Pentru experiența integrală "Adevărat sau Fals", urmărește clipul de mai sus și abonează-te pe canalul start-up Business.


Tu știi de ce Ion Țiriac vorbește la plural de avioanele lui? Pentru că nu a aruncat cu banii pe jos la întâmplare. Ce legătură are Țiriac în afară de faptul că probabil e undeva deasupra noastră acum în timp ce aterizează avionul? Tot apare în înșelătorii online care promit investiții în care bagi și tu ca omul 500 de lei și scoți de 10 ori.

Pe vremuri când vorbeam de Caritas, Safi sau FNI aveai o mătușă care venea în vizită și-ți povestea ea de cum o să rupeți lumea, vă vindeți apartamentele de 2 camere și vă luați Daewoo Espero dacă băgați la fonduri. Acum internetul multiplică asta. Imaginează-ți că ai 10.000 de mătușe care umblă libere și conving oamenii folosind imagini false cu Țiriac, oameni politici și nu numai.

Subiectul nostru principal din această ediție l-ai simțit deja. Ești în social media și vezi o reclamă cu Ion Țiriac, Marcel Ciolacu, Dan Negru. Promisiunea e simplă. Oamenii ăștia dețin un secret și vor să ți-l zică și ție. Secretul banilor. Brusc, după ce ai muncit de te-ai spetit, ai o șansă mare. Poți să pui banii pe care-i ai la saltea și să te îmbogătești.

Myth Busting e rubrica unde în fiecare ediție "Adevărat sau Fals" îmbrăcăm haina bunului simț și îți arătăm cum descoperi un fals. Pentru că oamenii pierd bani pe prostiile astea. Eu am vreo 20 de ani pe internet, practic m-am născut aici. Știu teoretic să le recunosc. Dar nu, mi-am luat-o și eu. Urmărește clipul de mai sus pentru a vedea pe larg cum se pot observa aceste încercări de manipulare online.

În anii 90 scheme precum Caritas sau FNI au mers deși oamenii aveau și mai puține cunoștințe financiare ca astăzi. Au fost convinși deși nu înțelegeau sistemul. Au fost convinși de același vis. Mâine voi fi bogat. Mâine îmi dau demisia. Mâîne viața mea se va schimba. Voi fi fericit. Lucrurile sunt mai grele decât atât și singurul lucru pe care-l poți păți e să ai și mai puțini bani în cont pentru că Vitalie de la Tiraspol te-a convins la telefon că platforma lui de investiții e o minune.

În fiecare episod al seriei "Adevărat sau Fals" vom invita câte un expert pentru a spune mai multe. Florin Cașotă l-a avut invitat pe Dragoș Stanca, fondator Upgrade 100, antreprenor tech și președintele BRAT România.

"Fenomenul fake news este din ce în ce mai întâlnit, direct proporțional cu numărul de utilizatori de digital și cu nevoia noastră de a ne manipula reciproc", spune Dragoș Stanca.

El consideră că în momentul acesta în spațiul digital nu mai trebuie să plecăm de la premisa că ceea ce vedem e real, ci invers, că ceea ce vedem e conținut manipulat.

"E foarte simplu și foarte ieftin să manipulezi. Dacă am convenit ca societate că e în regulă să ne asigurăm când trecem strada, așa trebuie să ne educăm și pe noi și pe cei apropiați asupra pericolelor de pe această autostradă digitală", spune Dragoș Stanca.

El menționează că una dintre problemele apărute e că platformele online sunt instrumente de generare de vânzări și lead-uri pe care noi le folosim ca instrumente de comunicare. Așadar, în mod automat, o platformă digitală va căuta conținutul eficient, nu conținutul neapărat corect.

"Suntem deja în paradigma în care efectele algoritmizării conținutului produce consecințe sociale foarte neplăcute. De fapt, combinația mortală pentru democrație este algoritmizarea, libertatea algoritmită a dezinformării sub paravanul libertății de exprimare", spune Stanca.

"Deja democrațiile sunt în inferioritate numerică pe plan global. Eu sunt optimist că tot oamenii vor elabora instrumente AI care ne vor ajuta să ne apărăm de atacul AI. Inteligența artificială, combinată cu tehnologiile de tip blockchain vor veni cu soluții interesante în perioada următoare. Vom putea detecta fișiere detectate de inteligența artificială, vom putea să ne informăm corect. Capacitatea noastră biologică de a ne adapta valurilor de schimbări a fost întrecută și cea mai bună soluție este să învățăm să utilizăm uneltele cât mai repede și cât mai bine pentru a ne apăra", a explicat Dragoș Stanca.

Interviul integral cu acesta va fi publicat în perioada următoare pe start-up.ro.


Partenerul acestui sezon din "Adevărat sau Fals" este Google, care dorește să ajute oamenii să înțeleagă mai bine lumea online. Pe prebunking.withgoogle.com descoperi diferite tipuri de manipulare, iar eu vreau să închei azi prin limbajul emoțional.