Am plecat alături de OMV Petrom în campania RO SMART în Țara lui Andrei ca să găsim exemple de comunități și proiecte smart care schimbă România. Între 10 septembrie și 23 octombrie poți înscrie proiectul tău pentru a câștiga până la 45.000 de euro și consultanță pentru implementare în domenii precum educație, infrastructură, sănătate, mediu, transport, agricultură, energie sau siguranță. Înscrie-te aici.

---

Marian Panait a ajuns în Primăria Sinaia în studenție. Avea 22 de ani în 2004 și a fost în practică. Astăzi povestește despre pașii pe care i-a făcut Sinaia spre titlul de oraș smart, mai ales în zonele acelea mai puțin văzute, care țin de relația cu cetățeanul.

Transformarea proceselor cu cetățenii

“Acum avem o strategie până în 2030, unde vrem să devenim orașul mic cel mai smart", spune Marian Panait.

"Am început prin a înțelege că nu putem refuza partea de tehnologie, am înțeles prin a înțelege că serviciile cele mai simple trebuie să fie digitale. Am înțeles că ne reduc costurile orice elemente care pot fi folosite de la distanță.", spune Panait.

"Clădirea a fost modernizată pentru a adăuga un corp nou ansamblului vechi. Am inventat "Cușca cu Lei". Toată interacțiunea cu cetățeanul are loc aici, de la partea de Registratură.

"Casieria anulează celebrul ghișeu, acel ghișeu micuț cu geam. Să primesc aviz de la Poliție pentru asta mi-a luat doi ani. Plătim și cu cardul? Da, e normalitatea firească", spune Panait.

Digitalizarea, pas cu pas

Astăzi, orice document care intră în Primărie este scanat, primește cod unic, iar dacă intri pe site-ul Primăriei poți vedea mereu stadiul unui document, ce rezoluție a primit și poți cere o lămurire. Astfel, se elimină așteptarea de 30 de zile, până vine ceva în poștă de la Primărie.

"Lângă acest soft am adăugat partea de răspunsuri de la noi în formă digitală, însemnând tot ce ține de urbanism, orice autorizație, orice decizie de la Poliția Locală, orice lucruri legate de evenimente, de juridic, unde poți vedea ce procese ai cu Primăria. Sunt softuri care ne ajută să luăm decizii imediat și să știm clar unde suntem.", spune Panait.

El crede că digitalizarea scade presiunea din partea cetățenilor care vin să rezolve lucrurile și le vor rezolvate rapid. Dar dacă ajung în fața unei cozi, se enervează. La distanță, procesul e transparent și știi mereu când se poate rezolva ceva.

Servicii smart în stradă

Marian Panait spune că au început să se gândească la infrastructură în 2012, când au câștigat un proiect european de 22 de milioane de euro pentru modernizarea centrului. A fost un risc, iar mulți i-au zis atunci că e nebun că-și asumă responsabilitatea pentru un proiect de asemenea dimensiuni, că sigur va veni o anchetă, sigur va avea probleme.

"Am îngropat toate cablurile, am zis să controlăm iluminatul stradal prin telemanagement. Putem avea un senzor care să ne spună când ceva e stricat și putem reduce intensitatea în funcție de trafic", spune Panait.

În centru există și WiFi Gratuit, pentru că, spune city managerul orașului, la noi în țară acest lucru e deja un drept. Și mai e un element important - continuitatea.

Strategia e până în 2030. Toate proiectele pot fi continuate și extinse. De 14 ani, Panait aduce în Primărie spiritul ONG-ist, iar acest lucru se simte în modul entuziast în care încă vorbește despre ce poate face pentru Sinaia, pe care vrea să-l transforme în cel mai mic oraș smart.

---

Înscrie proiectul tău smart în competiția RO SMART Țara lui Andrei până pe 23 octombrie.