”România este o țară importantă pentru noi și vrem să continuăm să ne dezvoltam serviciul aici în beneficiul celor peste 450.000 de oameni care îl folosesc deja. Suntem pro-reglementare și pro-dialog”, au precizat reprezentanții companiei americane de ride-sharing.

Oficialii Uber au precizat faptul că au încercat în nenumărate rânduri să ajungă la un acord cu autoritățile române de profil, prezentându-le diferite variante în care serviciul Uber ar putea fi reglementat în țara noastră. ”Un business nereglementat este unul instabil. Suntem de acord cu orice propunere a autorităților locale, cu orice formulă bună și pentru competitori, atâta vreme cât nu împiedică dezvoltarea serviciului Uber la nivelul țării noastre”, au mai spus aceștia. Problema de care s-au lovit până acum: nicio autoritate nu și-a asumat reglementarea serviciului.

Potențialul Uber în România

Uber este prezent în patru orașe și are peste 450.000 de utilizatori România, a doua cea mai mare piață în Europa Centrală și de Est, după Polonia. Este, totodată, a cincea piață în UE, compania fiind prezentă în 21 de state membre și peste 60 de orașe.

Uber are potențialul de a deveni un serviciu pentru publicul larg în țara noastră. Astfel, din datele companiei, 1 din 3 tineri utilizează deja Uber și recomandă aplicația rudelor și prietenilor, Uber fiind cea mai recomandată aplicație, după mobile-banking, și urmată de Whatsapp (așa reiese dintr-un studiu IRES).

Suntem de acord cu orice propunere a autorităților locale, cu orice formulă bună și pentru competitori, atâta vreme cât nu împiedică dezvoltarea serviciului Uber la nivelul țării noastre

”Transportul urban se schimbă. Credem că trebuie să avem o discuție despre viitorul orașelor, nu despre trecutul lor. Propunem autorităților din România și tuturor actorilor din industrie să discutăm despre soluții care au fost deja adoptate de alte state membre UE, soluții care încurajează noi alternative la mașinile personale și care aduc mai multă valoare pentru comunitățile locale”, au declarat reprezentanții Uber, aducând exemplul reglementărilor dintr-o serie de state europene.

Reglementări europene

În unele țări, Uber funcționează sub cadrul care defineste serviciile de închiriere mașini cu sofer în regim privat, în timp ce alte state au definit ride sharing-ul ca pe o categorie separată de servicii de transport.

Estonia, Lituania, Finlanda sunt exemple de țări care au ales să reglementeze serviciile de ride sharing-ul și să implementeze un sistem de licențiere, atât pentru platformă, cât și pentru șoferii-parteneri. În opinia Uber, astfel de soluții nu numai că încurajează transportul alternativ și reduc numărul mașinilor personale, dar împreună cu serviciile de tip taxi, car sharing și transport public aduc mai multe beneficii comunităților locale.

Modelul lituanian

Unul dintre modelele pe care compania le consideră a fi fiabil și pentru piața locală este cel al Lituaniei. Legea care reglementează serviciile de ridesharing a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2017 și prevede un proces de înregistrare rapid și ușor pentru conducătorii auto care oferă "servicii de transport de călători contra cost", care pot fi fie persoane juridice, fie persoane fizice. Un intermediar "organizator de transport de călători contra cost” poate face acest lucru în numele lor, la cererea lor.

Transportul urban se schimbă. Credem că trebuie să avem o discuție despre viitorul orașelor, nu despre trecutul lor

Legea privind serviciile de ridesharing adoptate în Lituania

La data de 27 septembrie 2016, parlamentul lituanian a votat în favoarea amendamentelor la Codul transportului rutier, care defineau și reglementau serviciile de ridesharing.

În Cod au fost adăugate două noi tipuri de activități economice:

  1. pentru a descrie activitatea de ridesharing, legislatorii au ales sintagma "transportul pasagerilor cu autoturisme private contra cost". Legea stabilește că serviciul poate fi furnizat pe baza unui contract scris încheiat cu pasagerul sau atunci când transportatorul și pasagerul sunt de acord asupra serviciului prin intermediul organizatorului transportului de călători (a se vedea definiția de mai jos).
  2. Pentru a descrie entitățile care asistă/ intermediază serviciul, se folosește termenul "Organizator de transport de călători". Legea prevede că poate fi o persoană fizică sau juridică care organizează transportul de pasageri sau creează condiții tehnice și organizatorice pentru transportator și pasager să se pună de acord asupra termenilor serviciilor de ridesharing.

Legea specifică și noi obligații și responsabilități atât ale furnizorilor de servicii, cât și ale autorităților:

  • Organizatorul transportului de călători are responsabilitatea de a asigura că serviciile de ridesharing sunt asigurate în conformitate cu cerințele legale.
  • Municipalitățile sunt responsabile pentru emiterea și administrarea autorizațiilor. Legea prevede lista condițiilor în care acestea pot fi suspendate sau anulate. Autorizația poate fi suspendată atunci când transportatorul încalcă cerințele stabilite în Normele aprobate de Ministerul Transporturilor și Comunicațiilor sau când vehiculul utilizat nu mai îndeplinește cerințele stabilite. Termenul de remediere a defectelor nu trebuie să fie mai scurt de 30 de zile. Autorizația poate fi anulată în cazul în care transportatorul transferă mașina declarată către o altă persoană, când se dovedește că transportatorul a furnizat date false pentru a primi autorizația sau când defectele care au determinat suspendarea nu sunt eliminate in perioada stabilită.
  • Transportatorul, care deține în mod legal un autoturism și care îndeplinește cerințele generale ale autovehiculelor, este autorizat să furnizeze servicii ridesharing numai după depunerea declarației privind activitatea intenționată către instituția municipală. Operatorii de transport pot, de asemenea, să acorde organizatorilor transportului de călători să prezinte declarațiile în numele acestora. Autorizația este considerată eliberată în ziua următoare datei depunerii cererii.
  • Transportatorul care furnizează servicii de ridesharing sau Organizatorul transportului de călători (eg UBER) sunt obligați să transmită autorităților de reglementare contractele sau datele privind acordurile (în cazul în care vorbim de servicii intermediate prin aplicații.
  • Transportatorul este obligat să transmită Inspecției Fiscale de Stat informații cu privire la veniturile obținute din activitatea de ridesharing poate împuternici Organizatorului transportului de călători să furnizeze aceste date în numele său.

Planurile Uber România pentru 2018

Compania plănuiește lansarea UberGreen, serviciul cu mașini electrice 100%, de la finalul lunii ianuarie – începutul lunii februarie 2018. Totodată, în prima parte a anului viitor va introduce și serviciul UberEats.

”Obiectivul nostru la nivel local este reglementarea serviciului, mai ales că Uber plănuiește un IPO. Totodată, la nivel local ne dorim dezvoltarea pe zona Bucureștiului. Este foarte greu să mai lansăm și alte servicii, cum este exemplul UberPool pentru că încă nu am ajuns la o masă critică de șoferi parteneri și utilizatori”, completează reprezentanții Uber România.