Fondatorii celor mai ambi╚Ťioase startup-uri early stage de tehnologie din Europa Central─â ╚Öi de Est î╚Öi pot propulsa business-ul la edi╚Ťia Spotlight 2022, parte din conferin╚Ťa How to Web. Între 7 iunie - 1 septembrie, startup-urile se pot înscrie în acest program.

Dup─â doi ani în care acest program s-a desf─â╚Öurat online, Spotlight reînvie spiritul antreprenorial pentru scena est-european─â de tehnologie ╚Öi pune în prim plan posibilit─â╚Ťi de matchmaking, colaborare ╚Öi investi╚Ťie pentru cele mai competitive startup-uri.

Am discutat cu Ioana Cr─âescu ╚Öi Monica Zara despre program, pentru a afla de ce s─â se înscrie fondatorii. Po╚Ťi vedea interviul integral mai sus în video.

Ce pregătește Spotlight anul acesta?

„Procesul de înscriere este destul de simplu. Aplica╚Ťiile se fac pe f6s, iar sfatul nostru pentru startup-uri e s─â încerce s─â se uite la cerin╚Ťe cât mai din timp. Trebuie s─â pui practic un pitch deck în platform─â”, explic─â Ioana Cr─âescu.

„14 zile vom avea perioada de selec╚Ťie ╚Öi vom anun╚Ťa echipele cu care ne vom întâlni, adic─â 40 de echipe. Toate echipele vor beneficia de programul de matchmaking, iar 20 vor ajunge pe scenele How to Web. În final─â vom avea 6 echipe, iar una dintre ele va pleca acas─â cu premiul investi╚Ťie”, mai spune aceasta.

Programul este dedicat startup-urilor early stage, care vor s─â primeasc─â o rund─â de investi╚Ťie. Companiile trebuie s─â fie tech, dar nu se caut─â o vertical─â anume.

„Ne uit─âm într-o zon─â early stage, cu men╚Ťiunea c─â deja dup─â ace╚Öti ani în care am f─âcut Spotlight, trebuie s─â fie echipe care au trecut de stadiul de idee. Criteriul de evaluare implic─â produsul ╚Öi dezvoltarea lui, echipa, trac╚Ťiunea ╚Öi pia╚Ťa”, spune Cr─âescu. O limitare ar fi c─â Spotlight nu avantajeaz─â companiile care sunt fondate de mai mult de 5 ani.

Matchmaking cu investitorii

Unul dintre avantajele programului este c─â nu e doar o competi╚Ťie cu premiu la final, ci o posibilitate pentru fondatori s─â se conecteze cu investitori. Cei 40 de fondatori sunt pu╚Öi în leg─âtur─â cu investitorii ╚Öi mentorii potrivi╚Ťi.

„Lu─âm ideea de matchmaking foarte în serios. Mai ales în ultimii 2 ani, când Spotlight a avut loc online, ne-am concentrat mult pe matchmaking. Odat─â ce avem startup-urile acceptate, întreb─âm mentorii pe cine vrea s─â ajute ╚Öi pe cine ar putea s─â mentoreze”, spune IOana Cr─âescu.

„Au loc întâlniri 1 la 1 pe durata conferin╚Ťei, timp de 2 zile, dar vor fi oameni cu care nu vom putea s─â-i putem în contact direct, dar o putem face ulterior. De asemenea, fondatorii trebuie s─â-╚Öi fac─â teme pentru a vedea cu cine se pot întâlni în cadrul How to Web. Noi vrem s─â g─âsim acei mentori care pot ajuta concret startup-urile”, mai spune aceasta.

„Pentru noi conteaz─â la How to Web experien╚Ťa celor care ajung în conferin╚Ť─â. Pentru fondatori dezvolt─âm mai multe ac╚Ťiuni. Partea de matchmaking înseamn─â conectarea cât mai relevant─â a fondatorilor cu mentorilor. De asemenea, startup-urile au spa╚Ťiu în zona de expo timp de o zi. Le complet─âm experien╚Ťa de vizibilitate prin expo, al─âturi de dou─â invita╚Ťii în conferin╚Ť─â”, explic─â Monica Zara.

Dintre câ╚Ötig─âtorii din anii anteriori, Ioana ╚Öi Monica men╚Ťioneaz─â doar câteva nume care au crescut mult dup─â programul Spotlight.

  • Typing DNA e un exemplu de alumni Spotlight care a reu╚Öit s─â ridice peste 7 milioane de dolari.
  • Machinations a câ╚Ötigat Spotlight, iar de curând au anun╚Ťat o investi╚Ťie de 3 milioane de euro.
  • Alte nume men╚Ťionate de Monica ╚Öi Ioana sunt InnerTrends, RepsMate, Alpha AI, Neurolabs.

Un How to Web mult mai concentrat

Anul acesta participan╚Ťii la How to Web se întorc fizic la Face Convention Center din Bucure╚Öti. Organizatorii a╚Öteapt─â aproximativ 1.500 de persoane din ecosistem, iar pentru ei vor preg─âti peste 50 de speakeri, dar ╚Öi oportunit─â╚Ťi de networking.

Monica Zara ╚Öi Ioana Cr─âescu men╚Ťioneaz─â c─â spre deosebire de începuturile conferin╚Ťei, ast─âzi How to Web are subiecte mult mai ni╚Öate ╚Öi specializate, audien╚Ťa trecând de faza subiectelor introductive.

„Acum deja chem─âm exper╚Ťi care s─â vorbeasc─â pe subiecte de produs, de scalare a echipelor, cu sfaturi foarte aplicabile ╚Öi punctuale, care r─âspund la întreb─âri ac╚Ťionabile. Audien╚Ťa How to Web nu mai este la stadiul de generalist, ci la stadiul de exper╚Ťi, oameni care vin la How to Web s─â-╚Öi îmbun─ât─â╚Ťeasc─â baza de cuno╚Ötin╚Ťe”, spune Ioana Cr─âescu.

Subiectele de la care au pornit în construirea conferin╚Ťei sunt unele precum „Cum dezvol╚Ťi produsele mai bine? Cum faci s─â ajungi la cre╚Ötere semnificativ─â? Cum dezvol╚Ťi echipa?”.

Dar de la acestea vor merge către lucruri foarte specifice, așa cum spune Monica Zara.

„Acestea sunt subiectele generale, la care venim cu lucruri de actualitate acum, cum ar fi Product Led Growth, cum s─â dezvol╚Ťi comunit─â╚Ťi în jurul produsului, cum faci partea de comunicare ca s─â ajungi c─âtre audien╚Ťa ta? Putem fi ╚Öi mai granulari, având exper╚Ťi de Conversion Copywriting, Go to Market Strategies pentru SaaS businesses, automatiz─âri legate de marketing, Community Led Products”, spune Monica Zara.

Ideile de baz─â vor fi din zona de produs ╚Öi de growth, lucruri pe care How to Web s-a bazat ╚Öi la ultima edi╚Ťie fizic─â, cea din 2019.

Ecosistemul în cre╚Ötere

România ╚Öi Europa de Est s-au dezvoltat în ultimii ani. Chiar dac─â nu suntem o pia╚Ť─â atât de mare, suntem în continu─â dezvoltare, iar acest lucru e v─âzut de Ioana ╚Öi Monica.

„Dac─â ne uit─âm la Europa de Est din punctul de vedere al tehnologiei, avem exemple deja care contribuie masiv. UiPath, Bitdefender, Fintech OS, firme globale deja. PayHawk din Bulgaria, Prezi din Ungaria, avem din ce în ce mai multe exemple. E un semn destul de clar c─â Europa de Est contribuie. Suntem înc─â la început, dar e un punct de cre╚Ötere”, spune Monica Zara.

„Acum 10 ani Europa de Est era o destina╚Ťie pentru servicii. Acum a devenit un mic produc─âtor de inova╚Ťie. Cred c─â are poten╚Ťial de cre╚Ötere, iar asta vedem prin Spotlight unde aplic─â din ce în ce mai multe firme. Ne trebuie zile bune pentru a ne uita prin toate aplica╚Ťiile”, mai spune aceasta.

„Am dep─â╚Öit bariera de 100 de milioane de euro investite în ecosistem, conform raportului publicat la început de an de How to Web. La nivelul stadiului în care sunt companiile din Spotlight, am v─âzut o cre╚Ötere a primelor sume care sunt investite, a volumelor de investi╚Ťii la nivelul acesta. Vorbim de o cre╚Ötere de 80% a primei sume investite. De la 350.000 de euro la 600.000 de euro”, spune ╚Öi Ioana Cr─âescu, luând în calcul raportul privind investi╚Ťiile din ecosistem publicat de How to Web la începutul anului.

Po╚Ťi citi raportul How to Web aici.