Comunitatea Familiei Hai-Hui, de familii care călătoresc cu copii, a crescut la zeci de mii de părinți, și odată cu aceasta și cifra de afaceri, cea de pe 2023 fiind de patru ori mai mare decât în 2022.

”Am demarat blogul cu motto-ul `We travel together through life` și am adunat lângă noi sute de familii cu o gândire similară, din care mulți ne-au devenit prieteni. Sunt extrem de mândră de curajul meu din 2022 de a începe, în final, activitatea pe agenție, de cel din 2023 de a risca și vinde un charter întreg de Laponia și de cel din 2024 de a mă dedica exclusiv agenției. Antreprenor full time, cu riscurile și bucuriile care vin la pachet”, ne spune Alina.

Dar până la a umple un avion cu 58 de familii de români dornici să-l cunoască pe Moș Crăciun la el acasă, antreprenoarea a avut un traseu lung în care a acumulat multe informații, experiențe, dar și adepți ai aventurilor de a călători în familie.

Acum 10 ani, Alina voia să meargă în vacanță cu soțul și copiii. Căuta informații ca să-și planifice vizita și tot ce găsea erau materiale în engleză, nimic în română, nimic din experiența altor români în acea destinație. Și acesta a fost fitilul care a aprins dorința de a avea un spațiu unde românii pot găsi resurse utile pentru viitoarele lor vacanțe alături de copii.

”Rezultatele de pe internet erau toate în limba engleză, de la bloggeri de family travel din străinătate. Nimeni din România nu scrisese despre această destinație din perspectiva unei familii cu copii. Atunci a încolțit ideea de blog de family travel, un fel de jurnal pe care să îl lăsăm copiilor noștri.”

Jurnalul sub numele ”Familia Hai Hui” a apărut în mediul online în 2017, după ce Alina și-a făcut temele, de la cursuri de storytelling, social media, PR și marketing, până la înregistrarea firmei și a brand-ului la OSIM.

Dacă ideea pentru blog a încolțit dintr-o nevoie clar depistată, pasiunea pentru turism a apărut în viața Alinei acum mai bine de 20 de ani când a avut primul ei job ca agent de turism intern.

I-au trebuit 20 de ani ca să înțeleagă ce înseamnă să fii agent de turism, ca să acumuleze cât mai multe informații și ca să-și adune curajul pentru următoarea etapă a vieții ei: călătoria antreprenorială sub brandul Familia Hai Hui ca o agenție de turism tour operatoare, specializată în călătoriile de familie, deja cu 2 ani de activitate.

”Un copil schimbă clar dinamica unei familii. Nu mai ești același, oricât ai vrea. Nici relația de cuplu nu mai e aceeași, copiii au darul de a apăsa pe toate butoanele pe care nu știai că le ai. Dacă în cuplu poți fi spontan în ceea ce privește călătoriile, poți călători light și poți să te relaxezi, distrezi mai mult, în călătoriile în familie dinamica e alta. Trebuie să găsești variante de transport și cazare child friendly, să alegi destinații potrivite pentru familie, obiective turistice care să le placă copiilor, astfel încât să nu se plictisească prea tare. Nu mai poți fi spontan, cel puțin când sunt copiii mici, că sunt multe de luat în considerare. Și vrei să ai și tu o vacanță frumoasă, nu doar copiii tăi. Să simți că ai fost și tu in vacanță. Și aici intervenim noi cu programele de grup special create pentru familii cu copii.”

Cum a ajuns Alina să creeze călătorii pentru familiile cu copii și cum dezvolți un brand de turism în România, vă povestim în materialul de mai jos.

Despre ce vei citi:

  • De la un job din studenție la o inițiativă antreprenorială care pune călătoriile mai aproape de părinți și copii i și despre găsirea unei nișe în turism
  • Cum călătoresc românii, cum se schimbă călătoriile alături de copii și cum schimbă o agenție percepții și îngrijorări
  • Top destinații pentru familii cu copii

Alina Gheorghiescu face parte din proiectul "Femeile deschid România", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui spațiu interactiv, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.

1. Nume și funcție actuală:

Alina Gheorghiescu, manager în turism și owner FAMILIA HAI HUI

2. Bio copilărie:

Din pură întâmplare, pentru că mama avea repartiție pe un post de învățătoare la Fetești, Ialomița, de unde provenea familia ei, m-am născut la Fetești, unde făcea naveta, și nu la București unde avea domiciliul și am crescut. M-am și grăbit un pic să vin pe lume, pe la opt luni. Am crescut între verile de la țară, la bunici, și restul anotimpurilor în București, lângă mama și fratele meu.

Nu eram prea sigură ce voiam să devin când creșteam mare, aș fi vrut învățătoare, ca mama mea, sau profesoară. Aveam un talent de a organiza copiii la jocuri și a-i convinge să facă ce zic eu.

3. Bio educație:

După terminarea unui liceu la profil turism, am dat la facultate la Jurnalism și Comunicare, la Universitatea București, și am picat cu brio a treia sub linie. Am urmat apoi cursurile unei facultăți private și am absolvit profilul Științe Administrative - specializarea Administrație publică. Practic m-am pregătit să devin funcționar public, dar la momentul absolvirii, salariile debutanților în sistemul public erau o batjocură, așa că am aplicat pentru un post în privat, în turism.

4. Ce-ți place să faci când nu muncești?

Îmi place să călătoresc, să citesc, să petrec timp cu familia și prietenii mei, să ascult muzică, să merg la spectacole.

5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?

La 21 de ani, când eram încă studentă, m-am angajat la o agenție de turism care m-a făcut să iubesc turismul și să îmi doresc să continui pe acest domeniu. Am obținut calificări de ghid național, organizator de târguri și expoziții și brevet de turism ca director de agenție tour operatoare. Am început în agenție în 2001 precum agent de turism intern, am evoluat la agent de turism extern, director de evenimente și mai apoi director operațional, funcție de pe care am și plecat pe cont propriu în 2021, în plină pandemie.

6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona aceasta?

Modelul feminin care mi-a inspirat toate alegerile nu a fost, culmea, din domeniu turismului. Mama mea este una din cele mai puternice femei pe care le știu, onestă și curajoasă, și toată copilăria am vrut să fiu ca ea, independentă, cochetă și blândă. La partea cu blândețea încă mai lucrez.

7. Îți amintești de vreun role model feminin de-a lungul vieții tale care să fi avut vreo contribuție la traseul tău profesional?

Din păcate acum douăzeci de ani nu prea existau multe femei antreprenor în turism sau care să fie în funcții de conducere, cu mici excepții. Pot spune însă că fostul meu angajator, domnul George Nicolescu și soția dânsului, Mihaela Nicolescu, au avut o contribuție majoră în traseul meu profesional în cadrul agenției, m-au încurajat și au avut încredere în mine cu proiecte ori posturi noi, am învățat și am crescut profesional lângă dânșii.

8. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut aceasta în domeniul în care activezi.

Sunt mândră că am fost printre primii bloggeri de turism din România care au scris despre călătoriile în familie, alături de copii, și că această nișă a crescut din ce în ce mai mult în ultimii ani. Sunt mândră de programele de grup pe care le creez în agenție, care împacă și dorința copiilor de distracție, dar și pe cea a adulților de socializare, că ofer servicii de calitate la un preț corect.

9. Un impas din traseul tău profesional: cum ai trecut peste acesta și cu ce lecții ai rămas.

Anul 2020 și pandemia au fost o mare piatră de încercare pentru majoritatea jucătorilor din turism. Anii aceia m-au forțat să analizez bine situația și am luat decizia să mă ridic, cu adevărat, pe propriile picioare, ca antreprenor. O nebunie, probabil, să pornești un business în turism în plină pandemie, dar uneori o doză de nebunie e tot ce trebuie.

Dacă am învățat ceva din acea perioada, am învățat să nu îți pun toate ouăle în același coș, să nu mă bazez pe un singur skill de aptitudini sau un singur job.

10. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta.

Femeia care încurajează călătoriile în familie, alături de copii.


Interesul Alinei pentru organizarea călătoriilor a încolțit în mintea ei încă din liceu, când a urmat o școală cu profil de turism, unde, deși la hotel spăla vase și curăța cartofi, tot i s-a părut un univers demn de explorat.

Deși așa și-a deschis apetitul pentru a arăta lumea lumii, a urmat o altă facultate și se pregătea pentru un post de funcționară publică. Din fericire, un job din facultate la o agenție de turism tour operatoare i-a reamintit care e zona unde se simte cel mai bine și ce-i place cel mai mult să facă.

Jobul din agenție a venit cu o direcție mai clară, astfel că la 3 ani după, Alina își lua brevetul de turism, pe care scria “Director de agenție de turism tour operatoare”, după un curs intensiv de formare managerială în domeniul turismului.

”Fie că îți dorești o carieră în industria turismului sau vrei să-ți inițiezi propria afacere, brevetul de turism este vital pentru desfășurarea activității. Cu acest brevet poți ocupa orice funcție în turism, de la director de agenție de turism, director de hotel, la cabanier. Practic orice idee de activitate din această industrie își are aria sa de cuprindere în acest brevet”, ne explică Alina despre importanța acestui act.

La 10 ani distanță de momentul în care era acreditată în turism, Alina a observat un gol pe piața din România, și anume promovarea și încurajare călătoriilor pentru familii cu copii.

Așa că a lansat blogul Familia Hai Hui, o inițiativă care a beneficiat de toată atenția Alinei, într-un proces de brand awareness care să ducă blogul în punctul în care să ofere încredere și să devină un reper pe nișa de family travel.

”Cine ar fi cumpărat ceva de la noi, dacă nu făceam un pic de brand awareness anii aceia, nu creșteam brandul un pic și nu deveneam un reper de încredere în nișă? Cum te bați cu agenții de turism care sunt deja pe piață de 30 de ani și au deja baza lor de clienți?”

Antreprenoarea înțelege cum se schimbă modul de a călători odată ce apar copiii. De aceea, activitatea agenției ei de turism vine la întâmpinarea a două componente esențiale în travel: să se distreze copiii, dar să se relaxeze și părinții. Astfel, creează programe de grup special gândite pentru familii cu copii.

Prin astfel de programe, antreprenoarea reușește să mai atenueze din principalele îngrijorări pe care le au părinții când vine vorba de călătorii alături de copii.

”Cred că cele mai mari îngrijorări ale părinților când vor să plece în vacanță cu copiii au legătură cu posibilitatea îmbolnăvirii acestora înainte sau în timpul călătoriei. Majoritatea se tem că li se pot da planurile peste cap, că se pot îmbolnăvi copiii la destinație sau că trebuie să stea să caute asistență medicală prin cine știe ce oraș ori insulă. De aceea, eu recomand oricui să își protejeze finanțele investite cu o asigurare storno de călătorie și sănătatea cu o asigurare medicală de călătorie. Asistență medicală este la standarde europene în prezent cam peste tot unde mergi, majoritatea companiilor de asigurări au și decontare directă cu spitale sau policlinici, ceea ce înseamnă că nu mai trebuie să plătești tu din buzunar consultația sau tratamentul, sau plătești și recuperezi foarte repede”, explică antreprenoarea.

Pe lângă aceasta, mai sunt câteva frici legate de bagaje (”oare am tot ce îmi trebuie, să mai iau o valiză, etc”), de zboruri (”ce vor face copiii pe zbor, se plictisesc, se înfundă urechile”), de interacțiunea cu celelalte familii.

Dar Alina, din experiența lor cu zecile de grupuri din ultimii ani, ne spune că niciuna nu e o îngrijorare directă, ci mai mult o piedică pe care părinții ajung să și-o pună inconștient ca să ajungă să facă decizii mai confortabile sau să stea acasă.

Dar Alina, în cei 7 ani de blogging și 2 de agenție independentă, observă o schimbare în comportamentul românilor.

”Pare că românii au înțeles că trăim o singură dată, că nu trecem dincolo cu nimic, că tot ce avem este prezentul și amintirile create alături de familie, partener sau prieteni.”

De aceea, post-pandemie, Alina a observat că românii vor să călătorească. Mai mult și mai departe: ”românii sunt mai înclinați acum să descopere destinații mai puțin accesibile și mai îndepărtate, a fost un hype cu Zanzibar, Bali, Maldive, Thailanda, destinații exotice. Crește și segmentul de turism de croazieră, și noi suntem fani și avem la activ vreo 11 croaziere cu vreo 6 linii diferite.”

Curajul românilor de a călători cu copiii s-a reflectat și în curajul Alinei de a fi un altfel de antreprenor în turism.

”Suntem o agenție mică, dar voinică, ce are la bază un nucleu de familie (eu și soțul meu, Florin, ambii licențiați în turism), urmând ca în câțiva ani să predăm frâiele băieților noștri (Ionuț și Andrei) care vor să ne calce pe urme. Ne gândim întotdeauna la confortul clienților și încercăm să facem programe turistice de care să se bucure toate segmentele de vârstă din grupuri. Am demarat blogul cu motto-ul We travel together through life și am adunat lângă noi sute de familii cu o gândire similară, din care mulți ne-au devenit prieteni.”

La final de discuție, am rugat-o pe Alina să ne facă și un top al destinațiilor, din România și din străinătate, pe care familiile cu copii nu ar trebui să le rateze.

În țară:

  • orice familie cu copii ar trebui să viziteze măcar odată la câțiva ani Bucovina (cu mănăstirile pictate, Suceava, Cetatea Neamțului, tiroliana de la Palma, parcul Arinis);
  • Delta Dunării (cu plimbările pe canale, în pădurile Letea ori Caraorman, cu răsăriturile în mijlocul apei și apusurile printre păsări)
  • zona Buzăului (cu Vulcanii Noroioși, barajul și lacul Siriu, ansamblul rupestru de la Aluniș, rezervația naturală Focul Viu de la Lopătari).

În străinătate:

  • Emiratele Arabe Unite (în special Dubai și Abu Dhabi, care abundă de obiective turistice family friendly, parcuri de distracții renumite, construcții extraordinare);
  • Barcelona și parcul PortAventura situat la cca 100 km de Barcelona (și sunt atât de mult lucruri de văzut și în Barcelona pentru familiile cu copii: operele lui Gaudi, acvariul, Zoo, piață Boqueria, Tibidabo, Montjuic, extrem de multe lucruri de văzut);
  • o destinație care pe noi ne-a vrăjit și în care revenim de Revelion a patra oară este Singapore, o destinație extraordinară atât pentru copii, cât și pentru adulți, în care te poți distra și relaxa după voie. Aici ai Gardens by the Bay, Marina Bay Sands, Merlion, China Town, insula Sentosa și parcul de distracție Universal Studios, grădini tematice fantastice precum Singapore Zoo, Jurong Bird Park, River Safari, Singapore Orchard Garden.

”Și mai plusez cu o destinație de afară, chiar dacă ar fi a patra pe listă: Laponia cea fermecătoare, casa lui Moș Crăciun și a magiei de sărbători. Anul trecut am fost vrăjiți de Laponia, alături de 55 de familii care ne-au însoțit în această poveste frumoasă cu reni, elfi, brazi încărcați de zăpadă, săniuțe de împrumut, husky și Moș Crăciun. Și repetăm experiența în 2024, vă așteptăm alături de noi!”