Studiul Insights PulseZ este parte din proiectul „Vreau să fiu antreprenor” (VSFA), inițiat în anul 2013 de către RBL.

În prezent, Romanian Business Leaders face advocacy pentru politici publice sănătoase și benefice pentru societate și mediul de afaceri românesc, în educație, antreprenoriat și fiscalitate. Iar cel mai bun mod de a susține aceste activități de advocacy este prin intermediul datelor colectate direct din piață.

Proiectul Insights PulseZ, condus de VSFA, este un sondaj regulat și reprezentativ desfășurat printre tinerii din Generația Z, cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani. Generația Z, născută între anii 1997 și 2012, este recunoscută pentru mentalitatea orientată spre progres, diferențiere și implicarea în probleme sociale, precum și pentru abilitățile tehnice foarte bine dezvoltate.

Acest sondaj urmărește să înțeleagă:

  • situația lor din prezent,
  • comportamentul online,
  • modelele de consum, nevoile, preferințele în ceea ce privește cariera,
  • interesul pentru antreprenoriat și sustenabilitate, precum și
  • motivațiile lor atât în viața personală, cât și în cea profesională.

Studiul realizat de RBL și MKOR asupra Generației Z dezvăluie o serie de aspecte foarte interesante în privința comportamentului și atitudinilor acestor tineri.

Printre rezultatele-cheie ale acestui studiu se evidențiază următoarele:

  • 52% din tineri au constrângeri financiare și provocări legate de gestionarea banilor
  • Gen Z apelează, în primul rând, la muzică pentru a se relaxa, pentru a face față stresului și provocărilor zilnice.
  • Aproximativ 4 din 10 tineri vorbesc cu un prieten sau cu un membru al familiei.
  • 60% dintre tinerii antreprenori au încorporat AI în viața lor zilnică, în timp ce mai puțin de o treime dintre elevi fac asta.
  • 6 din 10 tineri spun că achiziționează alimente doar cât au nevoie, pentru a încuraja un mod de viață sustenabil.
  • Indiferent de statutul lor ocupațional actual, 6 din 10 tineri sunt în căutarea unui loc de muncă, din care 66% în mod activ. Cel mai puțin interesați de un potențial loc de muncă sunt cei care au o afacere.
  • 21% din Gen Z privesc cu optimism următoarele 12 luni și apreciază că veniturile familiei vor crește.
  • Mai mult de jumătate dintre Gen Z își exprimă interesul pentru activitatea desfășurată de proiectul VSFA, mai ales bărbații cu vârste cuprinse între 19-21 ani din mediul rural.

Scopul acestui proiect este să ofere sprijin organizațiilor prin furnizarea de date și informații prin intermediul cărora să poată lua decizii operaționale și de business.

Generația Z din România, formată din peste 3 milioane de tineri, exercită un impact semnificativ atât în domeniul consumului, cât și în piața forței de muncă.

Raportul de cercetare realizat de RBL și MKOR a explorat diverse aspecte ale vieții și percepțiilor Generației Z, oferind o imagine cuprinzătoare a atitudinilor și comportamentelor lor. Iată principalele obiective abordate în acest studiu:

Perspective asupra vieții și percepții asupra Inteligenței Artificiale

S-a investigat modul în care membrii Gen Z percep viața și cum își formează opinii cu privire la Inteligența Artificială. Am descoperit că tinerii din Gen Z sunt deja angrenați în piața muncii, conectați la tehnologie, dar fără a pierde contactul cu persoanele importante din viața lor (familia și prietenii). Totuși, 6 din 10 tineri nu interacționează deloc cu AI în activitățile lor zilnice.

Gen Z și consumul sustenabil

S-au examinat atitudinile și comportamentele Gen Z față de consumul sustenabil, inclusiv activitățile pe care le desfășoară în viața de zi cu zi pentru a promova un stil de viață mai sustenabil. Am descoperit că pentru a adopta un stil de viață sustenabil, tinerii sunt dispuși să își schimbe comportamentul obișnuit, în primul rând prin evitarea risipei de alimente, apă sau haine.

Activități pentru dezvoltarea personală și profesională

S-au identificat activitățile preferate de Gen Z pentru dezvoltarea personală și profesională, precum și domeniile de interes. De asemenea, s-a realizat un top al surselor de învățare folosite de aceștia. Studiul a relevat faptul că în funcție de etapa în care se află în cariera lor profesională, tinerii se raportează diferit la domeniile de interes privind dezvoltarea lor personală și profesională.

Factori determinanți pentru succesul în viață și statutul ocupațional

S-au investigat factorii considerați de Gen Z ca fiind importanți pentru succesul în viață și s-a analizat statutul ocupațional al acestei generații, prioritățile și așteptările lor legate de carieră. Studiul a identificat faptul că pentru elevi și studenți, trainingurile și workshopurile reprezintă cel mai important driver care i-ar determina să rămână loiali companiei la care lucrează.

Percepții și atitudini legate de inflație

S-au examinat percepțiile și atitudinile Generației Z cu privire la inflație, impactul asupra cheltuielilor, așteptările legate de evoluția veniturilor, modul de adaptare la creșterea prețurilor și abordarea lor generală în gestionarea banilor. Rareori se întâmplă în studiile de piață, dar acest studiu a relevat faptul că toți tinerii consideră că prețurile au crescut în ultimele 12 luni.