Ce legătură ar putea exista între vânzarea de cărți și cea de produse naturiste? La prima vedere am fi tentați să spunem că niciuna. Însă lucrurile nu sunt tot timpul doar în nuanțe de alb și negru.
La 35 de ani, Mihai Bucuroiu nu este un novice în lumea afacerilor. Absolvent de ASE (Relații Internaționale) și cu un masterat în Geopolitică, fost angajat în cadrul Conectys (un outsourcer cu servicii de call center sau procesare de documente) – unde a urcat, vreme de trei ani, patru trepte ierarhice, până la Work Assignment Team Leader -, Mihai făcea în 2009 o schimbare de 180 de grade în parcursul său profesional, una care i-a deschis drumul către propriul business.
”Libris avea nevoie la acea dată de un project manager pentru lansarea Libris.ro. Am pornit de la zero, fără cunoștințe de ecommerce, fără cunoștințe tehnice. Am făcut timid primii pași în ecommerce, am lansat site-ul și printr-o perfecționare continuă am reușit, în scurt timp, să îl ducem pe primele locuri în domeniul său”, povestește Bucuroiu despre primul său proiect în online.
Am început acum aproape 5 ani, pe o piață în care puțini ne dădeau șanse de supraviețuire. Producătorii locali de naturiste nu au crezut că le putem vinde produsele online
Însă, pentru el, experiența câștigată cu dezvoltarea Libris.ro a coincis cu nevoia de a încerca propriul proiect antreprenorial.
”Am început acum aproape 5 ani, pe o piață în care puțini ne dădeau șanse de supraviețuire. Producătorii locali de naturiste nu au crezut că le putem vinde produsele online, chiar și acum unii dintre ei sunt reticenți, ceea ce e paradoxal având în vedere evoluția online-ului”, spune fondatorul Vegis.ro, un magazin online local de produse naturiste, bio, vegane și suplimente alimentare naturale.
Cu o investiție de circa 5.000 de euro pentru un spațiu de 80 de metri pătrați, două calculatoare și un stoc de 1.000 de produse (bugetul de marketing și pentru înnoirea stocului au dus investiția totală undeva la 25.000 de euro), Bucuroiu s-a îndreptat tot spre zona de ecommerce. Motivul este destul de simplu: pentru a ajunge la orice client, în orice colț al țării. ”Și pentru că online-ul este domeniul cel mai mare potențial de creștere, care oferă o flexibilitate foarte mare și, în special pe nișele de tipul celei a produselor naturiste, în care multe produse nu sunt cunoscute de public, permite experimente și strategii mai flexibile de vânzare și testare a produselor”, completează el.
Am pornit efectiv de la zero. Nu aveam nici măcar un pix. Cu tot cu birocrația pentru înființare, acte și avize, plus partea tehnică a site-ului, lansarea platformei a durat trei luni
O piață de 25 de milioane de euro
”Am pornit efectiv de la zero. Nu aveam nici măcar un pix. Cu tot cu birocrația pentru înființare, acte și avize, plus partea tehnică a site-ului, lansarea platformei a durat trei luni. De atunci îmbunătățirile grafice și tehnice au fost continue”, povestește Bucuroiu despre momentul lansării Vegis.ro.
Strategiile învățate în doi ani de dezvolare a unei libării online nu au funcționat de fiecare dată și în cazul magazinului cu produse naturiste, fiind nevoie de o adaptare continuă la particularițările acestei nișe. ”La aceea vreme, când am lansat site-ul, deși existau nenumarate site-uri de produse naturiste, nimeni nu făcea acest lucru la un standard ridicat de profesionalism. Noi am devenit un mall de produse naturiste, acum dăm tonul în piață, legat de ce se vinde, ce se prezintă, ce se consumă”, spune Mihai Bucuroiu.
O piață a cărei valoare este estimată la 25 de milioane de euro (la nivelul lui 2015) și care ar putea atinge pragul de 30 de milioane de euro în 2017 datorită apetitului crescut al consumatorilor români pentru produse naturiste pe care și le achiziționează online.
Pentru Vegis, business care potrivit lui Bucuroiu și-a amortizat investițiile inițiale din al treilea an de funcționare, încasările au trecut în urmă cu un an de 1 milion de euro, iar până la finalul lui 2016 ar putea crește cu 50%.
În prezent, Vegis.ro are peste 5.000 de produse în stoc permanent, livrabil în maximum 48 ore, de la peste 250 de producători români sau din afara granițelor (producătorii locali au o pondere de 65% în portofoliul platformei).
Vegis.ro se adresează unui public educat, pretențios și interesat de soluțiile pe care natura le oferă pentru diverse probleme, dar și pentru o viață sănătoasă zi de zi. 70% dintre clienți sunt femei, din mediul urban, iar orașele din România în care se comandă cel mai mult produsele naturiste sunt București, Brașov, Constanța și Cluj Napoca.
Miza pe extern
Valoarea medie a unei comenzi pe Vegis.ro este 155 lei, cu aproape 30% în plus față de valoarea medie la nivelul pieței, estimată la 90-120 lei.
Asta pentru că, pe de o parte, piața din România este cu 5-10 ani în urma piețelor dezvoltate în acest domeniu si, pe de altă parte, pentru că există o reticență a consumatorilor de a încerca produse de care nu au auzit
”Sunt și produse care nu prind. Am adus produse foarte populare în Marea Britanie care nu au avut deloc succes. Asta pentru că, pe de o parte, piața din România este cu 5-10 ani în urma piețelor dezvoltate în acest domeniu si, pe de altă parte, pentru că există o reticență a consumatorilor de a încerca produse de care nu au auzit. În general, nu prețul este o problemă în România, puterea de cumpărare este foarte bună, ci lipsa de informare și de încredere”, afirmă Mihai Bucuroiu.
Până la sfârșitul anului ne propunem o automatizare completă a depozitului atât pe partea de intrare marfă
Anul acesta a demarat cu o serie de investiții într-o nouă platformă de ecommerce, un nou ERP, un call center dedicat cu 10 linii, în automatizarea proceselor de logistică, dar și în lărgirea gmei de produse cu până la 30%. ”Până la sfârșitul anului ne propunem o automatizare completă a depozitului atât pe partea de intrare marfă, cât și pe partea de procesare comenzi, care momentan este doar parțial automatiză”, mai spune fondatorul Vegis.ro.
În plus, în decurs de două luni, Bucuroiu plănuiește deschiderea livărilor internaționale. ”Cererea este din ce în ce mai mare și este un pas firesc pentru noi în această direcție. Numai că trebuie o abordare diferită și un plan bine pus la punct, nu vrem să lansăm acest serviciu doar de dragul de a ne lăuda cu livrare internațională”, completează el.
Succesul de care s-a bucurat Vegis a atras atenția investitorilor care s-au arătat dispuși chiar să cumpere acest business. Cu toate acestea, cel puțin momentan, Bucuroiu nu ar renunța la acest proiect. ”Vreodată este un termen cu bătaie lungă”, afirmă el și completează: ”Ne bucură că există interes pentru acest domeniu și că Vegis.ro este un brand dezirabil, însă momentan am decis că este mai bine să continuăm noi acest proiect, în ritmul nostru și aplicând valorile care ne-au propulsat pe prima poziție pe această piață”.