Dacă ești la început de drum, ai o afacere mică și vrei să ajungi ca Tonic Blend, adică în creștere și cu finanțare, te poți înscrie oricând la Factory Bootcamp, evenimentul unde antrenăm antreprenorii pentru finanțare.


Cristian, antreprenorul din spatele Tonic Blend - Kombucha, înainte de această afacere a lucrat în HoReCa, vânzări, a organizat mici evenimente, a făcut și suport IT. De 7 ani însă s-a orientat spre visul pe care-l avea încă din copilărie, acela de a fi antreprenor. De patru ani se dedică proiectului Tonic Blend, prin care produce și vinde kombucha artizanală în România.

Kombucha: din antichitate în tendințe

A descoperit kombucha pur întâmplător, când era în America în 2018, și a gustat această băutură pentur prima dată. Acum 4 ani s-a decis că vrea să contribuie și el la sănătatea românilor, oferindu-le alternativa unei băuturi sănătoase, una care era considerată un elixir în Antichitate. Așa că a început să producă kombucha.

Antreprenorul ne explică, pe scurt, ce este kombucha: ”o băutură fără alcool, obținută din ceai ferment cu ajutorul unei ciuperci speciale, recunoscută popular pentru reglarea digestiei. O problemă pe care atât de mulți oameni se chinuie de ani de zile să și-o rezolve singuri, în tăcere.”

Rețeta pentru kombucha făcută în plan local păstrează ingredientele și tehnicile de preparare tradiționale, și anume: un mix de ceai îndulcit care fermentează timp de vreo două săptămâni cu o drojdie specială numită Kombucha SCOBY.

Povestea acestei băuturi este strâns legată și de o legendă, care a pornit acum 2000 de ani în Asia.

Legenda spune că un împărat era grav bolnav, astfel că asiaticii au apelat la un doctor korean numit Kombu, pentru a-i găsi un leac. Acesta a preparat o băutură aparte, obținută din fermentarea ceaiului, care i-a redat imediat puterile împăratului.

De la legendă la obișnuință, kombucha și-a făcut apariția în lumea modernă după anul 1850, iar primul brand de kombucha a fost lansat în anul 1995.

În plan local, Tonic Blend este brandul de kombucha realizată artizanal, care aliniază România la trend-ul unui segment de public care începe să facă alegeri cât mai sănătoase la nivel de alimente și băuturi. Pe val în America de Nord și Europa de Vest, kombucha în România a venit și cu un semn de întrebare strâns legat de apetența românilor spre astfel de băuturi.

De aceea, printre dificultățile menționate de antreprenor în construirea brand-ului sunt notorietatea scăzută a kombucha și disponibilitatea reală a românilor de a consuma alimente sănătoase.

”Dar eu eram pregătit și dispus să explic oricui, să îi ofer să guste și să simtă pe pielea lui avantajele consumului. Am doilea aspect pe care sincer nu l-am anticipat a fost dorința reală a românilor de a consuma alimente sănătoase. Mai exact la cât de ușor consideră un produs în categoria sănătos dacă este colorat, dulce, aromat”, adaugă Cristian despre disponibilitatea lui de a face kombucha cât mai populară.

O idee pe care a pus-o în aplicare pentru a-și găsi un public a fost asocierea cu magazine și parteneri deja bine stabiliți în mentalul colectiv ca fiind furnizori de produse sănătoase.

”Ne-am decis să listăm produsele în locații în care oamenii caută produse mai bune, mai calitative, mai sănătoase. Un exemplu ar fi Salad Box, un loc perfect pentru kombucha, la fel cum este băcănia sau cafeneaua de specialitate, inclusiv retail-ul online. Sigur, sunt pași normali către zona de retail mare în care cei mai mulți dintre noi ajungem să ne facem cumpărăturile. Dar ce știm acum este că kombucha nu este o băutură pentru oricine și ne-am dat seama observând și comportamentul local cât și evoluțiile de pe piețele vestice.”

Printre partenerii alături de care antreprenorul duce ”ceremonia ceaiului”, Cristian mai menționează: cafenelele Ted’s, 7 locații 5 to Go, în restaurantele Salad Box din București și Cluj, în multe cafenele de specialitate și restaurante premium precum Mabo, Utopia, NOI Coffee, Coffeestore, Naked Bar, Simbio, Vyro, Nom-Nom (Constanța), băcănii premium precum Ototo, Real Foods, Băcănia Fermierului, Lokus, platformele Glovo, Bolt și în curând pe Freshful.

Ca orice produs relativ nou și de nișă, și Tonic Blend a trebuit să-și găsească un loc pe piață. Antreprenorul ne spune că au început cu 700 de sticle produse manual într-o lună.

”În acești 4 ani am trecut prin mai multe etape de scalare a business-ului iar până în acest moment, vârful a fost de aproximativ 10.000 de unități vândute într-o lună. Totuși nu ne oprim aici și ne pregătim pentru sezonul cald cu o capacitate de producție de aproximativ 70.000 de sticle pe lună.”

Pentru 2024 și-au propus să depășească 100.000 de unități vândute.

”Considerăm că notorietatea kombucha a crescut de ajuns cât să permită produselor noastre cât și cele ale competitorilor să genereze cifre de ordinul sutelor de mii de consumatori la nivelul unui an.”

În oferta Tonic Blend există kombucha, băutură naturală din ceai cu efect probiotic, BIO, vegan, fără gluten. Ca arome, clienții pot alege fructe de pădure, ghimbir și lămâie, mentă și lămâie verde. Prețurile pentru o sticlă încep de la 15 lei.

Investiții și finanțări pentru producția de kombucha artizanală

Investiția pentru dezvoltarea și scalarea Tonic Blend se ridică la 150.000 de euro, iar aici antreprenorul se referă doar la bani, timpul și efortul le alocă resurselor necuantificabile, ca în orice proces în care vrei să crești un brand de la zero cu un produs destul de necunoscut încă în piață.

În istoricul dezvoltării afacerii Tonic Blend, după 3 ani, Cristian a simțit că e necesar să transforme modelul de business în unul realmente scalabil, cumva la nivelul în care văzuse el că se poate întâmpla, comparând cu piața de kombucha din Spania și America. Și aici a intervenit programul factory by Raiffeisen.

”Factory by Raiffeisen m-a ajutat enorm deoarece mi-a oferit sprijin într-un moment dificil. Acel moment când ai mare nevoie de capital, cifrele generate nu te ajută să ridici runde de finanțare și cele mai multe bănci îți pun pe masă produse anormal de scumpe. Echipa de la Factory s-a uitat la ce am făcut, la viziune și la potențialul pe care îl poate genera ajutorul lor.”

Iar în urma participării, antreprenorul a primit finanțare, ceea ce i-a adus liniște în termeni de cash-flow, pe care l-a simțit ca un vânt în aripi într-un moment în care volumele crescute însemnau și bani blocați în stoc și în piață, pe termene de plată.

Cristian a aplicat pe factorybyraiffeisen.ro, a avut interviul cu echipa și într-o săptămână a avut banii în cont. La nivel de relație afacere - bancă, antreprenorul a avut o surpriză plăcută, ceea ce l-a ajutat să-și schimbe o mentalitate învechită.

”Sincer, pentru mine, factory e ca un partener de business. Recunosc, acum un an cred că nu aș fi spus lucrul acesta despre o bancă. Dar consider că a trebuit să lucrez și eu puțin la mentalitate și uite că acum văd lucrurile diferit.”

Antreprenorul Tonic Blend vede această afacere și ca pe o misiune, pe lângă partea pur business.

”Cei mai mulți oameni nu văd sănătatea prin ochii științei. Suntem bulversați de task-uri și activități, iar alimentația și viața nu prea prind podiumul priorităților. Mă observ și pe mine că am momente în care mă neglijez dorindu-mi să am o agendă completă care de multe ori se modifică și ea, că așa e în antreprenoriat. Din păcate cei mai mulți dintre noi ignorăm multe semne și ne dăm seama de cât de greu ne este chiar și atunci când am suferit o întindere musculară și avem spatele înțepenit. Într-un astfel de moment realizez cât de fragili suntem. Cred că ar ajuta mult să ne preocupe locul din care ne procurăm hrana, sursa ei, onestitatea brand-urilor pe care le alegem.”

Cu producția crescută, cu finanțarea asigurată, Tonic Blend are două mari direcții de dezvoltare anul acesta cu kombucha lor artizanală: să atragă o finanțare privată cu ajutorul căreia să accelereze creșterea și să-și consolideze cota de piață în segmentul băuturilor funcționale.

Și apoi să creacă numărul de parteneri la nivel național, încât să ajungă cât mai aproape de toți românii care vor să primească ceva mai bun și mai sănătos în țara lor.


Factory by Raiffeisen este un program destinat antreprenorilor din România, care vor să-și crească afacerea și au nevoie de finanțare, îndrumare și mentorat. Factory este programul care îi ajută pe antreprenori să creadă în ideea lor, oferindu-le resursele și climatul în care își pot pune în aplicare ideea de business. Programul acceptă înscrieri pe tot parcursul anului și oferă sprijin și finanțare pentru afaceri la început de drum, business-uri din domenii cât mai diverse. În factory cresc companii cu impact pozitiv în societate. În prezent, peste 430 de business-uri au fost finanțate prin factory, iar valoarea totală a finanțărilor se ridică la aproximativ 24 milioane de euro.