Uber oferă un serviciu de transport și ar trebui să fie licențiat în acest sens”, a declarat Maciej Szpunar, consilier în cadrul curții, citat de Reuters.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) are sediul în Luxemburg și este organul juridic suprem al Uniunii Europene. Deși părerea exprimată de reprezentantul acesteia nu este o rezoluție finală dată de entitatea juridică europeană, s-a dovedit în mai multe ocazii că judecătorii curții țin cont de opiniile lui Maciej Szpunar.

”Chiar dacă este inovatoare, platforma electronică a Uber intră în sfera transporturilor. De aceea, este posibil ca Uber să fie nevoit să ia licențe de transport în țările europene în care activează, în concordanță cu legislația în vigoare”, s-a precizat într-o declarație oficială a Curții de Justiție a UE.

La fel ca și în țara noastră, și în Barcelona a fost recent un scandal între reprezetanții companiei americane de ride sharing și taximetriști. Aceștia din urmă au afirmat faptul că Uber face o concurență neloială, folosind șoferi nelicențiați.

Compania americană a înceuput extinderea la nivel european în urmă cu 5 ani. Cu o valoare de 68 de miliarde de dolari, Uber a introdus încă de anul trecut o versiune licențiată a serviciului său în Berlin și Madrid. Însă, continuă să funcționeze fără licență (prin UberPOP – o versiune de transport low cost) în țări precum Estonia, Polonia, Cehia, Norvegia, Finlanda sau Elveția.

Oficialii Uber au reacționat la declarația Avocatului General al Curții Europene de Justiție și au trimis un comunicat pe această temă, notând faptul că afirmația acestuia se referă strict la serviciul uberPOP din Barcelona, care între timp a fost suspendat, și nu este o decizie finală a curții. ”A se nota faptul că însuși Avocatul General precizează în opinie că <în ceea ce privește obiectul litigiului principal, nu se ia în calcul posibilitatea de a bloca sau de a face imposibilă utilizarea aplicației UBER pe smartphone-uri. Nu a fost solicitată adoptarea niciunei măsuri de interzicere sau a oricărui alt tip de decizie în acest sens. Discuția vizează doar posibilitatea ca UBER să furnizeze, prin intermediul aplicației sale, serviciul UberPOP în Barcelona>”, precizează oficialii Uber.

“Faptul că UBER ar putea fi considerată o companie de transport nu va schimba modul în care compania funcționează deja în majoritatea țărilor din Uniunea Europeană, acolo unde Uber a găsit o modalitate de a opera în cadrul reglementărilor existente (deși adesea acestea sunt învechite și restrictive). În schimb, va submina o reformă, atât de necesară, a legilor perimate care împiedică milioane de europeni să acceseze o călătorie sigură sau o modalitate de a câștiga un venit în plus doar la apăsarea unui buton”, spun ei.

Conform criteriilor juridice ale Uniunii Europene, UBER este un “furnizor de servicii din cadrul societății informaționale”. Mai multe țări membre au recunoscut acest lucru, printre care se numără și Franța, Lituania sau Estonia, care consideră UBER un intermediar online pentru servicii de închiriere mașini cu șofer.

Peste 7,5 milioane de oameni și aproximativ 120.000 de șoferi din UE folosesc aplicația UBER pentru a se deplasa prin oraș sau pentru a câștiga bani după un program flexibil.