UPDATE: Taxify (Bolt) și Uber au venit cu o reacție ca urmare a Ordonanței de Guvern privind scoaterea lor în afara legii. Ambele companii au declarat că vor continua să-și desfășoare activitatea ca până acum, în toate orașele din România în care operează serviciile lor.
---
Ordonanța de Guvern vine după ce Ministerul Transporturilor a promis transportatorilor că va adopta o asemenea lege, după protestele taximetriștilor din București din ultima perioadă.
Până acum, legea aplicată de polițiști se baza pe o sintagmă care se referea la „în mod repetat" din Legea 38/2003. Șoferii Uber sau Bolt care erau opriți de controalele Poliției de mai multe ori puteau fi amendați, dar prima oară primeau doar avertisment.
Ca urmare a deciziei Guvernului, vor putea fi amendați cei care efectuează activități de transport public, contra cost, încă de la primul control.
Încă din momentul în care Guvernul a anunţat că se pregăteşte să adopte o astfel de ordonanţă de urgenţă în domeniu, avocații au apreciat-o ca fiind una care introduce reguli ce pot determina ieşirea Bolt şi Uber de pe piaţă.
„Astăzi, în şedinţa de Guvern, am adoptat o ordonanţă de urgenţă îndelung dezbătută în spaţiul public şi anume OUG de modificare a Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere. Am operat două modificări şi anume am transferat atribuţiile privind organizarea şi efectuarea transportului în regim de închiriere de la autorităţile administraţiei publice locale la Autoritatea Rutieră Română. Această modificare a stat în transparenţă decizională timp de 10 zile, inclusiv autorităţile locale au fost de acord şi nu au ridicat observaţii vizavi de acest punct”, a precizat vineri vicepremierul Daniel Suciu, ministru al Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Public, scrie Agerpress, citat de hotnews.ro.
La începutul lunii Ministerul Dezvoltării a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență care vizează modificarea legii taximetriei, în sensul în care toți șoferii care transportă persoane sau marfă fără autorizație pot fi amendați cu 1.000 - 5.000 de lei.
De curând, conform informațiilor profit.ro, ANAF pregătește controale antifraudă la colaboratorii Uber și Taxify. Un document oficial al Ministerului Finanțelor relevă că „la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală au fost iniţiate demersuri pentru identificarea colaboratorilor entităţilor care facilitează servicii de tip ridesharing, urmând ca datele obţinute să fie analizate în vederea declanşării unor controale antifraudă pentru constatarea împrejurărilor în care au fost desfăşurate activităţile şi evaluarea eventualelor consecinţe de natură fiscală, contravenţională sau penală”.
Potrivit hotnews.ro, Suciu a mai menționat că „acest normativ nu este îndreptat împotriva nimănui, împotriva nici unei activităţi economice”, ci, din contra, autoritățile își doresc să reglementeze și să pună stop pirateriei din domeniul transporturilor, „ceea ce patronatul din transporturi ne-a solicitat de foarte mult timp”, afirmă el.
Din spusele acestuia, urmează ca, până la intrarea în vigoare a ordonanţei, să fie emis un alt act normativ, în maxim două - trei săptămâni, astfel încât şi activitatea de ridesharing să fie reglementată.
Uber și Taxify (Bolt) sunt în România de mai bine de doi ani și peste 2 milioane de oameni folosesc serviciile lor. Reprezentanții Uber, Bolt, Clever Taxi sau Black Cab au susținut de mai multă vreme nevoia de reglementare a domeniului.