Proiectul ”Femeile deschid România” este o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui spațiu interactiv, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.
Cu sărbătorile în preajmă, ne-am decis să aruncăm o privire în urmă și să ne reamintim de femeile cu care am vorbit în acest proiect și de felurile diverse prin care transformă ecosistemele din jurul lor. Astăzi ne reîntâlnim cu trei dintre ele, fiind al cincilea din cele 24 materiale pe care le vom publica.
Femeia care face să renască livezile copilăriei
Corina Oprea vine dintr-o familie care practică pomicultura de mai bine de 60 de ani și a dus producția de mere și toate activitățile conexe acesteia sub umbrela unui brand, Crăița Merelor, prin care reinventează experiențele în livadă.
Odată cu pandemia a redefinit business-ul și a dat startul comenzilor online și livrărilor la domiciliu. Astfel că, de 4 ani, merele din livezile lor din Voinesti, Dâmbovița, ajung în casele oamenilor din întreagă țară.
În 2021 au finalizat lucrările la vila din livadă, The Place, și pensiunea a avut primii oaspeți, despre care ne spune mai multe aici.
”Ce m-a atras cel mai tare să dezvolt și să creez aceste business-uri a fost dorință de a demonstra că se poate și la noi. Mi-am propus să resuscitez faimosul Măr de Voinești, să îl aduc în atenția întregii țări altfel: feminin, elegant, sănătos, însă la fel de gustos!”
Odată cu noile schimbări, Crăița Merelor a avut peste 8000 de copii și adulți care au vizitat livezile lor în ultimii 3 ani. Livada lor produce peste 130 de tone de mere anual. În plantație se găsesc circa 30 soiuri de mere, pe care membrii familiei Oprea le vând în toată ţara, atât online, cât şi în pieţe sau târguri. Comenzile online ajung la circa 30-40 de clienţi in fiecare sâmbăta.
Femeile care au ajutat românii să construiască un spital
Carmen și Oana sunt forța din spatele asociației ”Dăruiește Viață”, cea care a demarat proiectul prin care Bucureștiul are acum un spital pediatric la standarde europene. Un spital care aduce și câteva premiere pentru țara noastră, așa cum e prezentat chiar pe site-ul asociației: primul Departament de Radioterapie Pediatrică dintr-un spital de copii public, primul bloc operator construit exclusiv din sticlă pentru a reduce riscul de infecții nosocomiale.
Inițiativa #NoiFacemUnSpital a însemnat până în acest moment o investiție de 53 milioane de euro, fonduri strânse exclusiv din donații de la persoane fizice și din sponsorizări. Inițial gândit ca o clinică de trei etaje pentru oncologie pediatrică, proiectul s-a transformat într-un spital cu 9 niveluri și peste 140 de paturi.
”Inițial am gândit totul la o scară mult mai mică - o clinică de maximum 3 etaje, dedicată exclusiv oncologiei pediatrice și un departament de radioterapie pe care speram, inițial, să îl finanțeze Ministerul Sănătății. Proiectul a crescut pentru că nevoile echipei de management de la Marie Curie și ale echipei medicale au fost mari și pentru că ne-au solicitat sprijinul pe mai departe, dar și odată cu creșterea implicării donatorilor. Așa am ajuns la o clădire de 12.000mp și 9 niveluri care urma să deservească nu numai oncologia, ci și chirurgia, neurochirurgia, secția de ATI, să includă un bloc operator și departamentul de radioterapie pediatrică.
Sistemul medical și cel birocratic au pus câteva piedici întregului proiect, despre care Oana și Carmen au povestit atât în interviuri, podcast-uri, cât și transparent pe conturile lor de social media. Ne-au povestit și nouă mai multe despre problemele și greutățile întâmpinate, aici.
Călătorii memorabile pentru familii cu copii
Alina Gheorghiescu este antreprenoarea care a dus iubirea pentru călătorii în familie într-un blog și într-un proiect de turism numit Familia Hai Hui. Prin acestea, ea încurajează părinții să facă opțiuni care să fie relaxante atât pentru ei, cât și distractive pentru copii, și să nu se lase împiedicați de dificultățile pregătirilor.
Ceea ce a început ca blog-ul ”Familia Hai Hui”, care a apărut în mediul online în 2017, după ce Alina și-a făcut temele, a reaprins pasiunea pentru turism, care a apărut în viața Alinei acum mai bine de 20 de ani, când a avut primul ei job ca agent de turism intern.
I-au trebuit acești 20 de ani ca să înțeleagă ce înseamnă să fii agent de turism, ca să acumuleze cât mai multe informații și ca să-și adune curajul pentru următoarea etapă a vieții ei: călătoria antreprenorială sub brandul Familia Hai Hui ca o agenție de turism tour operatoare, specializată în călătoriile de familie, deja cu 2 ani de activitate.
Alina ne spune într-un interviu și că a observat o schimbare la români în ultimii ani, că sunt mai deschiși la a călători și că au realizat că trăiești doar o dată.
Comunitatea Familiei Hai-Hui, de familii care călătoresc cu copii, a crescut la zeci de mii de părinți, și odată cu aceasta și cifra de afaceri, cea de pe 2023 fiind de patru ori mai mare decât în 2022.