Lectură de 1 min

3 concluzii despre investițiile în startup-urile românești

Abonează-te pe  
Luni am publicat pe start-up.ro raportul Romanian Venture Report, de la How to Web, despre cum a mers zona investițională din România în 2022. Depinde din ce unghi citești raportul, vei afla o concluzie separată.
3 concluzii despre investițiile în startup-urile românești

Acest text a fost publicat prima oară în newsletter

Fii la curent cu lucrurile scrise de noi în fiecare zi la ora 9.00 dimineața prin newsletter-ul start-up.ro

Abonează-te aici

Acest articol a fost publicat ca o scrisoare către cititorii newsletter-ului start-up.ro, în secțiunea Nota Redacției, în data de 30 ianuarie 2023.


Da, 2022 a fost mai slab în cifre absolute decât 2021. Dar 2021 a avut o investiție de aproape 60 de milioane de dolari în Fintech OS, ceea ce a dat peste cap clasamentul. Asta înseamnă că 2022 a fost un an cu investiții mai multe, dar mai compacte, mai mici, de sume apropiate. Așa s-a întâmplat și în anul în care UiPath a primit investiție. Atunci clasamentul a fost dat peste cap.

Pentru că o investiție ca UiPath apare o singură dată la câțiva ani. Ea transformă cu totul ecosistemul. Deschide noi posibilități. Nu în cifre absolute. Ci în efectul din ecosistem, în numărul de specialiști nou creați, în numărul de startup-uri deschise de către oameni care au făcut parte din acea echipă.

Dar un an ca 2022 aduce ceva pozitiv, deși sunt multe lucruri de îmbunătățit. Eu voi extrage doar câteva concluzii care mi-au atras atenția.

1. Din ce în ce mai multe investiții au capital mixt. Nu mai e vorba despre capital românesc sau capital străin. E despre capital mixt. În lumea startup-urilor naționalismul economic nu prea își are locul, pentru că o companie românească pornește de aici, dar poate avea succes doar la nivel internațional. Altfel nu e un succes. Din acest motiv, faptul că investițiile au venit din ce în ce mai mult din capital mixt e un lucru pozitiv, pentru că startup-urile locale se expun fondurilor din afară, care vin cu bani împreună cu cele locale. Începem să jucăm jocul internațional. Iar în lumea startup-urilor acesta e singurul mod posibil.

2. Există niște tendințe evidente privind domeniile la care suntem buni. RPA, adică automatizarea robotică, a fost popularizată de UiPath, dar au venit investiții în startup-uri precum Druid care au demonstrat că la direcția asta ne pricepem bine. Softurile de sănătate, dar și programele de cybersecurity sunt zone unde ne folosim avantajele competitive îmbinate cu tehnologia.

3. Creștem în ultimii ani, creștem în ritmul regiunii noastre și trebuie să ne găsim locul. Suntem locul 5 în regiune după mai multe țări. Nu vom fi poate niciodată lideri, dar dacă ne găsim o nișă la care suntem buni, e suficient. Dacă ne găsim o evoluție în ton cu lumea în care suntem, atunci e bine.

Voi ce concluzii ați avut?

Abonează-te la start-up.ro

Ca sa primesti prin email cele mai noi articole.

Abonează-te pe  

Citeste mai departe:
mai multe despre:

Pe aceeasi tema: