Tehnologia evoluează în fiecare zi și vedem asta peste tot în jurul nostru. Însă tehnologia trebuie să și fie utilizată. Ea de sine stătătoare nu ajută pe nimeni. Aceasta poate fi costisitoare, însă există și ajutor. Accesarea fondurilor înseamnă creșterea competitivității economice și îmbunătățirea nivelului de trai. Prin accesarea surselor de finanțare, mediul de afaceri poate să își valorifice potențialul de inovare și de asimilare a progresului tehnologic.
Digitalizarea nu este doar o dorință, ci un mandat. O afacere fără tehnologie (poate să însemne și un software de contabilitate) e ca o mașină, dar care nu are motor, ci e trasă de cai. Mai mult, până în 2030, cel puțin 90% dintre IMM-urile din UE trebuie să atingă un nivel de digitalizare de bază. Asta în timp ce 75% dintre companiile europene ar trebui să fie digitalizate și să folosească tehnologii precum cloud, big data sau advanced analytics.
Fonduri pentru digitalizarea afacerilor non-IT
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a dat startul apelului de proiecte de proiecte de 350 de milioane de euro pentru digitalizarea IMM-urilor, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Vrem să ajutăm cât mai multe IMM-uri să-și digitalizeze afacerile, iar pentru a înțelege mai bine ce înseamnă să accesezi aceste fonduri am vorbit cu Ștefan Corcodel, Financing Programs Expert la BCR.
Companiile din România au nevoie de aceste fonduri pentru a se digitaliza rapid, pentru a deveni mai competitive pe plan național dar și internațional, însă există un decalaj destul de mare față de vestul Europei. În România, doar 22% dintre IMM-uri atinseseră un nivel de bază în adopția tehnologiile digitale în 2021. Totuși, România are un avantaj și o oportunitate de care antreprenorii ar trebui să profite: țara noastră oferă una dintre cele mai bune experiențe de conectivitate, iar companiile de aici pot beneficia de o gamă largă de tehnologii digitale și servicii online, la cele mai mici prețuri din Europa.
„Automatizarea, schimbarea forței de muncă și migrația produc deja schimbări majore în societate și pregătesc trecerea la economia digitală. Digitalizarea nu este o opțiune, este o necesitate, pentru că digitalizarea este aici să rămână”, punctează Ștefan Corcodel.
Cum pot antreprenorii să acceseze aceste fonduri? Trebuie să se încadreze în categoria IMM (întreprinderi mici și mijloci), ceea ce înseamnă că poate avea până la 249 de angajați și o cifră de afaceri de până la 50 de milioane de euro sau active totale de până la 43 de milioane de euro. Firma trebuie să fi fost înființată cel târziu în 2021, să nu fi avut activitatea suspendată pe parcursul anului 2022, dar și să aibă înregistrat profit pe anul din urmă, fără ca întreprinderea să se fi aflat în starea de dificultate financiară.
„Valoarea profitului este importantă în faza de evaluare a proiectului depus, pentru că poate ajuta antreprenorul să obțină mai multe puncte”, explică Ștefan Corcodel.
La aceste fonduri nu au acces firmele cu profil IT. Astfel 8 coduri CAEN sunt excluse din lista de eligibilitate pentru finanțare:
- 5829 – Activități de editare a altor produse software;
- 6201 – Activități de realizare a software-ului la comandă (software orientat client);
- 6202 – Activități de consultanță în tehnologia informației;
- 6203 – Activități de management (gestiune și exploatare) a mijloacelor de calcul;
- 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației;
- 6311 – Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe;
- 6312 – Activități ale portalurilor web;
- 6399 – Alte activități de servicii informaționale n.c.a
Totuși, există și o excepție. „Menționez că, în cazul în care aceste coduri CAEN sunt incluse în actul constitutiv al firmei și au fost autorizate la ONRC în 2022, întreprinderea poate fi în continuare eligibilă pentru finanțare dacă poate dovedi că nu a facturat servicii specifice acestor domenii de activitate în decursul anului 2022”, spune expertul BCR.
Câți bani pot lua companiile din România prin PNRR?
Grantul minim care poate fi alocat unei companii este de 20.000 euro, iar valoarea maximă a grantului variază în funcție de dimensiunea întreprinderii. Pentru microîntreprinderi, care au până la 9 angajați, grantul poate ajunge la 30.000 de euro. Întreprinderile mijlocii cu până la 49 de angajați pot accesa fonduri cu o valoare maximă de până la 50.000 de euro, iar întreprinderile cu până la 249 de angajați pot beneficia de un grant cu o sumă maximă de 100.000 euro.
Perioada limită de aplicare și pașii pe care antreprenorii trebuie să-i urmeze
Apelul PNRR pentru digitalizarea IMM-urilor a început în februarie, iar pe 30 iunie este ultima zi în care aceste companii se pot înscrie pentru a primii fonduri. Drept urmare, Ștefan Corcodel spune că este foarte important pt IMM-uri acum să definitiveze situațiile financiare pe 2022. „Pe baza lor se poate determina eligibilitatea pentru obținerea grantului și estimarea punctajului care poate fi obținut în cadrul apelului. Mai mult de jumătate din acest punctaj depinde de indicatorii financiari ai companiei din anul anterior”, spune el.
După acest pas, urmează pregătirea aplicației. Aici este recomandată colaborarea cu un consultant tehnic, care să identifice alături de antreprenor soluțiile tehnice optime pentru companie.
Fie că vorbim de achiziționarea soluțiilor hardware sau software, toate aceste achiziții trebuie sincronizate cu indicatorii DESI (Indicele Economiei și Societății Digitale).
Pentru că la finalul implementării proiectului, beneficiarii trebuie să atingă minim 6 dintre criteriile DESI:
- întreprinderi în care mai mult de 50% dintre persoanele angajate au folosit computere cu acces la internet în scopuri de afaceri;
- utilizarea unui pachet software ERP pentru a partaja informații între diferite zone funcționale comerciale;
- viteza maximă de download contractată a celei mai rapide conexiuni de internet la linie fixă este de cel puțin 30 Mb/s;
- întreprinderi în care vânzările on-line au reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri totală și vânzările web către consumatori privați (B2C) mai mult de 10% din vânzările web;
- utilizarea IoT;
- utilizarea de rețele sociale (întreprinderile care folosesc rețelele sunt considerate cele care au un profil de utilizator, un cont sau o licență de utilizator în funcție de cerințele și tipul de social media; întreprinderile care plătesc exclusiv pentru postarea de reclame (anunțuri banner), fie direct către proprietarul rețelei sociale (de exemplu, Facebook, Twitter etc.), fie indirect prin intermediul întreprinderilor care oferă servicii online pentru postarea automată a mesajelor publicitare pe rețelele sociale (de exemplu, SoKule etc.) sunt excluse pentru acest criteriu);
- utilizarea CRM;
- cumpărarea de servicii cloud computing sofisticate sau intermediare (este un model care permite oricând, convenabil și/sau la cerere acces prin rețea la un grup partajat de resurse de calcul configurabile – de ex. rețele, servere, stocare, aplicații și servicii – care pot fi rapid furnizate și lansate cu un efort minim de management sau cu o interacțiune minimă de la un furnizor de servicii. Există trei modele de servicii de servicii de cloud computing: Software ca serviciu (SaaS), Platformă ca serviciu (PaaS) și Infrastructură ca un serviciu (IaaS));
- utilizarea tehnologiei AI;
- cumpărarea de servicii de cloud computing utilizate pe internet;
- vânzări prin comerț electronic de cel puțin 1% din total vânzări (în vânzările de bunuri sau servicii prin comerț electronic, comanda este plasată prin site-uri web, aplicații sau mesaje de tip EDI prin metode special concepute pentru a primi comenzi. Plata se poate face online sau offline. Comerțul electronic nu include comenzile transmise prin e-mail);
- utilizarea a două sau mai multe rețele sociale.
Poți afla mai multe despre apelul „Digitalizarea IMM-urilor – grant de până la 100.000 euro pe întreprindere care să sprijine IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale” - aici
Cum se face selectarea liniei de finanțare pentru nevoile de digitalizare ale unei afaceri?
Ștefan Corcodel îmi spune că primul pas ține de strategia de dezvoltare și de nevoile companiei, atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu și lung. „Principalul sfat pe care îl oferim tuturor clienților noștri este să caute finanțările care se potrivesc cu planul lor de afaceri și nu să aplice la programe doar pentru că sunt eligibili”, spune expertul BCR.
Cel de-al doilea pas, este identificarea finanțării potrivite, iar Ștefan Corcodel recomandă ADA, primul asistent virtual inteligent care oferă gratuit informații despre programele de finanțare.
ADA are peste 50 de programe de finanțare mapate și oferă suport antreprenorilor în identificarea celor mai relevante programe de finanțare susținute atât din fonduri europene, cât și din fonduri naționale.
De la lansarea sa în aprilie 2022, ADA pentru programe de finanțare a înregistrat peste 24 de mii de conversații cu antreprenori interesați de accesarea unei finanțări nerambursabile. În conversațiile cu ADA pe tema fondurilor europene, un antreprenor primește în mai puțin de 10 minute informații utile despre eligibilitate companiei în programele de finanțare.
După acest prim pas, urmează procesul de verificare a eligibilității și estimarea punctajului pe care proiectul îl poate obține în cadrul liniei de finanțare, urmând ca apoi să intervenim noi, consilierii BCR, care putem să oferim suport și informații personalizate clienților.
Dacă procesul ți se pare dificil sau ai nelămuriri poți vorbi și cu experți precum cei de la BCR. Ștefan Corcodel îmi spune că oferă educație și consultanță personalizată în domeniul programelor de finanțare.
În același timp au creat un ghid ce oferă informații despre fiecare program în parte - includ obiectivele și condițiile de acordare, proiectele finanțabile și condițiile de eligibilitate, criteriile de evaluare ale proiectelui și modul în care BCR se implică în realizarea investiției. Spre exemplu, pentru acest apel, ghidul dezvoltat de BCR poate fi consultat aici
Ce tehnologii ajută cel mai mult IMM-urile?
În mod concret, care sunt unele dintre tehnologiile cheie pe care întreprinderile mici le pot adopta pentru a-și îmbunătăți eforturile de digitalizare?
„În general, business-urile se orientează spre tehnologii de tipul: cloud, securitate cibernetică, roboți și automatizări, soluțiile ERP, eCommerce, soluții de management al vânzărilor și documentelor. Acestea sunt soluțiile care atrag cele mai multe investiții din partea IMM-urilor în procesul de digitalizare, însă nevoile de digitalizare și tehnologii cheie diferă de la business la business, în funcție de tipul de business despre care discutăm”, spune Ștefan Corcodel, Financing Programs Expert la BCR.
Cele mai importante componente pe care IMM-urile ar trebui să-și axeze atenția sunt cele de tip software și programe de management intern, care pot ajuta în eficientizarea deciziilor de business, monitorizarea finanțelor companiei și pot oferi baze de date prin înregistrarea istoricului de activitate.
Altfel, grantul PNRR pentru digitalizarea companiilor non-IT este destinat pentru achiziții de hardware, echipamente pentru automatizări și robotică destinate fluxurilor tehnologice, integrate cu soluții digitale, pentru dezvoltarea sau adaptarea aplicațiilor software, achiziții de tehnologii blockchain, realizarea de website-uri, achiziția de servicii de tip cloud, formarea personalului cu ajutorul echipamentelor IT și consilierea și analiza pentru identificarea soluțiilor tehnice de care au firmele nevoie.
Cum poate digitalizarea să deschidă noi oportunități? Să luăm un producător de mobilă. El își poate extinde business-ul cu ajutorul unui website de prezentare, cu platformă de e-commerce și ERP integrat, care preia toată partea de contabilitate și fiscalitate. Ce înseamnă asta ca beneficii? Comenzi transfrontaliere, diversificare piețelor și creșterea vânzărilor și veniturilor.
Am menționat cloud computing, ERP, însă cum pot antreprenorii să măsoare succesul digitalizării? Cum pot fi siguri că ceea ce fac îmbunătățesc businessul?
În primul rând, fiecare companie trebuie să-și stabilească obiective clare, măsurabile, pe baza cărora să se poată face o evaluare ulterioară: îmbunătățirea eficienței operaționale, de creșterea vânzărilor sau de îmbunătățirea experienței clienților.
„Analiza datelor poate oferi informații valoroase despre performanța digitalizării, iar întreprinderile mici pot utiliza instrumente de analiză web pentru a obține date despre comportamentul utilizatorilor pe site-ul lor, despre ratele de conversie sau alte metrici relevante. Aceste informații pot ajuta la evaluarea eforturilor de digitalizare și la identificarea aspectelor care necesită ajustări”, explică reprezentantul BCR.
Există și riscuri în digitalizare sau vorbim doar de beneficii?
Riscul major este cel al securității cibernetice, care ține de securitatea infrastructurii IT, de siguranța datelor și a informațiilor interne. Este importantă utilizarea unor soluții de securitate cibernetică, actualizarea și monitorizarea constantă a software-ului și existența unor campanii constante, în rândul angajaților, de conștientizare a importanței securității cibernetice. Poate părea complicat la început, însă o soluție de securitate și o educație cibernetică de bază a angajaților te poate scuti de multe bătăi de cap.
De asemenea, angajații trebuie să învețe constant și este nevoie de o diversificare a competențelor. Oamenii trebuie să învețe cum să folosească aceste noi echipamente, programe software, dar să aibă și o bază de securitate cibernetică bună.
Dacă te gândești că angajații tăi nu vor putea folosi toate echipamentele pe care le dorești pentru afacere, află că activitățile finanțate prin granturile de digitalizare IMM includ instruirea personalului care utilizează echipamentele IT&C, ceea ce reprezintă un pas bun de accelerare a digitalizării în rândul mediului de afaceri și a angajaților.
Dacă nu ai aplicat deja la aceste fonduri PNRR pentru digitalizare trebuie să o faci cât mai rapid pentru că ultima zi în care poți să aplici este 30 iunie la ora 23:59. Pune un motor mașinii tale (afacerea) și lasă caii pentru agrement.