Sergiu Biriș a fondat Zonga în 2012. A pariat pe muzică pe bani, un lucru aproape SF în acele timpuri, în care România era ancorată în piraterie. Deși lucrurile nu s-au schimbat chiar radical, Zonga e un succes. La Wall-Street 360, în săptămâna „Totul pentru IMM“ am vorbit despre trecutul, prezentul și viitorul Zonga.

„Lucrurile se întâmplă așa cum ne doream în 2012. Încercam să profităm de faptul că atât industria muzicală se îndreaptă spre adopția streaming-ului, cât și a valului de adopție a smartphone-urilor 4G. Suntem într-un punct interesant în piata“, povestește Sergiu Biriș.

Lideri de piață

„Avem aproape 100.000 de utilizatori activi lunar, dintre care majoritatea plătitori sau care au inclus într-un abonament de telefonie. Suntem primul serviciu de streaming din România. Ne dorim să depășim anul acesta un milion de euro cifră de afaceri“, a mai spus cofondatorul platformei la Wall-Street 360. 

Trecerea spre o poziție de lider de piață a fost dificilă, mai ales prin faptul că piață, la început, nu era pregătită pentru muzică pe bani. „Primii ani au fost dificili pentru că piața nu era unde ne doream. Nici acum nu e chiar acolo, pentru că există o componență de educație a publicului“, explică Biriș.

Avem în continuare planuri de extindere, dar trebuie făcută cu cap. Am învățat foarte mult în anii aceștia despre ce înseamnă să lansezi un asemenea serviciu

În privința viitorului afacerii, Zonga urmărește extinderea spre alte țări din Europa de Est, care seamănă cu România și unde poate avea o poziție bună. Cu toate acestea, extinderile trebuie făcute cu cap, după cum spune Biriș, și în parteneriat cu operatorii mobili. „Avem în continuare planuri de extindere, dar trebuie făcută cu cap. Am învățat foarte mult în anii aceștia despre ce înseamnă să lansezi un asemenea serviciu, ce înseamnă să te uiți la cifre și utilizatori. Să te lansezi într-o țara necesită ceva mai mult decât apăsarea unui buton. E vorba de un serviciu cu drepturi de distribuție, pe care trebuie să le obții, ai nevoie de un partener, cum am avut noi Vodafone în România. Ne dorim să lansăm în alte țări în aceeași maniera“.

Extindere spre Europa de Est

„Ne uităm spre Europa de Est, acolo unde putem avea un impact și unde există piețe similare cu România. Unde vedem anumite pattern-uri care se repetă-există foarte mulți artiști locali. Noi credem că putem avea un impact important în ceea ce înseamnă descoperirea de noi talente locale“, a mai spus antreprenorul.

Noi am vazut cifre în creștere când s-a lansat Apple Music în România. Am crescut în fiecare lună, în ultimii doi ani

Publicul de astăzi ascultă muzică doar pe mobil. „Toata lumea folosește astăzi smartphone-ul, într-o proporție de peste 90% din oameni ascultă Zonga pe mobil. Publicul tânăr, mai conectat cu tehnologia, care-și dorește să aibă parte de servicii premium și ar fi dispuși să le plătească. A început să crească tipul ăsta de consumator“.

Intrarea Apple Music nu a afectat Zonga, ba chiar cifrele au fost pozitive. „Noi am vazut cifre în creștere când s-a lansat Apple Music în România. Am crescut în fiecare lună, în ultimii doi ani. Faptul că există servicii de tipul acesta contează pentru că educă publicul înspre a folosi tipul acesta de conținut. Nu-ți mai vine să te apuci să downloadezi de pe torrents, în condițiile în care ba ai gratis în abonament, ba plătești câțiva euro să ai toată muzica cu tine“.

„Ar fi un lucru pozitiv intrarea Spotify în România. Suntem singura țară din zonă care nu are Spotify, deci probabil că au întâmpinat ceva dificultăți. Se zvonește de la o lună la alta că va porni în România. Probabil va fi același entuziasm care a fost cu Netflix, dar și acolo lucrurile s-au liniștit după ce au folosit serviciul“, explică Biriș.

Planurile noastre sunt să ajutam și mai mult artistii locali. Se ascultă foarte multa muzica creată de români, dar de foarte multe ori descoperi greu muzica nouă

Pe viitor, Zonga vrea să-și consolideze poziția pe piață prin concentrarea pe artiștii noi pe care îi poate promova în țară. De asemenea, momentan nu au în plan un exit sau extinderea în zona de video streaming.

„Planurile noastre sunt să ajutam și mai mult artistii locali. Se ascultă foarte multa muzica creată de români, dar de foarte multe ori descoperi greu muzica nouă. Auzi ce primești la radio, după care ce se întâmplă? Noi credem în faptul că Zonga poate avea un impact în comunitatea artiștilor. Dacă sunt sub Smiley, nu au atât de multă expunere. Vom încerca să-i ajutăm să-și ducă muzica spre publicul pe care și-l doresc. Dacă ești un artist hip-hop, s-ar putea să vrei să lansezi piesa pe Zonga, pentru că nu poți ajunge la radio. Zonga poate avea un impact local mai puternic decât serviciile din afară“, explică Sergiu.