Peste două treimi (68%) dintre directorii generali (CEO) provenind din cele mai mari companii ale lumii intenționează să realizeze o investiție majoră în date și tehnologie în următoarele 12 luni, în timp ce 61% plănuiesc să implementeze o inițiativă importantă de transformare în aceeași perioadă, potrivit studiului global EY CEO Imperative Study 2021.
În asigurarea succesului proiectelor de transformare, un loc central îl ocupă factorul uman, 68% dintre respondenți menționând că cel puțin una dintre prioritățile lor de transformare este legată de importanța oamenilor, de cultivarea talentelor și cultura organizațională.
„Transformarea digitală a companiilor, cu schimbări fundamentale la nivelul modelelor de afaceri și de operațiuni, se află de mulți ani pe agenda directorilor generali. Pandemia a mutat însă acest imperativ din categoria planurilor importante în cea a planurilor urgente. Pe mai departe, liderii trebuie să capteze oportunitățile emergente de creștere pentru companiile lor pentru a-și consolida poziția competitivă. Este nevoie nu doar de o strategie bine definită, ci și de curajul de a regândi întreaga organizație cu obiectivul clar de a crea valoare pe termen lung”, consideră Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.
Diferențele dintre companiile care prosperă și cele care supraviețuiesc
Studiul, care a analizat rata de creștere a veniturilor companiilor de-a lungul întregii perioade de pandemie, înainte, la apogeu și perspectivele pentru următorii trei ani, identifică trei grupuri distincte de companii, cu prioritățile și perspectivele lor de creștere :
- Companii care prosperă: 34% dintre companii analizate se bucurau deja de beneficiile unei perioade de creștere financiară înainte de începutul pandemiei, iar acest grup va continua să înregistreze un ritm de creștere mai mare decât concurenții în următorii trei ani. Directorii generali ai acestor companii valorifică acest moment cheie și își accelerează planurile de transformare.
- Companiile care se mențin la același nivel: 34% dintre companiile care aveau un ritm de creștere mai lent sau plat în perioada anterioară pandemiei estimează că această tendință se va menține în următorii trei ani și nu se așteaptă la nicio schimbare în planurile lor de transformare în acest interval.
- Companiile care supraviețuiesc: 32% dintre lideri au menționat că, înainte de pandemie, organizațiile lor se confruntau deja cu o scădere a veniturilor. Pentru următorii trei ani, se așteaptă ca această scădere fie să continue să se adâncească, fie să se stabilizeze, iar planurile lor de transformare să încetinească.
În acest context, în timp ce companiile prospere profită deja de oportunitatea creată, cei din categoriile companiilor care supraviețuiesc și al celor care abia se mențin la același nivel trebuie să acționeze imediat pentru a evita să piardă și mai mult teren.
Neîncrederea clienților în managementul datelor amenință procesul de transformare
Pe măsură ce reglementările privind securitatea și confidențialitatea datelor intră în prim-planul dezbaterii publice, discrepanța dintre capabilitățile tehnologiilor inteligente și ceea ce sunt dispuși oamenii să permită acestor inovații să facă cu datele lor menține gradul de neîncredere la un nivel considerabil. Doar 34% dintre respondenți au afirmat că se bucură de încrederea clienților lor în privința administrării datelor, subliniind necesitatea ca directorii generali și conducerile executive să verifice cu atenție procesele care vizează colectarea, gestionarea și utilizarea datelor și să încurajeze transparența față de clienți și față de ceilalți actori interesați. Nerezolvarea acestei probleme poate limita creșterea, încetini inovația și frâna eforturile de transformare.
În pofida acestei discrepanțe, 88% dintre respondenți au declarat că utilizarea științei datelor pentru a anticipa și a satisface nevoile clienților va reprezenta unul dintre principalii diferențiatori în următorii cinci ani. În același timp, 87% dintre respondenți consideră că oferirea unor experiențe bazate pe date le va crește avantajele competitive. Pe termen scurt, 41% dintre respondenți consideră că inteligența artificială și știința datelor necesită o atenție sporită din partea conducerilor executive în următoarele 12 luni.
Opinii diferite la nivelul sectoarelor, în stabilirea priorităților de transformare
Deși inovația digitală a constituit principalul vector de transformare și cea mai importantă zonă de interes pentru generarea creșterii, au existat diferențe semnificative la nivelul sectoarelor. Cea mai notabilă este în cel al energiei, în care mai puțin de o treime dintre respondenți (32%) consideră că transformarea digitală este prioritară. În schimb, respondenții din sectorul energiei acordă mai multă atenție schimbărilor climatice și riscului geopolitic. În sectorul financiar, puțin peste jumătate dintre respondenți (51%) acordă prioritate digitalului, iar două treimi (67%) pun accent pe securitatea cibernetică.
Una dintre cele mai pronunțate diferențe se înregistrează în direcția generării valorii pe termen lung, care este considerată principala preocupare de 69% dintre respondenții din sectorul producției, față de doar 17% din respondenții din sectorul tehnologic.
Discrepanța dintre „a spune” și „a face” în crearea de valoare pe termen lung
Conform studiului, 87% dintre respondenți consideră că, în următorii cinci ani, crearea de valoare pe termen lung pentru toți actorii implicați va fi bine primită și recompensată de piață, în timp ce 91% cred că noile modele de afaceri vor încorpora tot mai mult aspecte ale economiei circulare.
În plus, majoritatea respondenților estimează că va exista un standard global pentru măsurarea și raportarea creării de valoare pe termen lung, iar 80% cred că organizația lor va face demersuri importante pentru a integra în propriile operațiuni aspectele legate de mediu, responsabilitate socială și guvernanță corporativă (ESG). Cu toate acestea, analiza răspunsurilor în raport cu dimensiuni cheie ale valorii pe termen lung, de exemplu cea socială, umană, financiară și cea legată de clienți, a relevat o discrepanță clară între „a spune” și „a face” sau între intenție și execuție.
ADN-ul companiilor viitorului
Studiul a constatat că liderii se confruntă cu deficite importante de capacitate și execuție în acțiuni care nu se ridică la înălțimea intențiilor în ceea ce privește generarea de valoare pe termen lung, în modificarea structurilor organizaționale astfel încât să nu mai inhibe agilitatea și într-un ritm lent de investiții în ecosistemele care limitează rezistența la șocuri.
Pentru le rezolva, va fi necesară o strategie care să se concentreze asupra a trei vectori de valoare interconectați:
- Orientarea spre oameni în tot ceea ce face organizația - crescând capacitatea de reacție la modificările pieței și ale cererii din partea consumatorilor.
- Implementarea rapidă a tehnologiilor - permițându-le organizațiilor să implementeze mai repede noi soluții.
- Inovarea la scară largă - colaborarea între organizații la nivelul unui ecosistem tot mai extins în vederea intrării pe noi piețe.
Acordând prioritate acestor vectori ai valorii, directorii generali își pot reorienta organizațiile în jurul unei culturi bazate pe transformare continuă și să își configureze companiile astfel încât să își depășească concurenții pe termen scurt, mediu și lung.