Aceasta tendință este confirmată și de ultimul raport Eurostat care arată că în rândul adulților din UE cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani, 45,2% au luat parte la educație sau formare formală sau nonformală în 2016.

Aceasta a însemnat o creștere de 4,9 puncte procentuale în comparație cu sondajul anterior, care a fost realizat în 2011, când 40,3% din populația în vârstă de muncă a participat la astfel de programe. Cu toate acestea, în 2016, România se afla pe ultimul loc în UE, cu o rată de participare de doar 7%. Potrivit studiului Eurostat, majoritatea celor care au luat parte la programe de formare profesională au accesat trainguri sau conferințe puse la dispoziție de către companii, și nu în afara acestora.

“Companiile multinaționale au deja o tradiție în ceea ce privește alocarea de bugete considerabile pentru programe de training și coaching a angajaților, înțelegând nevoia instruirii acestora cu traineri externi. De altfel, este de menționat că această nevoie a trebuit acoperită și deoarece companiile au angajat tineri ce nu au fost instruiți în facultăți, mai ales pe zona de management sau soft skills, practic deblocarea bugetelor de training venind și din înțelegea și adaptarea la contextul oferit de piața locală”, spune Amalia Sterescu, consultant de leadership, personal branding și public speaking.

Potrivit acesteia, în cazul multinaționalelor, top managementul înțelege că instruirea continuă a angajaților aduce beneficii în mod direct companiei, ajutându-i pe aceștia să facă față mai ușor în pozițiile în care se află. Companiile antreprenoriale, pe de altă parte, nu deblochează la fel de ușor bugete de training și coaching.

Potrivit Amaliei Sterescu, în zona antreprenorială există trei mai categorii de companii. Primele sunt cele care investesc cu succes în trainiguri pentru angajați, cu un procent nu foarte ridicat. Pe de altă parte există și companii care și-ar dori acest lucru însă nu au bugete suficiente pentru a pune în practică, dar și companii care aleg să investească în vânzări sau alte zone critice ale business-ului, în defavoarea segmentului de training.

“Piața muncii este din ce în ce mai competitivă, așa că păstrarea agnajaților și asigurarea unui plan de carieră pentru aceștia a devenit esențială în companii. De asemenea, crearea de beneficii pentru generația Millenials este foarte importantă, iar trainingurile sunt unul dintre acestea”, a mai adăugat Amalia Sterescu.

Topul traingurilor accesate de companiile românești

Potrivit afirmațiilor sale, în ultimii ani, cele mai cerute programe de training au fost cele de leadership, în special pentru persoanele aflate în roluri de conducere. Pe locul al doilea în topul traingurilor cerute de companii se află cele de public speaking deoarece companiile au înțeles că business presentation a trecut la nivelul următor și este foarte important ca angajații să devină vânzători mai buni și să fie cât mai orientați către networking.

Pe al treilea loc în topul programelor de instruire accesate de companii se află managementul brandului personal, mai ales pentru angajații incluși în ceea ce companiile numesc talent pool – acea categorie de specialiști ce pot accede la nivelul următor în companie.

“Companiile doresc, prin acest tip de training, să ofere angajaților o mai mare vizibilitate în organizație, dar, mai ales, au înțeles că este foarte important ca aceștia să fie percepuți pozitiv și în afara acesteia pentru a deveni, astfel, ambsadori ai brandului”, a mai adăugat Amalia.

Employer branding și digital transformation sunt alte categorii de training de mare interes pentru companii. Acestea înțeleg că transformarea digitală nu este doar apanajul departamentelor de IT și marketing și că leaderii trebuie instruiți în ceea ce înseamnă aceasta pentru a face față atât competiției, cât și schimbărilor din piață.

“Un exemplu foarte clar și ușor de identificat este cel al companiilor din banking. Acestea au înțeles că bankingul se poate face și altfel și că există o amenințare constantă a competiției asimetrice căreia îi pot face față doar printr-un amplu proces de transformare digitală ce presupune o schimbare de mentalitate în primul rând la nivelul echipelor manageriale, transformare ce trebuie înțeleasă pe fiecare nivel din companie”, exemplifică Amalia.

Cât investesc companiile în programele de training ale angajaților

În ceea ce privește categoriile de angajați ce beneficiază de sesiuni de training puse la dispoziție de companii, potrivit datelor din piață deținute de Amalia Sterescu, 70% provin din top și middle management. Pe de altă parte, companiile care investesc cel mai mult în programe de acest fel sunt cele din industriile de BPO, share service center și banking.

“Este foarte greu de estimat un buget alocat, deoarece fiecare tip de training include module și abordări diferite. Însă, în medie, o companie alocă circa 1.700 euro pentru o zi de training, cu trainer român”, estimează Amalia Sterescu.

Traingurile viitorului

Piața locală de training evoluează tot mai mult mai ales în contextul în care companiile trebuie să își asume rolul de educare a angajaților pentru a face față noilor provocări din piață. Astfel, potrivit Amaliei Sterescu, trainingurile ce vor căpăta tot mai mult teren în urmatorii ani sunt cele de social selling, corporate wellbeing și digital transformation.

“În contextul în care piața muncii este acum ocupată tot mai mult de generația Millenials, programele de training ce presupun creșterea abilităților de vânzare, transformarea jobului într-un loc atractiv și adaptarea la transformarea din industria 4.0 sunt esențiale”, a încheiat Amalia.