În contextul ratei inflației ridicate din ultima perioadă, românii și-au adaptat comportamentele de cumpărare, așa încât 38% dintre aceștia aleg, în prezent, să achiziționeze online produsele de care au nevoie, putând astfel să-și controleze mai bine bugetul lunar,

Aceasta este principala concluzie care a rezultat în urma analizării activității a peste 100 de magazine online, făcută de Innoship, start-up-ul de tehnologie care a dezvoltat una dintre cele mai avansate platforme de management al livrărilor pentru magazinele online la nivel global. Totodată, a reieșit că magazinele online au nevoie de sprijin suplimentar pentru a-și crește businessurile suficient cât să rămână competitive.

În 2021, românii au cumpărat, în medie, de 17 milioane de euro pe zi, iar pentru 2022, GPeC estimează o creștere a pieței de 5-10% față de 2021, când s-au înregistrat 6,2 miliarde de euro.

Ce arată analiza magazinelor online

  • Chiar dacă magazinele de e-Commerce au de gestionat un volum mare de comenzi într-un timp foarte scurt, clienții își doresc servicii care să se ridice la nivelul așteptărilor lor. Cerințele clienților, tot mai diverse și sofisticate, continuă să genereze provocări operaționale pentru magazinele online. Un factor important pentru magazinele online este politica de expediere. Conform platformei easySales, 22% dintre cumpărătorii online din UE cred că viteza de livrare mai scăzută decât cea indicată pe site este cea mai frecventă problemă privind achizițiile online.
  • 94% dintre magazinele e-commerce de top din Europa au probleme de optimizare a procesului de checkout, creând fricțiune și întârziind comenzile cumpărătorilor, arată date furnizate de Stripe, companie de procesare plăți și partener VTEX.
  • Conform Stripe, peste 61% dintre magazinele analizate nu permit autocompletarea câmpurilor din formularul de checkout, aproape jumătate nu își alertează cumpărătorii când datele lor de plată sunt greșite și 75% nu le permit clienților să-și salveze datele de plată pentru achiziții viitoare.
  • Mai mult, un număr deloc neglijabil de magazine nu permite achiziția fără înregistrare și multe altele nu permit livrarea automată pe adresa de facturare. O pagină de checkout corect concepută ar trebui să-l ghideze pe vizitator spre plată, fără a-i îngreuna procesul de achiziție.

Planuri și lecții pentru e-commerce

Retailerii online pot avea un avantaj competitiv prin implementarea unei strategii de livrare bazată pe mai mulţi curieri cu ajutorul unei soluţii de automatizare a managementului livrărilor.

Livrarea la puncte fixe, livrarea în aceeași zi, livrarea la o anumită oră sau livrarea în 24 de ore au câștigat mare popularitate în ultima perioadă.

Experienţa de cumpărare este cea care face diferenţa în piaţă pe termen mediu și lung. Magazinele online competitive sunt acelea care au reuşit să investească în tehnologii care îmbunătăţesc percepţia clienţilor şi răspund nevoilor lor dinamice.

Dificultățile pe care le au comercianții români când își gestionează afacerea sunt, în primul rând, creșterea concurenței (21% dintre retaileri) și, în al doilea rând, aprovizionarea și livrarea produselor (18%) – arată datele VTEX, platformă enterprise de comerț digital.

Imaginile de produs contează în proporție de 83% în decizia de achiziție, descrierea și specificațiile fiind foarte aproape (82%), iar review-urile acordate de clienți – 75% - conform datelor din 2018 ale Emarketer.com.

Ghidul Managerului de e-Commerce, realizat în baza analizei Innoship, cuprinde 28 recomandări cu exemple de caz de la peste 10 experți în retail, web design, UX, SEO, PPC campaigns, optimizare procese, legislație și logistică pentru creșterea vânzărilor și este realizat în colaborare cu VTEX, OLX, GPeC, DWF, easySales, Senior Software, Ecommasters, bpv GRIGORESCU STEFANICA și ARILOG. Materialul poate fi descărcat de aici.