Am discutat cu Simona Gonciulea despre Woolina și evoluția afacerii, provocările de a porni pe acest drum, dar și nevoia antreprenoarelor de a căuta mentorat de calitate pentru a se asocia cu persoane care au mai multă experiență.
Simona a cochetat cu antreprenoriatul de ceva vreme, prin colaborări în spațiul producției de obiecte, accesorii vestimentare sau încălțăminte. Povestea Woolina a început din aceste interacțiuni, până când au decis să înceapă o afacere împreună. Începuturile afacerilor sunt mai puțin glorioase decât lasă uneori cuvintele scrise să se vadă. Aici a fost cu câțiva saci de materiale reciclate.
“Am început simplu cu câțiva saci de materiale reciclate pe care le-am luat dintr-un magazin de profil second hand cu mare atenție asupra etichetei, pentru că ne doream să lucrăm cu materiale de calitate și să transformăm haine cu compoziție naturală în proporție de minim 50%, dar, în special, lână merinos, cașmir, in, lână fiartă, muselină și cânepă", spune Simona.
Au igienizat produsele și le-au transformat în haine pentru copii, adică bluze, cardigane, colanți sau veste. Odată realizate și-au dat seama că există un interes mare pentru astfel de produse pentru că sunt ușor de purtat de cei mici și salvează bugetul familiei. Dincolo de prețul mai redus, materialele sunt de calitate.
Ce s-a întâmplat ulterior? Au venit direct clienții către ele cu haine pe care nu le mai purtau ca să transforme dulapul uitat în haine pentru cei mici.
“Din start am pornit la drum cu dorința de a aduce în prim plan reciclarea hainelor din materiale naturale din garderoba clienților cât și a celor achiziționate separat de către noi”, spune Simona.
Un business care a crescut din relația cu clienții
Woolina cuprinde astăzi două categorii de materiale, cele noi și cele reciclate. De multe ori clienții le contactează direct pentru a salva ce se mai poate din hainele care nu se mai poartă.
“Hainele ajung la noi în atelier iar după o inspecție clară, in funcție de gradul de uzură al acestora, comunicăm ceea ce se poate obține, bineînțeles, ascultând inițial dorințele solicitantului”, spune Simona. Cele mai multe produse pe care le primesc sunt bluzele, cardiganele și rochiile. De asemenea, primesc pături de lână subțiri din care lucrează jachete căptușite.
Altfel, Woolina se alimentează de la magazine second hand cu care colaborează, cu clienții direcți, dar și persoane din mediul online care le apreciază inițiativa și donează haine pentru a fi reciclate.
Au reușit să crească prin această relație cu clienții, dar și prin prezența în mediul online, în social media și pe site. Poate de două ori pe an se duc și la târguri de profil, dar e complicat, pentru că nu fac serii ample, ci lucrează foarte mult pe comenzi.
“Preferăm să fim ușor de găsit în mediul online și de aceea pe Facebook suntem active pe grupurile dedicate materialelor naturale, pe pagina sau grupul nostru", explică antreprenoarea.
Au crescut de la an la an, lucru la care se așteaotă și în 2024, atât în vânzări, cât și ca reciclare. Dar perioada cea mai intensă abia urmează, toamnă-iarnă, când se reciclează materialele cele mai interesante. “Așteptăm sezonul de toamnă-iarnă pentru a porni într-adevăr motorașul reciclării hainelor de lână și materiale prețioase: cașmir, alpaca, angora, acum în sezonul primăvară-vară lucrăm muselină, lână subțire, in și cânepă.”, spune Simona.
Când dezvolți o afacere împreună cu prietenii
Woolina a plecat de la o pasiune, dar și de la o prietenie. Un lucru provocator uneori pentru o astfel de relație. Partenera de business a Simonei are 25 de ani de experiență în domeniul croitoriei și tiparelor, în timp ce Simona vine cu experiența de economist și specialist de vânzări.
“Situațiile dificile cu impact asupra activității noastre sunt evenimente de familie de care nu suntem ferite, dar se întâmplă rar. Însă chiar și atunci, ne descurcăm cumva pentru că am pornit de la început pe ideea de a ne completa, ne înțelegem foarte bine și ne respectăm fiecare partea individuală de activitate. În ceea ce privește viziunea, ne alocăm periodic timp să discutăm. Ne bazăm pe încredere și pe respect reciproc și discutăm împreună despre colaborări noi, surse de materiale sau produse noi", spune Simona Gonciulea.
Și deși cuvintele frumoase despre antreprenoriat vorbesc despre libertate, uneori la Woolina muncesc și 10 ore pe zi pentru a finaliza și livra la timp comenzile.
“Este destul de complicat și, uneori, greu de realizat un echilibru ideal între familie și antreprenoriat mai ales că în zona aceasta este o particularitate pe care nu ai cum să o ocolești, respectiv aceea a responsabilității față de propria afacere. Evident că facem și greșeli, încercăm să le corectăm, pe unele le repetăm, în fine, e un proces continuu de învățare care încă nu ne-a descurajat”, spune antreprenoarea.
She’s Next, programul de mentorat unde dezvoltarea e “prin contaminarea cu exemple bune"
Woolina este parte a programului de mentorat She’s Next organizat de către ING Bank România și Visa, cu suportul Impact Hub Bucharest. Au fost 10 antreprenoare selectate care trec printr-o vară în care învață cum ar putea să crească business-ul lor. Simona spune că s-a gândit la faptul că va întâlni specialiști care să le ajute să dezvolte ramura reciclării hainelor, dar și partea de vânzări pentru producția cu materiale noi.
"Vrem să ieșim din așa-zisa zonă de confort. Simțim că lucrul acesta se poate realiza de către persoane din afara afacerii cu interese sau experiențe similare. De aceea ne bucură că avem suportul unui mentor. Trebuie să ne contaminăm prin expunere la modele de afaceri de succes realizate de femei puternice", consideră Simona Gonciulea.
De altfel cele două antreprenoare, ca mulți alții în poziția lor, se simt singure, se gândesc că doar ele muncesc, iar când să împărtă câștigul descoperă că sunt 3 la masă, că apare și statul, despre care zice că nu le-a ajutat în niciun fel de 4 ani de când au început afacerea.
“Avem nevoie de sprijinul statului măcar la nivelul taxelor pe care noi le dăm, de măsuri fiscale care să ne sprijine, la fel cum e nevoie pentru oricare antreprenor mic, să ne încurajeze să mergem mai departe și să continuăm activitatea. Să existe o situație de tipul win-win. În același timp cred că avem nevoie de un mediu antreprenorial unde să ne putem susține reciproc pentru a evolua împreună, e nevoie de resursă umană dornică să muncească cu responsabilitatea lucrului bine făcut, de furnizori serioși", consideră Simona Gonciulea.
Cu toate acestea, Simona se trezește motivată de către copiii săi, cărora trebuie să le arate că se poate să dezvolți o afacere care să asigure un nivel de venituri, chiar dacă în familie nu există asemenea exemple de afaceri.
"Că trebuie să reușim să muncim și să răzbim în țara noastră, să nu ne fie frică să muncim, pentru că rezultatele vor apărea", spune Simona.