SpotitEarly s-a lansat deja în SUA cu o finanțare de 20.3 milioane USD și deschiderea rundei de investiții Seria A, unde a atras deja investiții din partea unor firme precum Hanaco VC, Menomedin VC, Jeff Swartz (fost CEO al Timberland) și Avishai Abrahami (CEO al Wix.com).
Testul SpotitEarly vizează depistarea celor mai frecvente patru tipuri de cancer, anume cel mamar, colorectal, de prostată și pulmonar. Acuratețea testelor oferite de startup sunt de 94%, așa cum a fost demonstrat și în urma unui studiu clinic, pe o durată de doi ani, care a implicat 1400 de persoane,conform Future Femhealth. soane, conform Future Femhealth.
Cum „miros” câinii cancerul mamar
Testul constă într-un proces simplu de colectare a respirației printr-un kit similar cu o mască facială. Ulterior, nivelurile de compuși organici sunt analizați prin detecția olfactivă a unor câini antrenați, urmat de o analiză a startup-ului (cu tehnologie proprie, numită LUCID AI), care interpretează semnalele comportamentale ale câinilor.
Potrivit SpotitEarly, capacitatea zilnică de „mirosire” a câinilor este uriașă, fiind nevoie de doar 500 milisecunde pentru ca un câine să „elibereze” un eșantion.
Compania estimează că un singur laborator dotat cu câinii săi poate procesa peste 1 milion de teste pe an, adică suficient pentru a acoperi nevoile unei populații de 4 milioane de adulți cu vârsta de 40+ ani, desemnați pentru testare conform ghidurilor de screening pentru cancer. Testul va fi disponibil comercial în 2026.
„Deși au existat companii care au demonstrat potențial în transformarea modului în care detectăm și diagnosticăm cancerul, acestea au dus lipsă de accesibilitate și precizie,” a declarat Shlomi Madar, Ph.D., CEO al SpotitEarly.
Cea mai frecventă formă de cancer la femei
În 2025, se estimează că 316.950 de femei din SUA vor fi diagnosticate cu cancer mamar, fiind cea mai frecventă formă de cancer la femeile americane. Tradițional, medicii au recomandat femeilor să își examineze singure sânii prin palpare pentru detectarea nodulilor. Totuși, cercetările au arătat că autoexaminarea nu aduce îmbunătățiri semnificative în diagnosticare, iar Societatea Americană de Cancer nu mai consideră aceste auto-examinări ca fiind o metodă de detecție.
Ca urmare, femeile caută opțiuni de screening ușor de folosit, convenabile, fără a apela la mamografii inconfortabile, ecografii sau biopsii.
În Europa, conform Institutului Național de Sănătate Publică, numărul deceselor cauzate de cancer mamar a crescut în perioada 2012-2020 cu 6.14%, iar România a înregistrat o creștere de 10.75% a cazurilor.
În 2020, cancerul a fost cea mai mare cauză a deceselor în rândul femeilor din țară, urmate de neoplasmul pulmonar și cancerul de colon.
Pe măsură ce SpotitEarly pătrunde pe piața din SUA, compania a încheiat parteneriate de cercetare cu centre medicale academice importante din țară. Testele trebuie să fie aprobate de Food and Drug Administration (FDA) înainte de lansarea comercială și se află în prezent în faza de dezvoltare și validare.