Influența transporturilor asupra economiei globale

Dincolo de avantajul de a ne deplasa cu ușurință, de acasă la birou, în vacanțe, la bunici sau la părinți, de a vedea noi țări, industria transporturilor este esențială pentru dezvoltarea economiei globale.

Prețurile alimentelor pot crește atunci când rebelii Huthi blochează rute maritime, prețul petrolului crește pentru că există conflicte între țări sau explozia unui vulcan din Islanda provoacă scăderi în cifra de afaceri a companiilor aeriene. Modul în care industria maritimă, cea aviatică, dar și cea rutieră funcționează influențează tot ceea ce știm despre viața pe Pământ astăzi.

Intrăm într-o nouă revoluție astăzi. A optimizării cu ajutorul inteligenței artificiale pentru ca lumea să fie predictibilă. AI înseamnă pentru transporturi simplificare, autonomie și dezvoltare. Iar noi îți vom explica modul în care aceste lucruri se întâmplă.

Câte persoane lucrează în transporturi?

Conform datelor de la nivel european 10 milioane de persoane lucrează în transporturi. De asemenea, 5% din veniturile Uniunii Europene sunt atribuite acestei industrii. Iar specialiștii arată că dimensiunea pieței de AI pentru transporturi va ajunge la 23 de miliarde de dolari până în 2032. Dacă ne ducem doar în România, 383.400 de persoane lucrau în această industria, 2% din populația totală. Dar știi ce înseamnă asta? Că acești 2% au familii, copii, oameni care depind de ei. Oportunitățile există, mai ales că sunt optimizări de făcut.

În momentul de față un pachet care pleacă din China poate merge cu un vapor de mari dimensiuni până-n portul Rotterdam din Țările de Jos, acolo să fie preluat de un avion cargo care să transporte diferitele încărcături spre țările de destinație sau spre așa-numite hub-uri poziționate strategic. De acolo vin tirurile care circulă pe șoselele naționale, dar și internaționale.

Soluțiile tehnologice au început să fie adoptate de industrie încă de dinainte de apariția inteligenței artificiale. Fie că vorbim de sisteme de monitorizare a camioanelor, de sisteme digitale unde sunt înregistrate actele sau sisteme Cloud folosite pentru sincronizarea rutelor. AI-ul face ca aceste lucruri să meargă mai bine, să reducă riscurile și să crească eficiența financiară.

Simplu spus, AI poate reduce numărul accidentelor, poate descoperi mai bine riscul de incidente pe drumuri, poate optimiza depozitele pentru încărcări și descărcări mai rapide, dar poate duce și la viitorul transportului autonom.

Beneficiile inteligenței artificiale în transporturi

Sunt 5 domenii unde inteligența artificială poate ajuta transporturile:

  • Siguranță prin detectarea de anomalii, supravegherea transportului public, detectarea comportamentelor șoferilor, monitorizare și management de trafic
  • Mobilitate urbană, prin analizarea traficului în timp real, reducerea aglomerației și a timpilor
  • Integrarea asistenților virtuali, a chatboților în tot sistemul de suport, de la aeroporturi, gări sau relația cu clienții a dispecerilor de transport
  • Automatizarea de documente - industria folosește enorm de multă hârtie - și oferirea de informații din interiorul acestora
  • Sustenabilitate prin mentenanță predictivă, reducerea consumului de carburant și rute mai bune

Transporturi - exemple din viața reală unde se folosește tehnologia

Mentenanță predictivă, ce înseamnă asta? Ei bine, simplu spus, nu te mai bazezi pe niște calendare de revizii obișnuite, care uneori nu sunt adaptate la nevoile reale, ci ești avertizat de tehnologie când trebuie să monitorizezi sau să repari ceva, chiar înainte de a se strica. Asta menține un flux constant. Chiar dacă Deutsche Bahn, căile ferate din Germania, nu sunt neapărat exemplul ideal în ultimii ani, ei au reușit să introducă AI prin conectarea trenurilor, a traseelor, dar și a camerelor de supraveghere pentru a identifica în timp real dacă o garnitură are nevoie de reparații sau nu. De asemenea, analizează rutele pentru a le optimiza în funcție de datele date de tehnologie, asta a dus în ultimii ani la mai puține întârzieri și la o mentenanță mai ieftină.

Un al doilea exemplu e cel de detecție de obiecte și monitorizare. Încă nu suntem în lumea camioanelor autonome, dar putem fi în lumea mai sigură. Volvo are un sistem numit ADAS la camioane care are viteză de croazieră adaptivă, siguranță pentru pietoni, senzori pentru detectarea unghiurilor moarte. Da, aceste lucruri sunt și pe mașini obișnuite, dar pe camioane sunt cu atât mai importante.

Iar camerele de supraveghere pot detecta numerele de înmatriculare cu ușurință și să comunice cu sisteme în Cloud. La New York se folosește AI pentru a scana 16 milioane de plăcuțe de înmatriculare într-un an. De asemenea, cu ajutorul camerelor se poate identifica un comportament ciudat. De exemplu, poliția a identificat o mașină care folosea în mod constant rute asociate traficului de droguri. Oamenii legii au fost alertați și au oprit mașina. AI avea dreptate, transporta droguri.

Ziceam mai devreme că monitorizarea camioanelor e o piață deja existentă și va avea o valoare de 9,3 miliarde de dolari până în 2033. Acum lucrurile acestea se fac tehnologic, prin GPS, prin integrarea cu o hartă. Dar ce vom face când vom avea pe șosea mașini autonome, dar și mașini obișnuite? Sistemele tehnologice de monitorizare pot fi integrate pentru a vedea traseul, a măsura gradul de oboseala al șoferilor, inclusiv eye tracking pentru detectarea oboselii, poziția capului, a mâinilor. Cu ajutorul acestor sisteme șoferii vor fi avertizați, dar și dispecerii, pentru ca aceștia să se odihnească. Nu mai spun că asta poate să salveze și vieți, pentru că de multe ori, chiar dacă nu încalcă programul de transport, șoferii pot să sufere atacuri de cord sau AVC-uri la volan fără să știe.

Integrarea monitorizării cu zona de telematică, adică vizualizarea rutelor de transport, poate fi îmbunătățită cu AI pentru a primi informații în timp real, pentru a schimba automat rutele, pentru a avea date integrate legate de productivitate, dar inclusiv ar putea să schimbe și lumea asigurărilor, prin costuri personalizate pentru cele mai sigure companii din lume.

Și vom mai vedea îmbunătățiri și în zona de management a flotelor, optimizare de rute și sustenabilitate. Transportatorii pot folosi soluții Google Cloud prin care eficientizează acel transport de tip Last Mile, pe distanțe scurte, dar și Cloud Fleet Routing, prin care inteligența artificială ajută la optimizarea rutelor mai bine decât ar face-o un om.

Google, AI și impactul asupra transporturilor

Revoluția AI în transporturi nu e doar despre drumurile lungi, ci despre orașe, aglomerările urbane care ne adună pe cei mai mulți dintre noi, disperați că semafoarele se fac culoarea roșu exact cum ajungem noi.

Inteligența artificială poate fi folosită și în produse pe care le folosim zi de zi și nici nu ne dăm seama. Google a lansat proiectul Green Light prin care folosește AI pentru a ajuta autoritățile să îmbunătățească semafoarele la intersecții, astfel încât traficul să aibă un flow mai bun și emisiile să fie reduse. Green Light a fost lansat în 12 orașe de pe 4 continente și ajută peste 30 de milioane de mașini să meargă mai bine prin oraș, iar potențialul este de a reduce cu 30% opririle în trafic și cu 10% emisiile la intersecții.

De asemenea, de obicei ne-am obișnuit ca hărțile noastre să ne arate cele mai rapide rute. Dar dacă ar fi o variantă prin care ar putea să-ți arate ruta care e cea mai eficientă din punct de vedere al consumului? Asta se poate face în anumite țări, cum ar fi SUA, Canada, Egipt, dar și câteva țări din Europa. Sistemul folosește AI pentru a descoperi rutele care au dealuri mai ușoare, trafic mai ușor, viteze similare, dar care au un estimat de timp asemănător. Pentru că AI-ul s-ar putea să-ți spună că mai bine faci 350 de kilometri constanți decât ăia 250 de kilometri cu care te-ai obișnuit, dar în care stai în aglomerație. Din momentul lansării din 2021, sistemul a reușit să scadă poluarea cu 2,4 milioane de tone metrice de dioxid de carbon, echivalent cu a scoate de pe șosea 500.000 de mașini de pe stradă.

În aprilie 2024 Google a anunțat alte noi îmbunătățiri la Google Maps, de la afișarea rutelor de transport public și mers pe jos imediat lângă cele pe care le-am face cu mașină, mai ales dacă durata este comparabilă ca timp. De asemenea, în anumite țări din lume Google Maps permite descoperirea rutelor de tren între orașe și cele cu autobuzul.

De asemenea, zona de sustenabilitate este înțeleasă mai bine în cazul zborurilor cu avionul. Chiar dacă nu ești Taylor Swift și călătorești cu avionul privat doar ca să-ți vezi partenerul de viață jucând la Super Bowl, Google Flights îți arată emisiile estimate ale fiecărui zbor și inclusiv poți alege rute cu emisii de carbon mai reduse, astfel încât să fii mai aproape de Greta Thunberg. Toate datele se bazează pe modelul Travel Impact Model pe care Google l-a publicat în 2022 și care prezic emisiile per pasager.

Startup-uri din România din transporturi

De exemplu, Yload este un startup prin care orice operator de camioane, fie că are 10, fie că are mii, are un sistem unitar prin care să se administreze. E o platformă ce strânge la un loc transportatorii, furnizorii, clienții, logistica. Astfel, cu ajutorul platformei se pot găsi curse potrivite, se pot ocupa rute unde camionul ar fi gol sau momentele de pauză nedorită. De asemenea, are integrată și un sistem de fleet management, dar și un modul financiar.

De asemenea, compania clujeană AROBS are deja servicii prin care firmele pot face management de flotă de camioane sau autocare, dar și un sistem prin care se pot achita taxele de drum în mod automat. Managementul de flotă permite practic monitorizarea în timp real a tuturor vehiculelor, pentru optimizarea rutelor.

Un alt exemplu interesant e DSV Road, a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din Europa, a adoptat un sistem de automatizare a documentelor. Adică inteligența artificială citește ce e pe documente și le digitalizează automat. 95% din documente sunt astăzi digitalizate și a ușurat munca a cinci oameni și a redus activitățile repetitive cu 20%. Un asemenea sistem poate prelucra mii de documente pe lună, care altfel ar fi băgate manual de un om în sistem. Și nimeni nu vrea să facă asta.