30 de școli de la sate intră în noul an școlar cu laboratoare digitale complet echipate și cu materiale digitale educative pentru Matematică și Informatică. 82 de profesori din cele 30 de școli au participat la sesiuni de formare și au acces la aplicațiile educative instalate pe tablete și la 124 de proiecte didactice adaptate. 3.400 de elevi din mediul rural au acces permanent la laboratoarele dotate cu 826 tablete, 31 de laptopuri, 28 de videoproiectoare și ecrane de proiecție.
Pentru a crește performanțele școlare ale elevilor și pentru a-i pregăti pentru oportunitățile viitorului, Fundația Orange a investit în programul Digitaliada de la debut și până acum 800.000 euro.
Programul promovează educația digitală și încurajează utilizarea la clasă a metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ, pentru a crește performanțele școlare ale elevilor. Programul include platforma Digitaliada.ro și un proiect dedicat școlilor din mediul rural.
Platforma www.digitaliada.ro încurajează crearea și postarea online de conținut digital educativ în limba română ce poate fi folosit de elevi sau profesori din toată țara. La un an de la lansarea platformei aceasta a înregistrat peste 24.000 de utilizatori unici și peste 100.000 de vizualizări. Platforma conține 256 materiale digitale educaționale și găzduiește concursul anual de materiale digitale #Digitaliada, ce premiază pasionații care dezvoltă conținut educativ original.
Rezultatele primei ediții a programului Digitaliada
În proiectul-pilot desfășurat în anul școlar 2016-2017, 10 școli gimnaziale de la sate au fost sprijinite să adopte metode digitale interactive în predarea materiilor Matematică și Informatică. Acestea au fost dotate cu un laborator digital (tablete, laptop-uri, videoproiectoare), un set de aplicații și jocuri educative încărcate pe tablete, iar profesorii au beneficiat de sesiuni de formare, planuri de lecție și suport tehnic pentru a utiliza resursele digitale la clasă.
Rezultatele înregistrate după primul an de Digitaliada confirmă faptul că metodele digitale contribuie la o mai bună înțelegere a noțiunilor teoretice și la o implicare crescută a elevilor la clasă. Cercetarea realizată de experți în sociologie și educație pe parcursul proiectului-pilot arată că 25% dintre copiii de la clasele VI-VIII din cele 10 școli și-au mărit media la disciplina Matematică cu aproximativ 1 punct față de anul anterior. Elevii care au participat la proiect înțeleg și rețin mai ușor noțiunile predate, se implică mai activ la desfășurarea orelor, iar încrederea în forțele proprii a crescut. În plus, utilizarea tehnologiei la clasă a îmbunătățit cooperarea la ore între elevi cu niveluri diferite de performanță. De asemenea, datorită participării la Digitaliada, profesorii din cele 10 școli și-au însușit metode alternative de lucru la clasă, au creat o comunitate de profesori digitali și și-au îmbunătățit prestigiul profesional în comunitatea locală și regională – rezultate care au dus la creșterea încrederii de sine și la dezvoltare profesională și personală. Părinții elevilor participanți la program au privit cu satisfacție faptul că Digitaliada le pregătește copiii pentru o lume digitală, au înțeles rolul educativ al tabletelor și și-au crescut încrederea în calitatea educației primite de copiii lor la școală.
„Copilul este cel care beneficiază de lecțiile în format digital, iar lecția de matematică a devenit mai puțin abstractă.”, „Diferențele de raportare la ore sunt uriașe: vin toți la oră, înțeleg mai repede elementele și figurile matematice, se ajută între ei. Tehnologia înlătură orice barieră de comunicare și îi ajută pe copii să facă față lumii actuale.”, „Proiectul a ajutat să descoperim la unii copii niște abilități deosebite, ei au un potențial extraordinar”, sunt câteva din declarațiile profesorilor care au participat la Digitaliada anul trecut.
”Digitaliada înseamnă alte destine, înseamnă altă Românie. E cam frisonant pentru cei care mai spun, încă, de atâția ani, că țara te vrea prost. Nu! Țara nu o să mai aibă proști.” - Dana Deac, Președinte Fundația Orange
Ediția-pilot a Digitaliada a fost implementată cu sprijinul ONG-urilor Asociația Actori Europeni, Asociația Cartea Daliei, Asociația Societatea Online și Fundația Noi Orizonturi.
Școlile care vor participa la Digitaliada în anul școlar 2017-2018 au fost alese prin concurs. Din 125 de școli înscrise, 45 au trecut în etapa a doua, în care au avut loc vizite de evaluare și interviuri cu reprezentanții unităților de învățământ. Școlile selectate pentru ediția a II-a a Digitaliada au îndeplinit în cea mai mare măsură cerințele competiției, având cele mai bune dosare de înscriere și demonstrând o preocupare semnificativă pentru utilizarea metodelor digitale în educație. Acestea sunt din satele: Grivița, jud. Galați; Sântandrei, jud. Bihor; Nicolae Bălcescu, jud. Bacău; Satchinez, jud. Timiș; Chiojdeni, jud.Vrancea; Gugești, jud. Vrancea; Racovița, jud. Sibiu; Valea Lupului, jud. Iași; Eșelnița, jud. Mehedinți; Dragoș-Vodă, jud. Călărași; Mircea-Vodă, jud. Brăila; Sâncraiu de Mureș, jud. Mureș; Ștefești, jud. Prahova; Băișoara, jud. Cluj; Corbii Mari, jud. Dâmbovița; Dudești, jud. Brăila; Vlădești, jud. Argeș; Petriș, jud. Bistrița-Năsăud; Pogonești, jud. Vaslui; Vânători-Neamț, jud. Neamț.
“Ne dorim să contribuim la reușita școlară a unui număr cât mai mare de elevi și extindem Digitaliada în alte 20 de școli pe baza rezultatelor încurajatoare din proiectul-pilot. Cu ajutorul digitalului, 3.400 de elevi de la sate învață astăzi Matematică și Informatică la cel mai înalt nivel. Pentru ei Digitaliada înseamnă deschiderea de noi drumuri.”, a declarat Dana Deac, Preşedinte al Fundației Orange.
”Digitaliada este un program foarte complex. Nu este simpla dotare a unei școli cu tablete, calculatoare, proiectoare. Înseamnă elevi, profesori, interacțiune, părinți, comunitate. Digitaliada înseamnă alte destine, înseamnă altă Românie. E cam frisonant pentru cei care mai spun, încă, de atâția ani, că țara te vrea prost. Nu! Țara nu o să mai aibă proști. Acesta este un prim pas pe care Digitaliada îl face și îl va face în continuare, cât timp vom putea colabora cu ministerele. Noi avem un aviz din partea Ministerului Educației Naționale și așa am putut să aplicăm acest program în județele în care el există. Acest aviz a fost obținut colaborând cu trei miniștri. Ceea ce înseamnă că, până la urmă, acești miniștri care s-au succedat au înțeles că trebuie să existe și ceva în țara asta care să ofere o continuitate, care să însemne un pas înainte”, a mai explicat Dana Deac.
Digitaliada în cifre
- 10 școli gimnaziale rurale
- 1.000 de elevi
- Matematică și Informatică cu instrumente digitale
- 30 de profesori
- 270 de tablete pentru elevi
- 10 laboratoare digitale:
- 270 de tablete pentru lucru individual
- 11 laptopuri, 8 videoproiectoare, 1 imprimantă multifuncțională
- 8 zile de training pentru profesori
- 200 de ore de consultanță furnizate de echipa de proiect
- 10 lecții deschise cu părinții, pentru ca aceștia să înțeleagă modul de lucru cu instrumente digitale la clasă
Matematică
Materiale furnizate:
- 13 jocuri și aplicații digitale educative instalate pe tablete
- 60 de proiecte didactice de Algebră și Geometrie
Mod de utilizare:
- metodele digitale folosite în 7% până la 20% din timpul orelor de Matematică, în principal pentru fixarea și consolidarea materiei predate, dar și pentru testarea cunoștințelor
Informatică
Materiale furnizate:
- 1 ghid pentru utilizarea PC, însoțit de un caiet de lucru
- 1 ghid pentru utilizarea tabletei, însoțit de un caiet de lucru
- 2 jocuri de programare pentru copii – Scratch Junior și Lightbot
Noțiuni învățate:
- editare de text, poșta electronică, tehnici de căutare a informației
- algoritm; realizarea de proiecte de programare pentru copii
Rezultate cantitative
25% dintre copiii de la clasele VI-VIII și-au mărit cu aproximativ un punct media la Matematică comparativ cu anul anterior
Efectele folosirii jocurilor și aplicațiilor digitale asupra elevilor:
- Înțeleg și rețin mai ușor noțiunile predate
- Consideră mai atractive orele de curs
- Sunt mai deschiși să participe activ la desfășurarea orelor
- Au mai multă încredere în ei înșiși în timpul orelor
- Este atenuat complexul de inferioritate al elevilor cu rezultate școlare mai slabe
- Își îmbunătățesc viteza de calcul matematic
- Se simt stimulați să rezolve individual temele pe tabletă
- Se îmbunătățește cooperarea la ore între elevii cu niveluri diferite de performanță
- Au înțeles că tabletele au și un rol educativ, și nu doar distractiv
Efectele folosirii jocurilor și aplicațiilor digitale asupra profesorilor:
- Însușirea de metode alternative de lucru la clasă
- Dezvoltare profesională și personală
- Crearea unei comunități de profesori digitali în care se consiliază și susțin reciproc
- Îmbunătățirea abilităților de lucru în echipă și de împărtășire de cunoștințe
- Creșterea încrederii în ei înșiși și în capacitățile proprii
- Îmbunătățirea prestigiului personal și profesional în comunitatea locală și regională
- Demonstrarea abilităților dobâdite în fața colegilor și a membrilor comunității - prin organizarea de lecții deschise la care au participat părinți sau colegi din județ
Efectele folosirii jocurilor și aplicațiilor digitale asupra părinților elevilor:
- Au constatat o preocupare sporită a copiilor privind folosirea acasă a jocurilor digitale educative și față de realizarea de proiecte de programare
- Încredere mai mare în rolul educativ al echipamentelor digitale
- Satisfacția că școala le pregătește copiii pentru lumea digitală în care vor trăi
- Încredere crescută în calitatea educației primite de copiii lor la școală