Raportul Ericsson ConsumerLab, intitulat 5G: The Next Wave, arată impactul pe care tehnologia și serviciile 5G l-au avut asupra primilor consumatorilor din mai multe țări, încă de la lansare, și evaluează intențiile și așteptările consumatorilor care nu au, încă, abonamente pentru servicii 5G, în ceea ce privește adoptarea acestei tehnologii. Potrivit raportului, cel puțin 30% dintre utilizatorii de smartphone-uri intenționează să se aboneze la servicii 5G în următorul an.

Grație datelor colectate de Ericsson privind lansările de rețele 5G din 2019 și până în prezent, și noului sondaj efectuat, cercetătorii din cadrul Ericsson ConsumerLab au identificat șase tendințe principale, care vor influența adopția de servicii 5G.

Raportul vizează schimbările de la nivelul obiceiurilor de consum ale utilizatorilor, apărute ca urmare a abonamentelor de servicii 5G puse la dispoziția lor de către furnizorii de servicii de comunicații – în special creșterea traficului video și a utilizării aplicațiilor de realitate augumentată (AR).

Raportul analizează și viteza de adopție la scară largă a tehnologiei 5G, gradul de îndeplinire a cerințelor consumatorilor, schimbările apărute în ceea ce privește utilizarea smartphone-urilor 5G și impactul acestora asupra traficului în rețea.

Cuprinzând opiniile a 49.000 de consumatori din 37 de țări, acesta este atât cel mai mare sondaj global efectuat de industrie, până acum, cu privire la tehnologia 5G, precum și cea mai extinsă cercetare, care analizează opiniile consumatorilor, realizată de Ericsson, în toate domeniile. Domeniul de aplicare al sondajului este reprezentativ pentru opiniile a aproximativ 1,7 miliarde de consumatori din întreaga lume, incluzând 430 de milioane de abonați 5G.

Jasmeet Singh Sethi, Director al Ericsson ConsumerLab, afirmă: „Amploarea acestui studiu ne oferă o perspectivă autentică asupra opiniilor și atitudinii consumatorilor față de tehnologia 5G. Raportul arată că potențialii viitori consumatori de 5G au așteptări diferite de la aceste servicii, spre deosebire de cei care le utilizează deja. În general, consumatorii văd tehnologia 5G ca o parte a stilului lor de viață în viitor”.

„Este interesant de remarcat faptul că, în cazul celor care o utilizează deja, 5G se dovedește a fi un factor important care favorizează adoptarea serviciilor disponibile în metavers, precum socializarea, activitățile de gaming și achiziționarea de articole digitale prin intermediul platformelor interactive de jocuri virtuale 3D. De asemenea, comparativ cu utilizatorii 4G, timpul petrecut de utilizatorii 5G pe aplicațiile de realitate augmentată s-a dublat, în ultimii doi ani”, adaugă Jasmeet Singh.

Conform raportului, consumatorii 5G care utilizează deja aplicații de realitate extinsă (XR) ar urma să fie primii care să adopte și noi dispozitive, pe măsură ce acestea vor fi dezvoltate, fiind mai încrezători în potențialul dispozitivelor pentru realitatea mixtă. Jumătate dintre utilizatorii 5G care folosesc, deja, săptămânal servicii de XR sunt de părere că aplicațiile de AR vor migra de pe smartphone-uri pe căști XR, în următorii doi ani; spre comparație, doar o treime din consumatorii de servicii 4G împărtășesc această opinie.

Astfel, raportul 5G: the Next Wave identifică 6 tendințe principale:

  1. Adoptarea tehnologiei 5G nu pare să fie influențată de rata inflației: cel puțin 510 milioane de consumatori din 37 de piețe ar urma să adopte 5G în 2023, iar 8 din 10 utilizatori, actuali de servicii 5G, nu doresc să se întoarcă la serviciile 4G.
  2. În viitor, utilizatorii vor deveni mai exigenți: în viitor, utilizatorii de servicii 5G vor avea așteptări mari de la această tehnologie, în special în ceea ce privește acoperirea rețelelor; spre comparație, cei care au trecut deja la aceste servicii sunt mai interesați de inovațiile aduse de tehnologia 5G.
  3. Disponibilitatea serviciilor 5G, percepută de consumatori, devine un standard: cu toate că, în multe piețe, acoperirea rețelelor 5G depășește 60% din populație, doar 33% dintre utilizatorii 5G percep faptul că sunt conectați la rețele 5G mai mult de 50% din timp.
  4. Tehnologia 5G favorizează apariția unor soluții de realitate augmentată îmbunătățite: în ultimii doi ani, comparativ cu utilizatorii de 4G, timpul petrecut de utilizatorii 5G în aplicațiile de AR s-a dublat, ajungând la două ore pe săptămână.
  5. Noi căi de monetizare a tehnologiei 5G: 6 din 10 consumatori se așteaptă ca beneficiile din ofertele 5G să evolueze și să nu mai includă doar volume de date și viteze mai mari, ci și capabilități de rețea care se pot adapta unor nevoi specifice.
  6. Adoptarea 5G, o cale către metavers: față de utilizatorii 4G, utilizatorii 5G petrec deja, în medie, cu o oră mai mult pe săptămână utilizând servicii disponibile în metavers. În plus, se estimează ca va crește cu două ore consumul săptămânal de pe dispozitivele mobile, iar 1,5 ore din acestea pe ochelari AR/VR, până în 2025.