"Business Insider" publică o analiză asupra evoluției și involuției Ofo, un startup chinez care oferă biciclete de închiriat fără un stand de andocare. Ca Ape Rider în București. Și dacă Ape Rider are probleme la nivelul orașului românesc, pentru că luptă cu hoții și cu cei care distrug bicicletele, nici Ofo, finanțat cu miliarde, nu stă mai bine. Unii analiști spun că bula startup-urilor de biciclete se cam sparge.

Ofo a închis operațiunile din Sheffield, Norwich și Worcester, orașe din Marea Britanie, și a dat afară mai mulți angajați. De asemenea, a închis majoritatea operațiunilor din Statele Unite, concentrându-se doar pe marile orașe.

De ce există bula de bikesharing?

Compania a reușit să atragă 2,2 miliarde de dolari în investiții și a avansat brusc, ocupând orașele cu o mulțime de biciclete. Avantajul acestor servicii ar fi faptul că nu trebuie să găsești o parcare pentru biciclete, le poți lăsa aproape oriunde și le închiriezi din aplicație. Iar costurile sunt foarte mici. Ofo a primit finanțare de la Alibaba și Didi Chuxing. Cu toate acestea, pe lângă Marea Britanie, a restrâs operațiunile din India și Australia, dar chiar și din China.

Care ar fi explicația? Surse din cadrul Didi Chuxing spun că serviciile de acest tip nu sunt foarte profitabile. Costurile operaționale sunt destul de mari, iar veniturile sunt mici. Eficiența nu prea există pe această piață. În momentul de finanțare maximă, startup-urile acestea au scalat prin introducerea a numeroase biciclete în multe orașe, dar apoi acestea nu au reușit să întoarcă investiția.

Trotinetele electrice, rivalitate cu bicicletele

În plus, pe piețele importante, startup-urile de biciclete sunt întrecute de către cele de trotinete electrice, o piață pe care se luptă giganți precum Uber. Acolo sunt startup-uri de tipul Bird sau Lime care au o creștere explozivă.

O altă problemă pe care o are Ofo este să-și țină bicicletele într-o stare bună. Apar mereu știri despre zeci de biciclete distruse, aruncate în râpe, canale, rupte. "E foarte greu să găsești o bicicletă care să poată fi folosită", a declarat un analist al pieței de închirieri de biciclete.

Cum arată piața însă? Bluegogo, un rival al Ofo, s-a închis. oBike din Singapore a închis operațiunile din țara-mamă, deși a primit zeci de milioane de dolari finanțare. Competitorul direct din China, Mobike, stă bine momentan, are capital pentru expansiune și pentru mentenanța bicicletelor. Ba chiar Mobike a cumpărat compania Meituan, un serviciu de livrare on-demand, pentru a-și îmbunătăți logistica.