1. Despre digitalizare vorbim din ce în ce mai mult, însă pentru publicul larg, posibil ca încă să fie neclar cât de mult și cât de ușor se întâmplă asta. Cum se vede din interior acest parcurs în România?

Pe scurt, se vede din ce în ce mai bine. Desigur, suntem cu toții rămași la ideea de clasicul status quo, în care considerăm că nu se întâmplă nimic, sau cel puțin nimic bun în România, dar asta nu mai este adevărat de multă vreme. în special cu progresele semnificative făcute în ultima perioada. Lucrurile se schimbă în bine, încet dar sigur, chiar și la noi în țară, iar digitalizarea nu face excepție. În ultimii 5 ani s-au investit sume considerabile, se creionează (și s-au finalizat) proiecte semnificative, dar trebuie să recunoaștem faptul că digitalizarea este inegală și are un impact mai mare în locurile unde exista fonduri suficiente pentru implementarea proiectelor.

Au trecut ceva ani de când Regista a devenit o soluție foarte complexă și implicit, foarte utilă pentru instituții în relația lor cu cetățenii. Există din ce în ce mai multă deschidere din partea instituțiilor să își eficientizeze procesele interne, cât și cele externe, pentru a avea o relație cât mai ușoară cu aceștia. Îmi este greu să merg în zona ipotetică și să mă gândesc ”ce-ar fi fost dacă nu aveam bani de la UE pentru digitalizare” – pentru noi este mai important că acești bani există și că îi motivează pe primari și pe directorii altor instituții să facă o schimbare. Sunt tot mai mulți care sunt hotărâți să își digitalizeze instituțiile, pentru că au înțeles că atât ei, cât și cetățenii cu care relaționează, vor avea doar de câștigat.

Și, desigur, ne bucură mult atunci când ei ne aleg pe noi pentru a-i sprijini în aceste privințe.

2. Credeți că România are capacitatea de a-și schimba poziția în clasamentul DESI în următorii câțiva ani?

Avem speranta aceasta ca da, ne vom schimba poziția, dar pe lângă clasamentul în sine e important să vedem zi de zi cuantumul și impactul îmbunătățirilor aduse în sfera digitalizării la noi în țară. Fiecare stat membru din Uniunea Europeană avansează în privința digitalizarii, progresele se văd și se întâmplă zi de zi, nu doar în România.

Privind clasamentul DESI an de an, observăm că țara noastră, care este încă pe ultimul loc în acest top. Nu avem cum să ne ascundem de adevăr, situația curentă este în continuare dificilă, însă în cadrul Regista încercăm să privim această situație și dintr-un unghi pozitiv.

Faptul că există o distanță între România și celelalte țări din raportul DESI, poate constitui și o oportunitate. Nu trebuie să uităm că avem fonduri disponibile prin PNRR pentru digitalizare, fonduri pe care din ce în ce mai multe instituții le accesează pentru a-și îmbunătăți și eficientiza procesele. Mai sunt trei ani la dispoziție pentru a face schimbări cu acești bani, o perioadă de timp destul de mare pentru instituțiile care vor să facă ceva mai bun pentru cetățenii cu care sunt în relație. Așadar, potențialul României de a urca în clasamentul DESI este unul real.

3. Cum priviți proiectul cloud-ului guvernamental, despre care s-a vorbit intens în ultima vreme?

Cloud-ul guvernamental este o oportunitate și pentru România, dar și pentru Regista, fiindcă planurile existente ne vor permite o conectare mai ușoară cu instituțiile publice. Este un subiect intens dezbătut, pentru că s-a investit peste jumătate de miliard de euro din fonduri PNRR și ne bucură că subiectul generează interes atât de ridicat. Până la urmă, a avea un cloud centralizat din fonduri europene ne da șansa de a utiliza această soluție ca punct central de interoperabilitate între instituții.

Pe hartie, cloud-ul guvernamental este o idee solidă și o oportunitate excelentă. Urmează să vedem proiectul în sine cum va fi executat, pentru că există riscuri reale în a face o investiție de jumate de miliard de euro valabilă doar pentru câțiva ani, pentru care ulterior să scadă interesul. Oportunitatea este majoră, iar riscurile sunt pe măsură, pentru că tehnologia avansează acum la un nivel accelerat și de fel, sistemele complexe, uneori denumite de noi în industrie “legacy systems”, pot fi depășite ca și tehnologie la scurt timp după ce ele sunt implementate. Ne uităm cu mare interes către cloud dar dorim să vedem ce înseamnă implementarea lui în sine întâi.

4. Cum s-a văzut cea de-a treia ediție a Galei Regista din punctul de vedere al unui organizator?

Gala Regista a reprezentat un triumf incontestabil pentru echipa noastră, consolidându-ne reputația și validând eforturile noastre de-a lungul timpului, încă de la apariția Regista pe piață. Succesul evenimentului a fost măsurat atât prin numărul impresionant de participanți prezenți pentru prima dată la ediția în format fizic a evenimentului, cât și prin extinderea impactului prin intermediul platformei online. Cea de-a treia ediție a Galei Regista s-a desfășurat în regim hibrid, înregistrând peste 60.000 de vizualizări online, de peste patru ori mai mult decât ediția precedentă.

Lista impresionantă de invitați și subiectele dezbătute într-o manieră sinceră și transparentă au adus un plus de valoare evenimentului. Personalitățile care au luat partea la dezbatere, printre care și Bogdan Ivan, Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Dragoș Vlad, Președinte ADR, Iulian Stanciu, Președinte executiv eMAG, au adus o perspectivă amplă asupra provocărilor și oportunităților din mediul privat și guvernamental. De asemenea, varietatea instituțiilor care au câștigat trofeele la cele 7 categorii, demonstrează interesul tot mai crescut pentru digitalizare în diversele sfere publice.

În plus, privind spre viitor, în momentul de față suntem deja în pregătiri pentru ediția din 2025 a Galei Regista, cu planuri ambițioase de a continua să oferim un mediu de excelență pentru promovarea inovației și a bunelor practici în domeniul digitalizării. Pentru ediția viitoare, ne propunem să aducem în prim-plan și mai multe perspective noi, să explorăm tendințele emergente și să oferim soluții și idei inovatoare care să inspire și să susțină evoluția constantă a acestui domeniu vital pentru societatea noastră.

5. Pregătiți noutăți importante în materie de module pregătite pentru lansare în 2024?

Da, avem câteva module pe care plănuim să le lansăm în a doua jumătate a anului 2024, la care echipa de dezvoltatori lucrează intens. Acum, însă, nu putem furniza foarte multe detalii în această direcție, însă anunțurile vor veni la momentul potrivit. Spun asta deoarece în cadrul Regista, avem un mod de lucru care prioritizează calitatea și nu neapărat viteza de execuție. Ce pot să vă spun este că în acest moment lucrăm la o versiune îmbunătățită a modulului nostru de baza, modulul de Registratura, unde vom veni cu funcționalități noi pentru clienții noștri.

Suntem foarte conștienți că în această zonă a colaborării cu instituțiile publice contează foarte mult să livrezi ceva funcțional și care nu pune probleme utilizatorilor. Nu vrem să ne regăsim în scenariul în care oferim instituțiilor un modul parțial funcțional și eficient, pentru că reputația noastră de furnizor de încredere va avea de suferit, la fel și misiunea noastră de a #DigitalizaRomania cu succes. E foarte important pentru noi să putem livra un produs care să răspundă nevoilor reale ale clienților noștri, deoarece la mijloc sunt timpul și răbdarea atât a funcționarilor, cât și a cetățenilor care beneficiază de serviciile publice,