Cea de-a XIII-a ediție a evenimentului Romanian Business Leaders (RBL) Summit 2025 a reunit lideri, antreprenori și profesioniști din toată țara, iar tema din acest an - Încredere în România - a adus în prim-plan nevoia de a regândi direcțiile de creștere într-un context economic, politic și tehnologic în continuă schimbare.
În panelul numit „Schimbări Globale” din cadrul evenimentului, s-au analizat transformările majore care vor influența mediul de afaceri în următorul deceniu, pentru a oferi liderilor și antreprenorilor români perspective asupra oportunităților și riscurilor la care se expun.
Care sunt macro-trendurile din diverse industrii
CEO-ul MedLife, Mihai Marcu, dă startul discuției și a povestit despre domeniile din medicină care ne pot ajuta să fim mai sănătoși cu ajutorul tehnologiei și care reprezintă, în opinia lui, macro-trenduri importante: printre acestea, el a enumerat câteva dintre programele de cercetare de la MedLife, precum programul lor de imagistică din Piatra Neamț, în zona de RMN, sau cele pe zona de transport medical.
Mihai Marcu a spus că astfel de tehnologii sunt viitorul, deoarece avansează rapid și ne vor putea îmbunătăți nu numai calitatea vieții, ci și durata acesteia.
„O să încerc să îmi pun și pălăria de antreprenor, nu doar cea de societate civilă,” ne spune Ioana Bauer, președintele asociației eLiberare, o mișcare socială împotriva traficului de persoane și a exploatării sexuale în România.
Ioana Bauer a observat diferve trenduri, precum cele la „niveluri liberale sau populiste”, dar cel care i s-a părut cel mai interesant a fost macro-trendul centrat pe conceptul de „buy now, pay later” și felul în care acesta are un impact în domeniul ei de activitate. Ea spune că asociația se află acum în punctul de „pay later.” Astfel, ceea ce face astăzi o asociație, are rezultate mai târziu.
„Moneda prin care noi plătim este cea a încrederii. În traficul de persoane, primul lucru care se pierde este încrederea, deoarece traficul poate să însemne exploatare sexuală, exploatare prin muncă, poate să însemne criminalitate forțată, iar victimele sunt recrutate de persoane în care au încredere.”
Mihnea Măruță, jurnalist, doctor în filozofie și profesor asociat al UBB Cluj, prezintă trendul inteligenței artificiale și a noilor tehnologii și felul în care acestea vor afecta viitoarele generații.
„Tehnologia afectează în special mințile copiilor și ale adolescenților și m-aș bucura dacă ceea ce vom discuta este de folos și pentru dumneavoastră, în sensul că această generație reprezintă viitorii dumneavoastră clienți,” a spus acesta antreprenorilor de la RBL.
Mihnea Măruță explică că acest trend poate să ne afecteze nu numai la nivel social și interpersonal, ci și politic. Cu timpul, la fel ca în cazul telefonului mobil, nu ne vom mai imagina viața fără un asistent personal care să ne răspundă la întrebări 24 din 24, care să fie disponibil constant și care să ne susțină sau să ne ofere suport necondiționat.
Generația Z, următorul val de clienți nostalgici
Un al doilea subiect de discuție a fost concentrat tot asupra generației Z și dedicat antreprenorilor și business-urilor: nevoia de a cumpără atenția consumatorilor. Trăim într-o eră profund digitală, iar generația Z este prima generație de nativi digitali, urmați de succesorii lor, generația Alpha, care este una nativă cu inteligența artificială.
„Capitalismul intenției care s-a dezvoltat în ultimii 5-10 ani se transformă în capitalismul atenției,” spune jurnalistul Mihnea Măruță.
Practic, ceea ce trebuie cumpărat în primul și în primul rând de către un business pe rețelele sociale este atenția consumatorului.
Mai mult, noua generație de clienți este una profund nostalgică, care vede viața ca o povară datorită contextului climatic și politic la nivel global.
Deși nu au trăit în anii ‘90 sau ‘00, ei văd acele timpuri ca ceva mai pașnic, mai ușor și mai dezirabil decât prezentul, unde există crize climatice, economice, pandemii și războaie. Aceștia sunt atrași de companii și business-uri cărora le pasă, care sunt active în comunități și care empatizează cu nevoile și temerile lor.