Octavic poate fi descris ca o cabină de pilotaj ultramodernă, cu toți senzorii care arată informații prin care se poate optimiza de la distanță o unitate de producție. Sistemul produs de Octavic se numește Production Efficiency Tracker. Acesta transmite date legate de producția unei fabrici către management și aceștia pot lua decizii pe baza informațiilor.

Startup-ul a fost fondat de doi ingineri români de 36 de ani din Oradea, Paul Harfaș și Felix Blaga. Produsul lor e astăzi utilizat de cele mai mari branduri din industria pharmași automotive din România, Danemarca , Ungaria și Italia. Octavic a ajuns la o cifră de afaceri în 2020 de 220.000 de euro, dar sunt în creștere, ajungând și la 10 angajați.

Se vorbește mult despre Industry 4.0, dar de multe ori managerii de companii se tem că vor investi prea mult. Cu toate acestea, pentru modernizarea producției, pe lângă aparatele fizice care pot asigura rapdiitatea, există numeroase produse virtuale prin care se culeg date. Prin monitorizarea constantă, fabricile devin mai eficiente și mai profitabile. De altfel, fondatorii Octavic consideră că orice fabrică are nevoie de un Chief Digital Officer, care să integreze automatizarea proceselor de producție, altfel e foarte dificil să integrezi digitalizarea cu succes.

„Fabricile care au încorporat sistemul PET economisesc resurse (timp, bani, energie), cresc viteza de reacție, pot să prioritizeze mai eficient problemele care necesită rezolvare imediată și pot planifica producția astfel încât să genereze cel mai bun grad de încărcare al utilajelor”, spun fondatorii Octavic.

Conform fondatorilor startup-ului, investiția în această digitalizare se poate amortiza în nouă luni, timp în care crește producția cu aproximativ 10%. Cu toate acestea, sub 5% pot fi considerate smart în acest moment.

Produsul românilor acoperă diverse verticale, de la producția de pantofi, un domeniu complet manual, până la linii de mare viteză automate, cum ar fi zona de lactate, pharma, FMCG.

Evoluția Octavic

Octavic s-a dezvoltat în ultimii 3 ani pentru a putea să livreze 50 de indicatori către fabrici și au inclus inteligență artificială și machine learning.

Ei oferă în momentul de față date în timp real, care pot oferi și un sistem de altertare. „Se elimină astfel timpul de așteptare neproductiv pe fluxul de producție, se reduce timpul de reacție și intervine digitalizarea rapoartelor de producție”, spune Paul Harfaș.

De asemenea, Octavic oferă și Big Data și Analytics, prin care managerii au indicatori relevanți pentru fiecare departament și pot optimiza procese, dar se identifică și defecte, eficiența utilajelor și se face o analiză a timpilor de reacție. În plus, Octavic conține și un element de „Smart production scheduling”, despre care fondatorii spun că e o tehnologie unică, dezvoltată cu ajutorul partenerilor academici. „E un instrument de planificare ce înlocuiește Excelul și se elimină eroarea umană și se scade timpul de reacție pentru replanificări”, spune Felix Blaga. Acest sistem face totul automat, cu ajutorul datelor din alte sisteme IT ale fabricii. Startup-ul a adăugat și un sistem de Deep AI pentru a veni în ajutorul specialiștilor din fabrică în procesele de analiză.

Cifrele Octavic în ultimele ani

Fondatorii Octavic au investit în produs 250.000 de euro la început, din propriile venituri. Încă din 2018 sunt autosustenabili și profitabil, iar creșterea anuală este constantă la 50%.

„În ultima perioadă am început să intensificăm eforturile de atragere a unei investiții de tip VC, pentru a ne permite o creștere mai agresivă, să intrăm pe piețe noi”, explică Paul Harfaș.

Mare parte din veniturile Octavic vin din recurențe, adică abonamente și mentenanță anuală. Pentru 2021 se așteaptă la o creștere cu 50% a cifrei de afaceri.

În plus, Paul și Felix au obținut mai multe granturi pentru crearea de noi feature-uri de produs. „Modulul de planificare inteligentă beneficiază de know-how din mai multe părți datorită granturilor Horizon 2020. Anul trecut am încheiat un proiect finanțat prin grant pentru partea de smart production scheduling, împreună cu două universități din Danemarca și Suedia”, spune Felix Blaga.

În patru ani au atras granturi și premii de 140.000 de euro în cercetare și inovare și pregătesc două proiecte pentru a atrage finanțare europeană.

De ce folosesc fabricile acest produs?

Înainte de a introduce digitalizarea în companie, orice manager trebuie să se întrebe de ce o face. Asta am vrut să aflu și de la fondatorii Octavic, ce întrebare trebuie să-și pună un antreprenor pentru a găsi în ei o soluție.

„Cât plătesc pe capacitatea de producție (ora om-mașină) anuală pe care n-o folosesc? Cu cât aș putea produce mai mult, cu aceleași costuri? Cât pierd din cauza opririlor și avariilor? Cât mă costă un minut de oprire și cât aș economisi dacă le-aș reduce la jumătate?”, spune Paul Harfaș.

Acestea ar fi întrebările la care răspunsul poate fi „o fabrică are nevoie de Octavic”.

Conform datelor din piață de până acum, amortizarea investițiilor se face în 6-9 luni, prin economiile aduse de sistem, prin rezolvarea rapidă a erorilor sau creșterea capacității de producție. Octavic oferă ori un cost unitar pe licență sau un abonament lunar per post de lucru sau utilaj acoperit.

Interesul pentru digitalizare a crescut

Vorbim mult despre faptul că pandemia a adus dorință de digitalizare pentru antreprenori, dar trendul a pornit de mai mult timp. Paul și Felix menționează că există mai multă deschidere acum.

„Cu toate acestea, intervine lipsa de specializare - managementul fabricilor, obișnuit cu sisteme de lucru tradiționale, nu știu încă să evalueze soluțiile existe și să facă astfel diferența între un sistem simplu și unul avansat, căruia să îi anticipeze beneficiile”, spun cei doi.

„Pandemia a ajutat a accelerat într-un fel procesul de conștientizare a nevoii de digitalizare în toate industriile și a pus presiune pe această preocupare, deci lumea înțelege mai bine ce presupune și ce beneficii are. În mod special, nouă ne-a crescut eficiența procesului de vânzare prin întâlnirile online. Numai anul trecut am instalat două sisteme exclusiv de la distanță, din cauza restricțiilor sanitare, ceea ce dovedește cât de ușor se instalează, de fapt, sistemul Octavic”, explică fondatorii.

Toate semnele sunt bune, dar doar 5% din companiile de producție din România au implementate sisteme smart în momentul actual.

„O companie care își bazează deciziile pe date de calitate are avantajul de a elimina mare parte din bias- ul inerent în evaluarea alternativelor și stilul de management”, spun cei doi.

Extindere internațională și a echipei

Octavic s-a extins pe mai multe piețe. Au început inițial în Danemarca, acolo unde au studiat fondatorii, au continuat în România, iar acum se uită spre Italia și Ungaria.

Aceste două piețe au venit ca oportunitate și au reușit să aibă mai mulți clienți în aceste zone. „Ne dorim să acoperim întregul continent, ținta fiind extinderea globală”, spune Felix Blaga.

„Căutăm un investitor care să ne ajute să accelerăm intrarea pe aceste piețe, dar și să deschidem piețe noi”, explică Felix.

Toate rezultatele de până acum au venit cu o echipă de 10 oameni, dar care e în permanentă expansiune și caută tehnicieni IT, customer support, tehnicieni de teren, sales.

„Fabricile care au încorporat sistemul PET economisesc resurse (timp, bani, energie), cresc viteza de reacție, pot să prioritizeze mai eficient problemele care necesită rezolvare imediată și pot planifica producția astfel încât să genereze cel mai bun grad de încărcare al utilajelor”, explică Paul Harfaș.

Urmează fundraising pentru o investiție

Octavic a început de curând un proces mai serios de fundraising. Au observat că semnalele din piață sunt de creștere accelerată a adopției sistemelor digitale în fabrici.

„Singura îngrijorare majoră din partea fondurilor e partea hardware pe care o implică sistemul nostru. Dar suntem un produs software, on premise sau Cloud. Nu producem partea de hard, ci doar o integrăm. Și nu suntem dependenți de un anumit hardware”, explică Paul Harfaș.

Practic, ei pot lucra în fabrici cu panel PC-uri industriale sau cu tablete comerciale, așadar se pot adapta la orice fabrică.

Cum arată concurența pentru Octavic

Piața digitalizării fabricilor e una foarte activă. Se caută soluții Industry 4.0, dar de multe ori sunt complicat de implementat. Pentru fondatorii Octavic există două tipuri de concurență: furnizori tradiționali de soluții IT pentru fabrici, cu sisteme scumpe și monolitice, potrivite pentru o singură industrie de multe ori, dar pe de altă parte mai există și jucătorii din zona de Industrial Internet of Things.

„Prin sistemul PET încercăm să umplem nevoia lăsată de cele două tipuri de oferte. Ambiția e să construim un sistem pur software, care ar reduce timpul instalării. Dar nu toate fabricile au utilaje destul de moderne pentru a le putea lega în rețea, deși noi acoperim de la utilaje vechi (mașini de injecție din 1981) până la cele moderne (linie de ambalare în pharma din 2021). Însă cât timp fabricile vor fi încă structuri fizice, e destul de greu să ne imaginăm că vom elimina complet componenta hardware”, spune Paul Harfaș.