Probabil că tu, ca și mine și mulți alții, ai făcut pregătire la matematică, limba română sau altă materie în anii terminali de școală, înainte să dai testul de Evaluare Națională sau Bacalaureatul. Aproape că face parte din cultura noastră. Părinții ne trimit la astfel de meditații pentru pregătire, dar și pentru testare.

Dragoș Iliescu vrea să le ofere părinților, elevilor, dar și profesorilor o metodă științifică prin care să se efectueze evaluarea unui elev cu ajutorul unor teste standardizate prin care acesta s-ar putea pregăti mai bine pentru aceste examene importante.

Platforma Brio este locul unde elevii pot parcurge teste standardizate de matematică, limba română pentru a-și verifica nivelul, dar și pentru a progresa.

Ideea inițială pentru Brio a apărut în urmă cu șapte ani într-un aeroport din Statele Unite. Dragoș Iliescu se întorcea din Brazilia alături de Thomas Oakland, părintele testării standardizate, și „discutam cu Tom despre cum aș putea să îmi ajut copiii să crească într-un sistem educațional care este ne-performant. Tom mi-a spus «cu asta te ocupi, Dragoș, fă ceva pentru toți copiii din România, îți va fi mai ușor!», iar răspunsul său a fost nu doar revelator pentru mine, ci și motivant”.

Așa a apărut ideea de Brio și alături de cei de la Brandient, Dragoș Iliescu a reușit să creeze prima platformă de românească de teste digitale standardizate pentru elevi.

Brio, platformă de teste digitale standardizate pentru elevi

Ce sunt aceste teste standardizate și cum diferă de cele tradiționale? În primul rând, testele Brio se diferențiază de cele clasice prin teoriile diferite care stau la baza acestora. Brio folosește Item Response Theory (tehnologie ce stă la baza testelor SAT sau GMAT), o metodă ce analizează performanța unui elev, în raport cu performanța obținută de elevi de aceeași clasă, la nivel național, spune fondatorul Brio.

De asemenea, în acest sistem nu există teste cu aceleași întrebări și sunt realizate de „echipe complexe compuse din psihologi și profesori – experți în materia respectivă. Spre exemplu, testele pentru disciplina matematică sunt evaluate de profesori experți și reevaluate de Societatea Română pentru Științe Matematice care coordonează și Gazeta Matematică”.

Din martie și până în august 2020, 18.000 de elevi și-au testat cunoștințele prin intermediul a 67.000 de teste, iar în acest timp 260 de școli au ales Brio ca instrument de evaluare. În ceea ce privește eficacitatea acestor teste, Dragoș Iliescu nu mi-a dat date concrete, însă a menționat că „despre examenele de Bacalaureat și Evaluarea Națională avem vești bune pentru că am primit feedback pozitiv din partea părinților care au identificat, cu ajutorul testelor Brio, punctele tari și cele la care copiii performează mai puțin”.

Platforma Brio.ro a fost lansată în variantă pilot în septembrie 2019 și comercial anul acesta, în luna martie. Până la finalul anului 2020 planul este să aibă un număr minim de 4.000 de utilizatori care să utilizeze în mod constant Brio.

Investiția inițială în startup-ul Brio a venit din partea lui Thomas Oakland, care nu a fost doar co-fondator, ci și primul „business angel” al Brio.

„El este omul care a sădit în mintea mea această idee simplă, concretizată, după cinci ani de muncă, într-un produs digital unic care oferă tuturor elevilor din România un sistem științific de testare educațională, independent și obiectiv, la cel mai înalt nivel al tehnicilor de psihologie educațională”

Există mai multe startup-uri în zona de edtech, la fel și platforme de learning, însă potrivit lui Iliescu, Brio nu are competitori direcți și că nu există un alt sistem de testare standardizată în România.

Model de business

Brio se adresează în primul rând elevilor, dar este un instrument util și pentru părinți, profesori sau directori de școli. Părinții pot măsura și monitoriza constant performanța școlară a copiilor. Profesorii ar putea testa elevi și le-ar putea explica mai ușor părinților care este situația copiilor lor. În timp ce directorii de școli ar putea folosi Brio ca un instrument pentru a anticipa și crește perfomanța generală a elevilor, precum și rezultatele acestora la teze sau examene.

Brio este o platformă SaaS și utilizatorii au acces la teste prin intermediul abonamentelor. Startup-ul oferă trei tipuri de pachete (start, plus și unlimited) cu costuri anuale de 250, 350 și 490 de lei.

Startup-ul se află la început, iar pentru o dezvoltare accelerată a apelat la SeedBlink, cea mai mare platformă de equity crowdfunding din regiune. Acolo, Dragoș Iliescu caută o rundă de finanțare va fi de 270.000 EUR (compania acceptând supra-subscriere până la maxim 350.000 EUR), pentru care compania va ceda 9,09% (până la maxim 11,48%) din acțiuni. Evaluarea pre-investiție a Brio este de 2,7 milioane euro.

Astfel, la momentul redactării articolului, Brio a strâns 177.500 de euro de la 23 de investitori, cu alte 28 de zile rămase pentru a-și atinge obiectivul.

Sub rezerva unei runde de investiții de succes în septembrie 2020, cifra de afaceri este prognozată să depășească 2 milioane de euro în 2021 și 4,6 milioane de euro în 2022, conform informațiilor publicate pe SeedBlink.

Brio acționează pe o piață de 3 milioane de elevi (numai în România), oferind teste de evaluare pentru clasele I-XII, pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat. Pe această piață regenerabilă de la an la an, Brio urmărește două căi principale de monetizare: B2C (pachete bazate pe abonament lunar, pentru clienți individuali – Pay as you go, free trial etc.), B2B2C (programe CSR / sponsorizare corporativă / produse integrate de testare educațională) și are în vedere și oportunități de dezvoltare internațională, începând cu testul de matematică, conform descrierii proiectului pe SeedBlink.

Românii cheltuie mult pentru pregătire privată („meditațiile”), iar această piață este estimată la aproximativ 320-360 mil EUR / an. „Este rezonabil să preconizăm ca o parte considerabilă a utilizatorilor de pe această piață va migra treptat către un sistem de testare independent, fiabil, ușor de utilizat și ieftin – previzionând că în aproximativ 5 ani, 30% din această piață să migreze către un sistem de testare standardizată – lucru ce se traduce într-un număr de peste 1 milion de studenți, oferind, astfel, o estimare a valorii de piață de peste 100 milioane de euro”.

De bine, de rău, pandemia a accelerat tranziția din offline, către online. Atât elevii, cât și profesorii s-au văzut nevoiți să schimbe felul în care învață și în care predau. Dacă pentru elevi tranziția a fost mai ușoară deoarece vorbim de copii nativ digital, în cazul profesorilor este o altă poveste. „Vorbim despre un proces care s-ar fi întâmplat oricum în următorii 5-10 ani, dar care acum a avut loc nenatural, forțat de context și care pune foarte multă presiune pe toți actorii din sistem și, în special, pe profesori. Ei sunt cei care trebuie să se adapteze, să învețe lucruri noi și să îmbrățișeze tool-urile tehnologice, mare parte dintre acestea fiind străine lor până la debutul crizei din sănătate”, consideră Dragoș Iliescu.

În ceea ce privește dezvoltarea startup-ului, Dragoș Iliescu are ambiții mari și pe termen mediu și lung au în plan extinderea portofoliul de teste, creșterea numărul de utilizatori și implementarea de tehnologii avansate de generare procedurală și algoritmică de itemi, folosind inteligența artificială.