Fondatorul Alexandru Constantin ne vorbește despre un sistem electronic care conține rețeta de îngrijire a fiecărui pacient din cămin, o soluție care ajută la completarea de 10 ori mai repede a documentelor și prin care proprietarii de cămine se asigură că treaba este bine făcută și standardele de calitate respectate.

Totul a pornit de la nevoia pe care a resimțit-o antreprenorul, în urma experienței din căminele de bătrâni. Interacțiunea cu hârtiile și birocrația din acest mediu l-a ajutat să depisteze unde sunt cele mai mari probleme, care sunt acele aspecte unde e loc de îmbunătățire și eficientizare, lucruri pe care le poate rezolva tehnologia, astfel încât îngrijitorii să aibă spațiu să se ocupe de oameni.

Mai jos puteți urmări pitch-ul pentru iCămin.ro, platforma care poate digitaliza procesele din cămine de bătrâni din România.

1. Echipa de fondatori și motivația lansării startup-ului. Principala problemă identificată în piață și pe care vreți s-o rezolvați

Echipa fondatoare iCamin.ro este, înainte de toate, chiar echipa fondatoare a unui centru rezidențial de îngrijire pentru vârstnici în urmă cu mai bine de 11 ani. Echipa s-a multidisciplinarizat pe parcurs, așa încât membrii fondatori au studiat continuu și au absolvit fie programe de doctorat în sociologie și asistență sociala, fie programe de masterat în gerontologie socială sau chiar antreprenoriat social și drept. Pe lângă echipa fondatoare, putem considera ca echipa exstinsă și membrii cheie ai centrului în cadrul căruia s-a incubat și dezvoltat în toți acești ani proiectul: juriști, medici, asistenți medicali etc.

La început, operarea zilnică a activității centrului ne-a făcut să resimțim frustrări intense:

1) scriam nume, prenume, CNP în zeci de documente la primirea unui nou beneficiar;

2) când veneau noi membri în echipă, era necesară o perioadă lungă de acomodare pentru a cunoaște bine rezidenții și planul personalizat de îngrijire;

3) în cazul controalelor constatam că nu avem la îndemână în timp util diferite rapoarte și dosare etc.

Așadar, am identificat problemele dureroase chiar în cadrul organizației proprii, iar mai departe ne-am creat un instrument intern de gestiune care eficientizează lucrul cu documentele, acomodarea rapidă a noilor angajați, ne ajută să ținem cont de diferite verificări săptămânale, lunare, trimestriale, lucruri simple dar importante și deseori scăpate din vedere într-o activitate copleșită zilnic de urgențe și de aspecte neprevăzute.

Ca exemplu, un dosar pe care înainte îl completam în aproape o oră, acum, cu ajutor aplicației iCamin.ro, același dosar este gata în 3 minute. În plus, noii angajați sunt ghidați automat cu ajutorul aplicației cum să îngrijească fiecare beneficiar și, deci devin operaționali din primele zile de lucru, fără perioade mari de inducție și învățare, ca până acum.

2. Stadiul în care se află startup-ul în momentul de față și care sunt planurile pentru 2022:

Proiectul este deja cu peste 5 ani maturitate, fiind dezvoltat și îmbunătățit constant în cadrul centrului nostru. Startup-ul, în schimb, a luat naștere abia la început de 2021, când un medic de urgențe ne-a vizitat centrul și a rămas surprins când a văzut cât de ușor și rapid lucrează asistentele noastre de pe tableta sau telefon. Reacția lui: „Vai, aplicația asta ne-ar ușura munca enorm chiar și nouă în spitalele de stat” ne-a reconfirmat cât de utilă devenise aplicația pentru noi, fără să mai conștientizăm asta.

Totodată, ne-a făcut să lansăm proiectul public, așa că alte centre au testat aplicația și au fost impresionate de rezultate încă din primele zile. Acum suntem în etapa de scalare și validare a adopției în masă în centrele din România.

Ne așteptăm că până la sfârșitul anului 2022 să avem o imagine clară despre cât de pregătită este piața din România să adopte pe scară largă utilizarea sistemului digital de gestiune, timp în care ne vom regla traiectoria cu privire la noi direcții de îmbunătățire și dezvoltare.

3. Ce investiții inițiale pentru lansare au fost necesare și investiții căutate/primite extern în momentul de față?

Proiectul a fost dezvoltat pas cu pas, cu forțe și resurse proprii, dar și cu mentorat foarte valoros și de neprețuit din diferite comunități de antreprenori, precum Comunitatea Launch sau Rubik Hub. Totuși, dacă ar fi să cuantificăm eforturile de până acum, probabil ar fi vorba de o valoare de peste 150.000 euro.

Încă nu am aplicat pentru o finanțare externă, dar luăm asta în calcul după etapa de validare a adopției în masă în România, pentru a perfecționa sistemul și, eventual, pentru extinderea în afara țării.

4. Concurența reală din piață în momentul de față și ce face compania diferit de celelalte existente acum?

În România nu există o concurență propriu-zisă, dar considerăm că cel mai mare competitor este obișnuința oamenilor (din sistemul de îngrijire) de a face lucrurile ca până acum, chiar dacă există o variantă de eficientizare la îndemână și chiar accesibilă, comparativ cu rezultatele impresionante obținute.

5. Dacă ar fi să explice unei bunici startup-ul lor cum ai face asta în câteva rânduri:

O gospodină pasionată de gătit, cu experiență, știe să facă mâncare gustoasă, plăcinte și alte bunătăți. O gospodina tânără, fără experiență sau care nu este pasionată de gătit, poate face mâncare la fel de gustoasă, dacă folosește aceleași alimente și știe rețetele pentru fiecare preparat.

Cum e cartea de bucate pentru gospodine, așa e iCamin.ro pentru persoanele care lucrează în căminele de bătrâni: este un sistem electronic de lucru care conține „rețetele” de îngrijire a fiecărui bunicuț de la cămin. În plus, are si notițe despre ce îi place fiecăruia, ce nu îi place, la ce alimente sau medicamente e alergic și toate-toate informațiile necesare pentru îngrijirea completă și corectă.

Mai mult, pe directori sau proprietari, iCamin.ro îi asigură că toate documentele se completează de 10 ori mai repede, că echipa știe mereu ce are de făcut, așa încât îngrijirea bunicilor este bine făcută și că se respectă standardele de calitate impuse în acest domeniu.

6. Cel mai dificil aspect în a lansa și a construi un startup în România?

În cazul nostru specific, cel mai dificil este să dezvoltăm un produs pentru o piață nișată, destul de mică și cu rezistență mare la schimbare, la adoptarea unui sistem digital. Dacă adăugăm și faptul că centrele plătesc în prezent abonamente de zeci – sute de euro pe lună pentru folosirea aplicației, iar costurile cu angajații în domeniul IT sunt de ordinul miilor de euro pe lună, calculele nu sunt foarte încurajatoare.

Din fericire, ceea ce ne ajută să continuăm este faptul că avem niște ambiții personale foarte mari și viziunea inițială cu care am pornit la drum: să ne construim un sistem complet de gestiune, chiar dacă este doar pentru noi. Acum, simplul fapt că sunt deja alte zeci de cămine în toată țara și sute de utilizatori ai aplicației, ne încurajează cu atât mai mult și ne determină să facem lucrurile și mai bine.

7. Unde va fi startup-ul în 2024? Care sunt milestone-urile pe care vreți să le atingeți?

Tentația noastră este să ne imaginăm că cel puțin 50% dintre centrele rezidențiale din România vor folosi iCamin.ro până atunci și că aplicația va deveni un sistem mult mai amplu care va rezolva neimaginat de simplu probleme complexe ale căminelor de bătrâni, cu mult peste ce se întâmplă în prezent.

Totuși, rolul unui startup este acela de a identifica oportunitățile, de a fi flexibil și de a merge în direcția în care se dovedește că eforturile sunt cel mai bine investite. Avem deja discuții cu investitori și “stakeholderi” din afara țării care au văzut cât de mult eficientizează iCamin.ro activitatea centrelor și care, spre deosebire de publicul din România, sunt și conștienți de costurile și de beneficiile reale aduse de un sistem de management.

De aici vine și deschiderea de a aprecia cu adevărat, de a băga mâna în buzunar mai adânc și a plăti niște abonamente care să asigure sustenabilitatea și dezvoltarea sănătoasă a aplicației.

8. Cea mai grea întrebare pe care ați pune-o într-un interviu către voi?

Dacă nu am ști deja răspunsul, cu siguranță ne-am întreba: „De ce un start-up în domeniul serviciilor sociale?” Este un domeniu în care se fac bani… PUȚINI! Salariile sunt mici, costurile sunt mari, posibilitățile sunt extrem de limitate, mentalitățile sunt de multe ori și mai limitate.

Uneori sunt oameni care se gândesc că pentru o sută, două, trei sute de euro pe lună, mai bine muncesc ei în plus până la epuizare, în loc să se concentreze pe faptul că poate salvează chiar salariul unui lucrător sau chiar mai mult, dacă ținem cont că aplicația nu are nevoie de concedii de odihnă, sau concedii medicale. Nici nu mai punem în discuție faptul că documentele se obțin de cel puțin 10 ori mai repede sau timpul pe care îl salvează pentru atâția oameni.

9. Un sfat pentru fondatorii de startup-uri din România din experiența lor?

Din nou, nu suntem în cea mai potrivită postură să dăm acest sfat, pentru că noi am pornit de la un produs construit pentru noi, care apoi a devenit subiectul unui start-up.

Din experiența noastră, așa cum spune și teoria, un start-up trebuie să procedeze fix invers: începe prin identificarea unei nevoi sau a unei probleme pentru care există nu număr suficient de mare de oameni care să își dorească o rezolvare, deci nișa aleasă trebuie să fie din start suficient de atractivă ca piață, dar și deschisă la noutatea adusă de start-up.

Există deja suficiente exemple de start-upuri care au eșuat pentru că nu și-au înțeles utilizatorii sau pentru sau pentru că piața nu a fost pregătită. În această lume nu este suficient să ai o idee genială și o execuție impecabilă, sunt multe alte aspecte asupra cărora fondatorii uită să se concentreze, iar de multe ori sunt mai importante decât ideea sau chiar decât produsul, în sine.