Bazat pe tehnologie de ultimă generație, ghidul își propune să ofere un mediu propice de învățare și să faciliteze, totodată, activitatea cadrelor didactice și interacțiunea elevilor cu instituțiile de învățământ, atunci când fizic nu este posibil.
”Probabil multe dintre direcțiile abordate de colegii noștri în conturarea acestui sistem de învățământ hibrid pot părea dintr-un viitor îndepărtat, cu toate că unele dintre acesta au fost deja implementate în instituții ale unor state mai dezvoltate economic. Știm că România are alte priorități în ceea ce privește modernizarea acestei arii, că este necesară acoperirea nevoilor de bază, însă nimic nu ne oprește – și chiar ar fi indicat – să ne uităm aspirațional la ceea ce ar trebui să însemne viitorul educației noastre. Dacă în urmă cu câțiva ani unora li se părea de neconceput să lucreze de acasă, în prezent aceasta este norma, iar dezvoltarea și accelerarea digitalizării a jucat un rol primordial și în acest caz”, a declarat Voicu Stoiciu, Managing Director Nagarro România.
Sistemul hibrid de învățământ este o combinație între învățarea online și cea offline și necesită deopotrivă capacități hardware și un puternic Sistem de Management al Învățării (Learning Management System – LMS), care depășește paradigma unui simplu apel video și reprezintă o adevărată experiență pentru elevi și/sau studenți, rezolvând, totodată, situații complexe din această arie.
În acest sens, specialiștii Nagarro propun o strategie de învățământ hibrid în zece pași, ce încorporează soluții tehnologice de ultimă generație, utilizate la nivel mondial.
Propunerile Nagarro pentru instituțiile de învățământ
-
Procesul de admitere și ghid pentru elevi
Pentru a se adapta la cerințele unui sistem educațional modern, instituțiile de învățământ pot începe prin a-și înțelege mai bine elevii/studenții, prin intermediul deciziilor bazate pe date, ajutându-i în parcursul lor educațional. Astfel, se pot utiliza soluții de Inteligență Artificială și machine learning nu doar pentru a face întregul proces de admitere online, ci și pentru a ajuta studenții să-și personalizeze alegerile, de la stabilirea parcursului educațional, până la sugestii privind practicarea anumitor abilități specifice.
-
Organizarea cursurilor
Poate una dintre cele mai importante provocări ale unui sistem hibrid este reprezentată de modul în care sunt susținute cursurile. În acest context, specialiștii Nagarro propun o abordare pe trei direcții:
Clase paralele - o stabilire a raportului de participare în clasă vs. studiu individual, elevii/studenții având de bifat un anumit număr de ore în clasă, dar și un număr de ore la distanță, caz în care urmăresc videoclipuri înregistrate anterior, disponibile în LMS. Spre exemplu, asta ar putea însemna teorie acasă și practică în clasă.
Acces de oriunde – elevii/studenții au posibilitatea de a se conecta la o clasă live de la distanță, toate cursurile având o facilitate de subtitrare destinată celor care participă online.
Acces la înregistrări și navigare ușoară - toate cursurile pot fi înregistrate și încărcate pe LMS, unde elevii/studenții pot accesa și naviga ușor prin părțile importante. Totodată, pot folosi opțiunea share - clip / comment pentru solicita clarificări profesorului.
-
Participarea la clasă
Modelul simultaneității online și offline poate crea impedimente din punctul de vedere al participării la clasă și notării elevilor, precum și menținerii clasei implicate, printr-o contribuție productivă. În acest caz, specialiștii Nagarro propun implementarea soluției Mood Tracker, ce folosește algoritmi deep learning pentru a procesa fluxuri video live, ce pot fi utilizate pentru a verifica modul în care elevii participă la clasă.
Platforma poate bloca deschiderea de noi file în browser, poate semnala orice activitate nejustificată și poate trimite notificări push elevilor, adresându-le întrebări rapide pentru a-i menține activi, alerți și implicați. Totodată, un model de Inteligență Artificială poate fi instruit să asculte conversațiile, iar cei care răspund corect vor primi un punctaj, actualizat pe LMS, aceștia beneficiind și de comentarii pentru a înțelege unde au greșit sau nu.
Această soluție poate ajuta profesorii să țină evidența fiecărei activități didactice, feedback-ul oferit ajutându-i să-și îmbunătățească cursurile.
-
Neclarități la nivel de materie
Complementar față de opțiunea share - clip / comment menționată anterior, specialiștii propun încă două soluții care pot ajuta la rezolvarea neclarităților întâmpinate de elevi:
Forum de discuții - un forum de discuții pe LMS, unde oricine poate începe un subiect pentru a pune întrebări sau dezbate orice situație fie cu reprezentanții instituției, fie cu profesorii ori colegii
Roboți virtuali – numeroase universități de prestigiu folosesc Inteligența Artificială și machine learning pentru crearea unor asistenți didactici virtuali (chatbots), ce au rolul de a răspunde majorității întrebărilor venite în timpul cursurilor live.
-
Activități de învățare
LMS poate avea o funcție încorporată de creare a activităților necesare învățării, de la exerciții și teme, până la sarcini personalizate. De asemenea, poate permite integrarea fără probleme a simulărilor, pentru ca elevii să învețe în grupuri și să obțină feedback individual de performanță. Odată ce învățarea personalizată va deveni noul normal, sistemul poate utiliza punctele obținute de fiecare elev la participarea la clasă pentru a crea sarcini personalizate, în funcție de progresul lor la curs.
-
Evaluare
Procesul de evaluare poate fi făcut accelerat și facilitat prin integrarea instrumentelor de verificare a plagiatului, verificare a corectitudinii gramaticale și evaluarea digitală a anumitor parametri care pot fi presetați în program.
Propunerile Nagarro pentru elevi/studenți
-
Colaborare
Colaborarea elevilor/studenților în cadrul proiectelor de grup reprezintă un aspect esențial al învățării, situație dificilă într-un sistem hibrid. Pentru a stimula interacțiunea acestora, specialiștii Nagarro prezintă următoarele direcții: a) un forum în LMS în care elevii/studenții pot adresa întrebări tematice și oricine poate răspunde, inclusiv reprezentanții școlii, unde elevii sunt stimulați să răspundă la întrebări și primesc puncte și ecusoane precum „Prieten la nevoie”, „Entuziast”, „Inteligent”, „Creativ” etc. și b) grupuri de studiu făcute pe LMS, cu integrare WhatsApp și algoritmi de Inteligență Artificială, interacțiune ce poate fi utilizată pentru a evalua comunicarea dintre ei.
-
Acces la bibliotecă
În scenariul actual COVID-19, în care distanțarea socială este o normă, crearea unor biblioteci virtuale este soluția viitorului. O platformă unică de accesare a copiilor electronice ale cărților, revistelor și lucrărilor de cercetare ar ajuta elevii/studenții să nu se lovească de nevoia de a-și cumpăra cărți fizice, pe care le-ar folosi doar pentru un semestru sau două. În acest context este necesară, însă, soluționarea de către editori a problemelor legate de drepturile de autor și proprietate intelectuală.
-
Tablou de bord personal și analytics
Abilitatea de a-și urmări progresul nu numai că îi motivează pe elevi, dar îi ajută și să rămână focusați. Astfel, se poate crea un tablou de bord pentru ca aceștia să-și vadă prezența, notele, progresul la diferite materii și o comparație generală cu clasa/clasele din același an. De asemenea, sistemul poate recomanda cursuri și certificări în funcție de parcursul profesional pe care și-l dorește elevul, de competențele existente, de performanțele academice și non-academice. Mai mult, poate primi sugestii de direcții profesionale pe baza imaginii de ansamblu a activităților sale. Totodată, instituția de învățământ primește rapoarte despre elevii cu risc, eficacitatea materialelor de curs, rezultatele generale la nivel de învățare și feedback-ul elevilor.
Propunerile Nagarro pentru instituții de învățământ și elevi/studenți
-
Examinări
Cea mai mare provocare cu care se confruntă instituțiile de învățământ în timpul pandemiei constă în efectuarea unui proces corect de examinare. Inteligența Artificială oferă soluții eficiente la această problemă, oferind tehnologii care: evaluează mediul de examinare online prin urmărirea retinei, urmărirea stimulilor de mediu și a IP-ulUI. Combinate cu puterea machine learning, datele generate prin astfel de examene digitale vor genera automat documente de evaluare și o directivă pentru fiecare elev, pentru a ajuta profesorii să se concentreze pe partea de facilitare.