Alexandru Chiș și Andrei Vig au pornit acum un an campania de crowdfunding cea mai de succes din România. La finalul ei, strânseseră 71.000 de dolari pe Indiegogo pentru a-și finanța trackerul de obiecte TinTag. Cum arată un startup după euforia unei asemenea reușite?

Anul trecut în septembrie, când au lansat campania de crowdfunding, Alexandru și Andrei sperau ca în aprilie 2015 să livreze toate gadgeturile cumpărate în cadrul campaniei.

TinTag e un mic dispozitiv care se conectează prin Bluetooth la telefonul mobil și te alertează dacă ți-ai uitat cheile acasă sau alte obiecte la care îl atașezi.

Cu toate acestea, s-au lovit de o problemă des întâlnită în cazul campaniilor de pe internet - calculele de acasă nu s-au potrivit cu cele din târg. De asemenea, costurile pe care le anticipau au crescut exponențial, iar trackerul TinTag a trebuit îmbunătățit după feedback-ul utilizatorilor. Aceasta este o poveste cu final deschis, pentru că TinTag e un succes de crowdfunding, dar mai are câțiva pași până în momentul în care va livra în piață.

M-am întâlnit cu Alexandru Chiș pe Skype. După 10 luni de la finalul campaniei, e mult mai epuizat decât atunci și mai are multă muncă în față.

După Indiegogo

După ce s-a terminat campania de pe site, românii au început să livreze primele dispozitive de test către cei care s-au înscris în programul de încercare a dispozitivelor. Acești utilizatori au fost cei mai norocoși, dar și cei mai ghinioniști. Ei au primit primele trackere cu care nu mai pierdeau lucrurile, dar au descoperit și primele probleme cu hardware-ul. Aceasta a fost prima lecție pentru TinTag - dacă nu aveau o campanie de crowdfunding, ar fi trimis direct pe piață, iar rezultatul ar fi fost un fiasco.

Tintag team
Andrei Vig și Alexandru Chiș, fondatorii TinTag

Testerii au descoperit trei mari probleme de care nu erau conștienți clujenii.

  • În primul rând, dacă țineai TinTag la încărcat foarte mult timp, dispozitivul devenea de neutilizat din cauza temperaturii.
  • De asemenea, soneria care te anunță că te-ai îndepărtat de obiectul la care e conectat trackerul nu era destul de puternică.
  • TinTag mai avea probleme și cu antena, acoperirea fiind prea mică.

Așadar, după ce au primit 71.000 de dolari, românii nu au sărbătorit, ci au realizat că trebuie să schimbe designul produsului și să refacă o parte din ce construiseră.

TinTag a fost comandat în 6.000 de unități, de către 2.200 de persoane

Livrarea nu a început nici acum, deși era planificată pentru luna aprilie. Pe Indiegogo, în timpul campaniei, fuseseră comandate 6.000 de unități, de către 2.200 de persoane, dar băieții s-au trezit că lucrurile se mișcă mai lent în realitate. După ce utilizatorii de test au raportat problemele, ei au schimbat un pic designul, au refăcut matrițele dispozitivului și așteaptă certificarea de siguranță pentru a da comandă de piese. Așa cum promiseseră, asamblarea și construcția TinTag se va face în România, dar carcasele vor fi comandate din China.

Ce descoperi după o campanie de succes?

Clujenii au strâns 71.000 de dolari, dar Indiegogo permite finanțarea permanentă după închiderea sesiunii inițiale. Din acest motiv, din noiembrie până astăzi s-au mai adăugat 29.000 de dolari din donații de la utilizatori. Dar suma strânsă, după cum spune Alexandru Chiș, a fost minimum posibil.

„Sunt o groază de cheltuieli la care nu te aștepți  - partea de shipping, matrițe și certificări, diferențe la componente care aduc costuri mult mai mari și îți dau peste cap calculele. Am strâns 100.000, dar banii respectivi sunt investiți pe marketing, pe diverse servicii de întreținere, pentru produs, și nu rămâi cu suma aceea. Noi, cum nu aveam experiență am stabilit niște costuri și prețuri la contribuții, încât acum am fi mărit ca să ne fie mai convenabil și nouă. But you have to stick with what you have“, spune un pic resemnat Alexandru Chiș. E trist că au crescut cheltuielile la hardware cu aproape 50%, iar acum nu mai poate schimba prețul.

Cum faci o campanie de crowdfunding?

Unul dintre lucrurile cele mai importante pentru Alexandru și Andrei a fost experiența pe care au acumulat-o crescând produsul pe Indiegogo. Au interacționat cu oamenii, au văzut ce vor clienții și au simțit piața mai bine decât dacă ar fi dezvoltat produsul în anonimat, iar apoi l-ar fi aruncat pe piață.

Pentru cei care vor să încerce crowdfunding-ul, Alexandru îi sfătuiește să fie bine pregătiți, cu câteva săptămâni înainte de campanie, ca să aibă toate documentele, textele și videoclipurile puse la punct. De asemenea, în timpul campaniei trebuie să fie moderați în marketing și promovare, mai ales că vor fi abordați și de oameni mai puțin binevoitori care le vor promite promovare și trafic care nu va veni, în cele din urmă.

Până la finalul anului, Alexandru Chiș speră ca TinTag să ajungă la clienții de pe Indiegogo și produsul să ajungă și în retailul tradițional din România în perioada de Black Friday și de sărbători. Clujenii sunt deja în discuții cu marile magazine online pentru a ajunge la timp în brelocul românilor.