Norvegienii de la Funcom se alătură altor nume mari de la noi precum Ubisoft, Electronic Arts, Gameloft sau Amber.

Cu cât sunt mai multe studiouri de game development la noi în țară cu atât sunt mai mari șansele că noi să ne mândrim cu un joc AAA (blockbuster) dezvoltat în totalitate în România. Nu este vorba doar de mândrie naționalistă, ci de progres în industria jocurilor. Uite ce a făcut The Witcher pentru Polonia. M-am și săturat să dau exemplu asta.

Cine este Funcom

În fine, revenind la Funcom, am fost entuziasmat când am auzit că se deschide un studio aici, deoarece am amintiri plăcute cu jocurile lor din seria The Longest Journey, unele dintre cele mai bune jocuri adventure create vreodată. Am fost puțîn dezamăgit când am văzut că este vorba despre un studio de Q&A (asigurarea calității jocurilor companiei). Totuși, planurile Funcom vizează extinderea acestuia în viitor și către producția de jocuri video. Vom vedea dacă planurile de acum se vor alinia cu prezentul de peste câțiva ani.

Funcom este un dezvoltator de jocuri video norvegian ce a fost fondat în 1993 și a devenit cunoscut după lansarea jocului The Longest Journey în 1999. Mai departe, studioul s-a specializat în dezvoltarea jocurilor online sau multiplayer și a lansat titluri precum Anarchy Online, Age of Conan: Unchained și Rise of the Godslayer, apoi The Secret World. Cel mai recent titlu lansat este Conan Exiles, un joc de tip survivor, iar în prezent lucrează la un titlu inspirat din universul Dune, despre care nu știm mai multe detalii, dar și la un joc numit Metal: Hellsinger, un shooter care seamănă cu Doom, dar în care eliminarea inamicilor se face pe ritm de muzică rock, metal.

Pentru a află mai mult despre Funcom și ce se va întâmpla cu filiala pe plan local am stat de vorbă cu Grigoriada Stroe, Chief HR Officer în cadrul Funcom. Ea are peste 10 ani experiență în gaming și, înainte de numirea pe această poziție în luna martie, a deținut funcția de director de resurse umane și operațiuni pentru Europa de Est la Ubisoft.

Ce va face Funcom în România

Funcom va internaliza procesul de asigurare a calității jocurilor sale prin deschiderea unui nou studio la București, acesta urmând să coordoneze prin echipa din București zona de QA (quality assurance) până la sfârșitul lunii septembrie a acestui an.

„Piața de gaming din România este în plină dezvoltare, iar la București, în special, există foarte mulți profesioniști talentați care lucrează în industria de tehnologie și gaming”, a declarat Rui Casais, CEO Funcom, la anunțul deschiderii studioului. „Ne dezvoltăm continuu și avem planuri din ce în ce mai ambițioase, de aceea este extrem de important să ne asigurăm că avem un departament de QA de top. Prin urmare, suntem extrem de încântați să ne extindem în această regiune, cu o echipă dedicată uneia dintre cele mai importante părți ale procesului de dezvoltare a jocurilor video. Mai mult, planificăm să adăugăm în viitor și alte servicii din sfera producției pe care le vom livra prin intermediul acestui studio.”

La rândul său, Grigoriada Stroe a subliniat faptul că România este o piață de jocuri în plină dezvoltare și care are mulți oameni talentați și cu expertiză în domeniu.

„Dacă ne uităm la zona de QA, companiile de profil au ales să deschidă studiouri dedicate aici care au devenit centre de expertiză, ceea ce demonstrează potențialul pieței și faptul că există oameni pregătiți să lucreze în această industrie”, a spus ea.

Deci primul pas făcut de Funcom în România este în zona de Q&A, apoi este plănuită și extinderea către alte arii de producție de jocuri video. Angajații studioului local vor lucra la Conan Exiles și Dune - „sunt cele mai importante titluri ale noastre la care va lucra echipa din România, dar cu siguranță vor lucra și la alte titluri, inclusiv la Metal: Hellsinger, dar și la alte proiecte neanunțate.”

București, Silicon Valley al României în industria de gaming locală

Obiectivul companiei nu este să găsească foarte mulți oameni într-un timp foarte scurt, ci să angajeze oameni talentați și cu expertiză, iar creșterea numărului de angajați să fie graduală. „Obiectivul nostru este să avem o creștere graduală și să ajungem la 100 de oameni în aproximativ 2 ani. Mai mult, vrem că studioul din București să între inclusiv pe producția de jocuri”. În prezent sunt 4 roluri deschise - QA Project Manager, Operations Manager, Head of QA şi HR Business Partner, iar modul de lucru pentru aceste roluri este în acest moment „temporary remote”.

Așadar, Funcom se uită la oameni cu experiență care să lucreze într-un mediu flexibil și agil. „Oferim angajaților noștri o politică de work from home de care pot beneficia dacă este posibil pentru posturile respective. Am reușit să ne adaptăm la nouă realitate și aceștia pot lucra într-un mediu antrenant, plin de provocări, dar care le permite în același timp să își dedice timpul familiei sau hobby-urilor”, mai spune Grigoriada Stroe.

Ea a petrecut 10 ani în cadrul Ubisoft și a trecut la Funcom deoarece a fost atrasă de agilitatea companiei și de cultură nordică bazată pe comunicare directă. „ A fost foarte motivantă pentru mine oportunitatea de a construi și de a lucra într-o companie foarte primitoare, care pune accentul în primul rând pe oameni și pe agilitate, având o structură organizațională plată”.

De asemenea, ea mai spune că industria de jocuri video a crescut exponențial și că mai multe companii vor dori să își deruleze activitatea aici. „Există foarte multe talente și toți jucătorii de pe piată pot să își unească forțele pentru a transformă industria în una atractivă prin sprijinirea sistemului educațional în oferirea de programe academice în acest domeniu. Există mult potențial, depinde numai de noi cum îl putem direcționa către o zona de creștere constantă și cum putem face un succes din această oportunitate. ”

După cum spuneam la începutul articolului, peisajul autohton al studiourilor de game development se aglomerează, însă asta nu este o problemă, în opinia Grigoriadei Stroe, ci dimpotrivă.

„ Atât în Stockholm, și chiar în Silicon Valley, am putut observă că această competiție nu face decât să crească nivelul de expertiză, să faciliteze recrutarea și să ducă pur și simplu la jocuri de calitate mai bună. De asemenea, înseamnă că este mai ușor pentru angajați să găsească job-ul potrivit.”