Pentru a lua decizii în vederea atenuării impactului pandemiei, fondatorii startup-urilor s-au consultat cu întreaga echipă (50%) sau cu consiliul consultativ, cu mentorii și antrenorii (49%), în timp ce 39% au primit sfaturi de la alți antreprenori.

Răspunsul startup-urilor în față pandemiei a fost influențat de nivelul de dezvoltare și maturitate (ani în piață, număr de angajați și venituri). Am observat că startup-urile au făcut schimbări în trei mari zone: angajați, financiar și poziționare în piață.

În timp ce unele startup-uri și-au redus toate operațiunile, altele au mers în direcția opusă și și-au crescut echipele și investițiile. Alții au balansat diminuarea costurilor administrative cu expansiunea echipei, sau creșterea bugetelor de marketing pentru a câștiga un procent mai mare din piață.

Venituri medii pentru startup-uri - 150.000 de euro

Profilul startup-urilor de tehnologie din România este: organizație înregistrată local, activă pe piață de mai puțin de 4 ani, cu mai puțin de 4 angajați și o cifra de afaceri de aprox 150.000 de euro pe an.

Cel mai prosper ecosistem de startup-uri de tehnologie locale se află în București, care este urmat de Cluj, Timiș și Bihor. De asemenea, cea mai semnificativă evoluție a ecosistemului de startup-uri din România a avut loc în 2017, când numărul de startup-uri tehnologice nou-înființate aproape s-a triplat față de anul precedent.

Principalele piețe reprezentate sau vizate de ecosistemul de startup-uri din România sunt în Europa, în Franța, Spania, Italia și, în timp ce 41% dintre respondenți indică SUA drept piața principală.

Automatizare, fintech și marketing - domeniile de top

Startup-urile cu cel mai mare număr de angajați sunt cele din categoriile fintech (35,2%), automatizare (35,2%) și marketing (14,2%). Pe de alta parte, startup-urile cu cele mai mari venituri se regăsesc în aceleași categorii: Automatizare (38,1%), Fintech (31,8%) și Marketing (12,1%).

Principala provocare a startup-urilor de tehnologie este nevoia de finanțare pentru susținerea operațiunilor și extindere. Principala sursă de finanțare a startup-urilor de tehnologie este autofinanțarea, în timp ce 36% dintre acestea au realizat strângere de fonduri private (Business Angels 23%, VC 9%, Equity Crowdfunding 4%).

“Studiul prezintă impactul pandemiei asupra startup-urilor de tehnologie, dar, totodată, identifică strategii, programe și servicii menite să accelereze dezvoltarea sectorului antreprenorial în domeniul tehnologiei. Odată cu acest studiu, lansăm ROTSA Digital Hub, o inițiativă prin care susținem startup-urile de tehnologie, energie, sustenabilitate, energie regenerabilă prin trei tipuri de acțiuni: mapare, promovare gratuită, mentorat și educație”, declară Cristiana Bogățeanu, Director Executiv ROTSA.

ROTSA Digital Hub va realiza o hartă interactivă a startup-urilor de tehnologie și a investitorilor de tip business angel, va publica articole săptămânale dedicate câte unui startup, va organiza hackathoane urmate de programe de incubare și acțiuni de mentorat în parteneriat cu rețeaua de colaboratori. De asemenea, se află în curs de elaborare, tot printr-o acțiune comună, un dicționar de termeni specifici domeniului de startup-urilor.

ROTSA Digital Hub va face parte din rețeaua de 9 hub-uri digitale corespunzătoare fiecăruia dintre partenerii din cadrul proiectului Danube Energy+. Danube Energy + este un proiect care se desfășoară în 9 țări europene (Bulgaria, Cehia, Croația, Germania, România, Serbia, Slovacia, Slovenia, Ucraina) și vizează orice entuziast până în 35 de ani cu idei de transformare a sistemului energetic într-unul verde. Proiectul, cu o durată de 3 ani își propune să accelereze dezvoltarea unor startup-uri inovatoare în regiune care să contribuie la transformarea durabilă a sistemului energetic. Danube Energy + se încheie în România astăzi, 13 iulie, prin lansarea ROTSA Digital Hub. Misiunea programului este preluată și extinsă de ROTSA. Acest nou Hub va susține prin activitatea de promovare, mentorat și educație, nu doar startup-urile din domeniul energie, ci toate startup-urile de tehnologie din Romania.

“Startup-urile ce activează în tehnologie aduc în prim plan inovația, creativitatea și colaborarea din mediul economic românesc. Ele ne-au pus pe harta internațională. Știm nevoia lor de a fi ghidate, de a fi susținute în inițiativele lor de internaționalizare și de a identifica surse de finanțare cu ajutorul cărora să crească. Înțelegem deci nevoia lor de a accesa oportunități iar prin acest studiu ne-am propus să aflăm direct de la startup-uri cum au fost afectate și ce nevoi de dezvoltare au. Proiectele care au fost realizate până în prezent, precum și viitoarele noastre proiecte, sunt și vor continuă să fie consolidate cu ajutorul comunității pe care am reușit să o strângem în jurul nostru“, declară Cristiana Bogățeanu, Director Executiv ROTSA.