Românii reîncep să călătorească, fie că vorbim de vacanțe mai lungi, citybreak-uri sau chiar excursii de shopping, odată cu ridicarea restricțiilor și estomparea pandemiei. Un studiu recent, ”Intenții de călătorie și de plată 2022”, realizat de Visa, arată că 3 din 5 români plănuiesc să folosească cardul, telefonul sau ceasul inteligent pentru cumpărăturile din străinătate.
Plata digitală: comodă, rapidă și sigură
Călătoriile în străinătate sunt strâns legate de plățile efectuate în alte valute, prin diverse metode de plată. În timpul călătoriilor în străinătate, nu mai puțin de 61% dintre respondenții români au declarat că ar prefera să plătească cu cardul sau telefonul/ceasul inteligent. Tendința de a plăti prin mijloace digitale s-a dezvoltat în timpul pandemiei, când consumatorii au apelat mai des la cumpărături online și plăți contactless în magazine, obiceiuri care acum se reflectă în preferințele lor de plată atunci când călătoresc în străinătate.
Românii care ar dori să folosească cardul, telefonul sau alte dispozitive mobile atunci când călătoresc în străinătate apreciază aceste metode de plată pentru comoditate (aproape 67%), rapiditate (peste 62%) și siguranță (peste 57%), dar și pentru eliminarea riscului de a pierde numerarul (aproape 51%) și a nevoii de a schimba numerarul în moneda locală (peste 48%).
Majoritatea românilor (aproape 85%) folosesc același card în țară și în străinătate, și numai 15% folosesc un alt card pentru plățile efectuate în străinătate. Principalul motiv pentru utilizarea unui card diferit în străinătate, citat de aproape jumătate (49%) dintre respondenții români, este că aceștia se simt mai în siguranță dacă nu își folosesc cardul „principal” în străinătate, în timp ce pentru o treime dintre respondenți principalele motive includ un control mai bun al cheltuielilor (34%), acces la mai multe valute (34%) și rate de schimb mai convenabile (32%). Peste jumătate (55%) dintre respondenții români au declarat că ar plăti folosind cardul contactless în străinătate, iar o treime (32%) doresc să-și folosească telefonul sau ceasul inteligent pentru a efectua plăți contactless în străinătate.
În vacanță, în city break sau în călătoriile pentru cumpărături, respondenții români tind să folosească cardurile sau telefoanele/ceasurile inteligente pentru plăți. Printre locurile unde călătorii români în străinătate achită cel mai des cu cardul sau telefonul/ceasul inteligent se numără centre comerciale (77%), benzinării (73%), farmacii și magazine cu produse de sănătate și frumusețe (63%), dar și aplicații de taxi și ride sharing (61%), sau divertisment, cum ar fi muzee, galerii și parcuri de distracții (aproape 57%).
Cum își plănuiesc românii călătoriile
Respondenții români sunt destul de dornici să călătorească în vacanță (călătorii de peste 3 nopți) în străinătate, peste 50% dintre respondenți plănuind astfel de călătorii în 2022. Românii manifestă un apetit mult mai mare pentru vacanțe în acest an în comparație cu polonezii, cehii și bulgarii (40%, 41% și respectiv 42%). Doar slovenii au înregistrat un scor mai mare - aproape 62%.
Un alt motiv pentru a călători în străinătate sunt excursiile scurte de weekend, acest tip de călătorie fiind indicat de peste 34% dintre respondenții din România, față de 25% dintre cehi și polonezi. Slovenii și croații arată un apetit mai mare pentru excursiile scurte de weekend în acest an - 44% și respectiv 41% dintre respondenți. Pe de altă parte, românii au manifestat o preferință mai scăzută pentru deplasările scurte pentru cumpărături în țările vecine, mai puțin de 15% dintre respondenți fiind dispuși să călătorească în străinătate pentru a face cumpărături. Jumătate dintre respondenți au indicat Ungaria și Bulgaria drept țări preferate pentru cumpărături.
Cel puțin o vacanță pentru 3 din 10 români
Studiul a arătat că aproximativ 36% dintre români intenționează să meargă cel puțin o dată în vacanță în acest an, în timp ce o proporție mai mare (42%) își propun să meargă în vacanță de două-trei ori în acest an. Procentul celor care intenționează să plece o dată în vacanță este mai mic comparativ cu polonezii (52%), maghiarii (50%), cehii (aproape 50%) și slovacii (peste 47%), în timp ce ponderea românilor care intenționează să meargă în vacanță de două-trei ori în acest an este cea mai mare dintre cetățenii chestionați, cu excepția croaților (45%). Principalele destinații de vacanță pentru români în 2022 sunt Grecia (aproape 42%), Italia (peste 34%), urmate de Franța, Spania și Turcia (25%, 24% și respectiv 21%).
Pe lângă vacanțele în străinătate, în 2022 românii sunt dornici să se relaxeze și în timpul călătoriilor scurte de weekend (sau așa-numitele city break-uri). Cele mai populare destinații pentru călătoriile de weekend pentru români sunt Roma (peste 27%), Paris (peste 24%), Londra (peste 22%) și Madrid (aproape 21%). Aproape jumătate dintre români (49%) doresc să meargă în 2 sau 3 city break-uri anul acesta, iar peste 20% plănuiesc să meargă cel puțin într-un city break.
Pe de altă parte, călătoriile pentru afaceri par să fie în scădere. Mai puțin de 10% dintre români vor călători din motive profesionale, aproape o treime (32%) plănuiesc să facă 2 sau 3 călătorii de afaceri în acest an, în timp ce aproape un sfert (24%) apreciază că vor face o singură călătorie de afaceri în 2022.