Miroslav Majoros, CEO al Telekom România a declarat că „ne-am îmbunătățit performanțele gradual și am revenit la normalitate. Am reușit să creștem 4 trimestre la rând. De asemenea, ne-am consolidat finanțele și am ajuns la o situație de cash pozitiv”.
„Putem să avem și noi un poster cu 5G, dar pentru cine?”
Printre zonele menționate de Majoros, el a menționat că zona mobilă a crescut, iar 30% din clienții Telekom România își plătesc facturile online. „Poate părea un procent mai mic, dar avem mulți clienți în zonele rurale sau pensionari”, a spus Majoros. Zona de voce fixă a scăzut și va continua să scadă, dar veniturile pentru fiecare utilizator au crescut.
Mesajul general al lui Majoros a fost că Telekom trebuie să continue direcția de anul trecut. „Creștem în B2C, suntem în continuare lideri în zona B2B, așa că mesajul meu pentru toți colegii e doar să-și facă treaba la fel de bine”, a spus Majoros. El a menționat că Telekom va continua să simplifice ofertele, dar și direcția de digitalizare.
În privința 5G, Majoros a declarat că Telekom România așteaptă regulile licitației pentru frecvențele 5G de la ANCOM și că nu vrea să investească fără reguli clare. ”Putem să implementăm trei situri și să ducem 5G la „milioanele” de clienți care au dispozitive 5G”, a spus el ironic. ”Vom continua să investim în 4G până autoritățile vor hotărî regulile. Putem să punem și noi un poster mare cu 5G, dar nu există clienți în această zonă”, a spus Majoros.
Cea mai mare creștere pe segmentul Generației Z
Andreas Elsner, director al diviziei comerciale, a spus că 70% din creștere Telekom vine din zona comercială și scăderea în clienți a fost contrabalansată de o creștere a marginilor.
„2019 a fost un an în care am pierdut din grăsime, am pierdut din clienții care ne făceau să pierdem bani și ne-am concentrat pe cei care aduc valoare”, a spus Elsner.
De asemenea, el a menționat că Telekom a fost înaintea liderului de piață la nivelul satisfacției clienților. În plus, Telekom are cea mai mare creștere în București (Vodafone este liderul pieței din București), dar și creșterea cea mai mare pentru Generația Z. Conform lui Elsner, majoritatea clienților care au trecut la ofertele Nelimitat au făcut un switch complet, s-au portat în integralitate.
18% creștere în zona de business
Ovidiu Ghiman, director al diviziei de business a Telekom România a comentat datele de piață din momentul de față. Telekom este lider de piață pe segmentul B2B, iar veniturile au crescut cu 18%. De asemenea, o creștere importantă vine din zona de hosting și data center, cu o creștere cu 35%, cu o dublare a numărului de clienți.
Telekom are pentru clienții din zona business oferta Freedom, iar datele arată că Freedom aduce cu 50% mai mult trafic.
De asemenea, cu ajutorul proiectului WiFi4EU, care oferea fonduri europene pentru dotarea primăriilor cu WiFi, Telekom are cele mai multe „tichete”, adică ajută cele mai multe primării să implementeze acest proiect.
Rezultatele financiare extinse
Pentru prima oară în patru ani, principalii indicatori financiari ai anului 2019 – veniturile, EBITDA şi fluxul de numerar operational - au înregistrat creştere de la un an la altul. Veniturile consolidate ale Telekom Romania au crescut cu 5%, până la 980 mil. EUR. EBITDA ajustată înainte de IFRS16 a crescut cu 5% până la 144 mil. EUR, înregistrând a patra creştere trimestrială succesivă. Fluxul de numerar ajustat (FCF) şi după excluderea plăţilor istorice către OTE Group, a înregistrat, de asemenea, o creştere relevantă de peste 55 mil. EUR in 2019. FCF a devenit pozitiv pentru prima oară în ultimii trei ani.
Creşterea veniturilor a fost generată în cea mai mare parte de activitatea principală a companiei. Veniturile din servicii fixe au crescut cu 11% până la 479 mil. EUR in 2019, comparativ cu 2018. La această creştere a contribuit atât dezvoltarea puternică a segmentului ICT, ale cărui venituri au crescut cu peste 110%, cât şi veniturile din serviciile wholesale, care au crescut cu peste 20%. În acelasi timp, veniturile din serviciile broadband & TV au înregistrat o creştere uşoară de peste 2%. Veniturile din serviciile convergente fix-mobil au crescut de la un an la altul cu aproximativ 30%. În plus, noul produs Smart WIFI a generat o cerere foarte mare.
Veniturile din serviciile mobile au înregistrat patru trimestre de creştere succesivă în 2019. Această creştere se reflectă şi în cea anuală, determinată în mod semnificativ de tranzacţii ICT majore în T4 2019.
Ca urmare a proceselor de transformare, numărul angajaţilor full time a scăzut cu 21% de la 6.356 în 2018 până la 5.029 în 2019, prin automatizarea proceselor, simplificarea şi concentrarea pe departamentele care interacţionează în mod direct cu clienţii.
Veniturile din serviciile fixe au scăzut cu 5% în T4 2019 comparativ cu T4 2018, până la 55.4 mil. EUR. Acest rezultat a fost determinat de scăderea bazei de clienţi, în special pe segmentele de voce şi TV DTH. Scăderea a fost cotrabalansată parţial de creşterea ARPU.
Segmentul de TV a ajuns la 1,3 mil. de utilizatori în T4 2019, un declin de 8% comparativ cu T4 2018, determinat în special de scăderea numărului de utilizatoril de tehnologie DTH. În acelaşi timp creşterea ARPU şi a numărului de utilizatori de pachete cu conţinut diversificat, a contracarat scăderea numărului de utilizatori de servicii TV şi a menţinut veniturile stabile.