșa Antreprenorilor - recomandările lui Sabin Prodan
- Andrei Clenciu - campion AeroPress și care este proprietarul cafenelei Perfect Simplu. „O cafenea la care merg cu drag și am învățat multe despre cafea de la el”.
- Diana Cojocaru, bijuterii din ceramică. Colegă de facultate cu Sabin, realizează colecții de bijuterii cu design unic și are showroom-uri în București și Cluj-Napoca.