Mediul de afaceri și autoritățile sunt din ce în ce mai preocupate de problemele persistente legate de pierderea veniturilor fiscale, denaturarea indicatorilor economici și concurența neloială pe care o aduce economia informală.

O serie de măsuri digitale au fost implementate în ultimii ani pentru a crește veniturile și pentru a contribui la înlăturarea activităților economice de acest tip. Printre aceste măsuri se numără şi încurajarea utilizării plăţilor digitale în economie.

În România, o creștere de 5% a plăților digitale în cinci ani consecutivi ar contribui la majorarea PIB-ului cu aproximativ7 miliarde de lei, arată cel mai recent studiu pe tema economiei informale realizat de Visa în parteneriat cu Kearney.

Cercetarea și-a propus să pună în evidență rolul politicilor publice în combaterea economiei subterane din țările din Europa și să identifice lecțiile învățate și factorii care ar putea facilita succesul acestor politici, urmărind în principal impactul plăților digitale.

Datele arată că, deși România înregistrează unele progrese în reducerea economiei informale în ultimul deceniu, este nevoie în continuare de eforturi susținute pentru a atenua efectele determinate de crizele multiple cu care se confruntă mediul de afaceri și economia, începând cu perioada pandemiei de COVID, conflictul din Ucraina și creșterea costurilor de trai.

Căutând să susțină transparența, guvernul României a introdus o serie de măsuri pentru a contracara efectele economiei subterane, inclusiv un sistem electronic de monitorizare a vânzărilor și a transportului de mărfuri, case de marcat electronice obligatorii pentru toate tipurile de afaceri, facturarea electronică.

Limitările în utilizarea plăţilor digitale au ca cel mai probabil rezultat profituri mai mici și costuri mai mari pentru antreprenori și afaceri, precum și o trasabilitate scăzută a fluxurilor de bani. Toate acestea determină o creștere a economiei informale, care în 2023 a atins 30% din PIB în România, conform datelor din studiul menționat anterior.

”Plățile digitale reprezintă instrumentele cele mai accesibile pentru a eficientiza plăţile dintre consumatori, companii, stat și, totodată, de a crea presiune pentru reducerea volumului de tranzacții asociate economiei subterane. Salutăm eforturile Guvernului de a digitaliza administrația publică și de a crește volumul plăților fără numerar, iar noi la Visa căutăm modalități adecvate de a aduce în continuare plățile digitale mai aproape de oameni și de piață. Este important ca mediul de afaceri împreună cu autoritățile să adopte în continuare măsuri adecvate pentru a face economia oficială mai atractivă și mai competitivă”, a spus Cătălin Crețu, General Manager Visa pentru România, Bulgaria, Croația şi Slovenia.

Visa pune la dispoziţia întreprinderilor mici tehnologia și inovația de care dispune, astfel încât acestea să poată ține pasul cu cerinţele consumatorilor, şi le asigură resurse educaționale prin inițiative care să le vină în ajutor pe plan local.

În urmă cu trei ani Visa a lansat Marile Afaceri Mici, o platformă integrată ce reunește informații, soluții și oferte exclusive de la partenerii locali cu scopul de a ajuta antreprenorii să-și dezvolte afacerea prin conturarea unei prezențe online puternice și prin acceptarea plăților digitale. În același timp, Visa investește în inovație și se concentrează pe inițiative care permit IMM-urilor să se adapteze peisajului digital aflat în continuă schimbare.

Acestea vizează colaborarea cu instituții financiare și alți parteneri din România pentru implementarea unor soluții precum „Tap to Phone” care transformă smartphone-urile și tabletele în terminale mobile de plată, facilitarea plăților cu cardul direct din facturile online emise de IMM-uri sau semnături electronice prin certificate digitale calificate.

Transparentizarea și facilitarea fluxului de bani între consumatori, companii și guvern este o prioritate pentru Visa. Pe măsură ce tot mai multe sectoare ale economiei sunt digitalizate, apar noi contexte în care banii sunt transferați către și de la companii, cetățeni, stat.

Cu programele și instrumentele sale de stimulare a plăților digitale, Visa încearcă să motiveze pozitiv companiile și antreprenorii activi în România, astfel încât efectele să se resimtă la nivelul întregii economii.

”Vestea bună este că un număr tot mai mare de români încep să-și plătească impozitele online. Două din trei plăți de impozite și taxe efectuate cu cardurile Visa anul trecut au fost efectuate online , plățile de cea mai mare valoare făcându-se tot prin internet prin intermediul platformei www.ghiseul.ro. Faptul că ne putem plăti taxele online în câteva secunde, indiferent de locația noastră, prin intermediul platformei Ghiseul.ro reprezintă un pas extrem de important în transformarea digitală a României, susținută puternic de Visa. Anul acesta, ne face plăcere să sărbătorim cea de-a 13-a ediție a campaniei naționale de informare a românilor despre beneficiile plății impozitelor și taxelor cu cardul”, a declarat Elena Ungureanu, Country Manager Visa România.