România e printre primele țări care vor testa tehnologia 5G, chiar în această vară, printr-un parteneriat între Samsung, Orange și Cisco. Această tehnologie nu înseamnă doar viteze mai mari, ci posibilitatea de a conecta cât mai multe dispozitive la internet de mare viteză.
Într-o lume în care vom avea mașini autonome, lumini inteligente și tot felul de infrastructură conectată la internet, vom avea nevoie de conexiuni mai bune decât cele 4G sau decât fibra optică. În momentul de față, rețelele nu țin pentru astfel de implementări.
Thomas Riedel e cel care dezvoltă strategia Samsung Networks în Europa. Dacă știi de Samsung la dispozitive de consum, să știi că sud-coreenii au o divizie foarte mare care construiește rețele de ultimă generație.
5G - Viitorul într-un oraș conectat
La standul diviziei de rețele a Samsung la Mobile World Congress am putut vedea o parte din viziunea companiei pentru orașele viitorului.
În viitor, unul chiar nu foarte depărtat, stâlpii de iluminat vor fi folosiți pentru a găzdui antene 5G care vor oferi internet la toate obiectele din jur. În sine, stâlpii vor avea această utilitate de a crea o rețea foarte densă de internet 5G pentru ca lucrurile să meargă în ordine.
Am putut vedea demonstrații despre cum un oraș inteligent ar putea funcționa. Ba chiar m-a și speriat pe alocuri, pentru că Samsung prezenta o viziune unde camerele video din oraș, toate amplasate pe stâlpi, vor fi conectate la internet în timp real. Cu ajutorul senzorilor și inteligenței artificiale, camerele vor avertiza autoritățile atunci când se întâmplă o ilegalitate, de exemplu, dacă cineva întoarce pe linie continuă sau nu acordă prioritate în trafic.
E o viziune idilică. Realitatea s-ar putea să fie alta, pentru că un asemenea oraș sperie prin însăși igiena controlului, prin faptul că orice eroare va fi vizibilă. Mie mi-a adus aminte de “Person of Interest”, un serial unde guvernul are un software de supraveghere.
Țara de unde vine Samsung, Coreea de Sud, e printre cele mai avansate la 5G. La Jocurile Olimpice de la PyeongChang au fost testate tot felul de astfel de aplicații. La ceremonia de deschidere au fost folosite drone controlate printr-o conexiune 5G. De asemenea, s-a discutat cu această ocazie de ideea unor autobuze conectate, autonome. Cu ajutorul tehnologiei 5G, localizarea va fi mult mai precisă. Coreea de Sud vrea să introducă autobuze și mașini autonome în 2020.
De asemenea, o altă aplicație a fost în domeniul televiziunii, cu transmisiuni imersive, care să nu mai fie dependente de tehnologii sau device-uri. Practic, să poată fi transmis ca la televizor, cu o multitudine de camere fixe, cu o serie de camere 360 de grade, chiar în VR. De asemenea, 5G poate fi folosit și pentru urmărirea exactă a performanței sportivilor. Adică să folosești aplicații de mobil pentru a vedea exact, în timp real, o cursă de bob, de exemplu.
La Mobile World Congress 2018 am văzut și o convorbire video 5G, cu o cameră 360 de grade. Nu era la Samsung, ci la Korea Telekom, principalul operator al țării, care are și conceptul unei mașini autonome. De ce e important 5G pentru mașinile autonome? Pentru că acestea comunică în permanență pentru a se menține pe stradă și pentru a lua decizii în timp real. Latența nu e o opțiune, pentru că ar putea provoca accidente. Așadar, mașinile autonome, care primesc și transmit cantități enorme de date digitale, trebuie să fie conectate în timp real.
Cum va fi testat 5G în România?
Să ne întoarcem la noi. Am vorbit cu Thomas Riedel despre testul pe care urmează să-l facă în România, țară aleasă de Orange, nu de către Samsung.
“Scenariul de testare va fi wireless fix. Noi îl numim Fibră wireless. E o alternativă la fibra optică și poate să concureze la nivel de prețuri și viteză. Avantajul acestei tehnologii e că o poți implementa mai rapid”, explică Riedel.
“Fibra e complexă, costă mult și ai nevoie de autorizații pentru a întinde cablurile. 5G e o variantă foarte rapidă ca să ai viteze de tip broadband acasă”, spune reprezentantul Samsung.
Tehnologia va fi testată împreună cu o serie de clienți Orange, deschiși la a încerca noi tehnologii. Și testul va fi făcut la Cluj-Napoca.
Cât va costa 5G?
Nu știm. Cel puțin nu știm pentru consumatorul final, dar Thomas Riedel spune că investiția nu va fi atât de costisitoare pe cât e cea în fibră optică, de exemplu.
“Din punctul de vedere al investiției, costul e mai mic. Tariful final va ține de operatori. Dar poate fi la fel de competitiv ca DSL (cablu) sau fibră optică. Odată ce ai fixed wireless în casă, poți să ai și tu internet, dar și aplicații V2X (n.r. - vehicle to everything - tehnologie de conectare a mașinilor, prin care acestea pot comunica între ele) sau Smart City”, spune Riedel. Practic, casele noastre, blocurile, stâlpii de iluminat vor fi parte a rețelei extinse.
Thomas Riedel conștientizează că va fi greu de explicat clienților avantajele 5G, dar primele aplicații vor fi, fără îndoială, pentru consumatorul final. De acolo se va porni în domeniul Internet of Things sau al mașinilor autonome. Pentru că altfel investiția ar fi foarte mare. Mai ales că, dacă vorbim de tehnologia folosită de Samsung, e nevoie de o rețea foarte densă, pe fiecare stâlp, cu distanțe nu mai mari de 100-200 de metri între ei.