Fenomenul „contactless”, inițiat sub forma „Tap-N-Go” prin utilizarea cardurilor, s-a transformat, deja, într-un „mega trend” prezent și în România.

Valoarea și numărul tranzacţiilor de plată realizate cu cardurile au crescut cu 53,3%, în decembrie 2021 comparativ cu aceeași perioadă din 2019. Iar la finalul anului trecut, existau 19,6 milioane de carduri bancare, în România.

Terminalele POS înregistrează și ele o evoluție puternică în România. Conform BNR, în ultimii 3 ani numărul lor a crescut cu 45%, de la 204.348 în 2018, până la aproape 300 de mii, la finalul lui 2021. Numărul tranzacțiilor realizate prin intermediul POS-urilor s-a dublat în această perioadă, tranzacțiile atingând și ele o creștere record de 91% în ultimii 3 ani.

Retailerii pot valorifica trecerea la „contactless” prin abordarea unui model „figital” de business, depășind, astfel, provocările legate de personal și managementul stocurilor. „Figital” poate deveni orice comerciant care îmbină experiența fizică a clienților din magazin cu cea din domeniul online. Iar aproape jumătate dintre români (47%) preferă, deja, să folosească metode de plată electronice, chiar și atunci când fac cumpărături fizice (magazine tradiționale, puncte de vânzare etc).

Aplicația GP tom, care transformă telefonul mobil într-un terminal de acceptare a plăților cu cardul (POS), reprezintă un prim pas accesibil de a deveni un retailer „figital” în România.

Aplicația este compatibilă cu toate telefoanele care au sistem de operare Android 8 și un chip NFC încorporat, permite plăți cash, cu cardul sau criptomonede, prin cod QR, Google Pay sau Apple Pay direct în moneda locală.

“În România, avem aproximativ 4000 de dispozitive mobile pe care funcționează aplicația GP tom, iar aproape 95% dintre tranzacții sunt contactless. Cele mai multe plăți se fac la magazinele alimentare și supermarketuri, la hoteluri și resort-uri, la restaurante și fast-food-uri, în magazinele de piese auto sau la dentist. În portofoliul nostru există 226 de categorii de comercianți care folosesc aplicația GP tom, iar tranzacția medie este în valoare de 49 de euro”, susține Ionela Mitran, Deputy Sales Director, Global Payments România.

Unele companii au aplicat modelul „figital” sub forma magazinelor de tip self-checkout sau prin adopția plăților biometrice.

Utilizarea datelor de plată ale clienților deschide, de asemenea, noi oportunități pentru retaileri. Statisticile arată că 47% dintre clienți apreciază comercianții care își amintesc preferințele lor de cumpărare, iar 45% dintre ei aleg retailerii care le prezintă oferte, reclame sau sugestii personalizate.

GP analytics este una dintre aplicațiile web care analizează datele comerciale ale clienților, datele cardului de plată și datele concurenței, pentru a furniza informații despre tiparele de cheltuieli ale clienților. Analiza acestor date poate oferi avantaje suplimentare retailerilor: identificarea comportamentului de consum al clienților, identificarea produselor populare și actualizarea eficientă a stocurilor, îmbunătățirea campaniilor de marketing și luarea unor decizii informate în privința investițiilor viitoare. Pentru că, tot datele arată că lumea întreagă trece la digital. Și comerțul, odată cu ea.

Conform statisticilor prezentate de VISA la evenimentul “Boost your business”, din cei 7,9 miliarde de oameni din întreaga lume, 6,9 miliarde folosesc un telefon mobil, iar volumul de plăți la distanță va crește cu 249 de miliarde de dolari până în 2025. În prezent, 64,4% din vânzările globale de comerț electronic sunt tranzacționate pe dispozitive mobile, iar 99% dintre smartphone-uri vor fi funcționale contactless până în 2024, de la 77,6% în 2019.

Embedded finance sau strategia financiară integrată reprezintă o altă oportunitate de reinventare a retailului și a comercianților, prezentată în cadrul conferinței organizate de Global Payments. Arjun vir Singh, Șef al serviciilor financiare MENA și partener la Arthur D. Little, prima companie de consultanță în management din lume, a vorbit despre noile tendințe prezente în peisajul retailului din întreaga lume. Fenomenul “contactless”, digitalizarea, comerțul multi-channel, modelul “figital” sau embedded finance fiind printre factorii cu cel mai mare impact asupra evoluției business-urilor și a schimbării de comportament a consumatorilor. Serviciile financiare integrate (embedded finance) încep de la terminalele de acceptare a plăților (POS, GP tom, etc), includ diverse forme de împrumuturi sau plăți în rate direct la comercianți, economii, investiții și se pot extinde până la programe de loialitate dedicate clienților.

Pentru retaileri, o extensie naturală a strategiei de finanțare integrată o reprezintă metoda Buy Now, Pay Later (BNPL). Modelul s-a dovedit popular în rândul tinerilor consumatori în timpul pandemiei de COVID-19, când, pe măsură ce comerțul electronic a crescut, tranzacțiile BNPL au ajus să reprezinte 2 din fiecare 100 de dolari cheltuiți în online, anul trecut. Companiile BNPL au reprezentat segmentele cu cea mai rapidă creștere în finanțarea consumatorilor, volumul tranzacțiilor ajungând la 120 de miliarde de dolari în 2021, de la doar 33 de miliarde de dolari în 2019, potrivit GlobalData.

Retailul, ca sector, are cea mai mare oportunitate de a beneficia de pe urma apariției serviciilor financiare integrate (49% până în 2030). Estimările arată că vor domina creditarea și metodele de plată integrate – plăți cu un singur click, direct pe site sau aplicație. Până în 2030, valoarea de piață a finanțelor integrate (embedded finance) este de așteptat să fie mai mare decât valoarea combinată actuală a tuturor start-up-urilor fintech și a top 30 bănci și companii de asigurare globale.