Alexandra Lucescu este Director General în cadrul SoftOne România, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții și servicii Cloud ERP, CRM și aplicații de mobilitate și facturare electronică.

Cu peste 10 ani de experiență în industria IT software, Alexandra coordonează operațiunile subsidiarei SoftOne în România de peste 3 ani, asigurând expansiunea companiei pe piața locală.

Alexandra a fost speaker în cadrul Smart Future 2023, conferință organizată de start-up.ro în care am vrut să analizăm impactul tehnologiei asupra afacerilor din România, dar să aflăm și ultimele trenduri. Smart Future funcționează ca o hartă mentală pentru cele mai importante teme din lumea tehnologiei și business-ului.

Primul panel al Smart Future a fost dedicat zonei de Cloud și implementării inteligenței artificiale, dar și provocările de pe piață. Speakerii panelului au fost Alexandra Lucescu (SoftOne România), Alexandru Tănasă (Arggo Consulting), Horia Niculescu (Google România), Irina Dochițu (DRUID AI), Robert Anghel (ING Bank România).

Alexandra Lucescu a discutat la Smart Future despre strategiile corespunzătoare pentru digitalizarea companiilor. Ea consideră că firmele nu ar trebui să digitalizeze totul deodată, ci să se concentreze pe obiective. De asemenea, e importantă schimbarea culturii în companii.

“Transformarea digitală ar trebui să înceapă cu o schimbare a culturii în companii. Ne confruntăm pe piață cu companii care cred că dacă de mâine implementează aplicații digitale, compania va avea o profitabilitate mult mai mare. Nu se întâmplă minuni, dacă de la manageri spre angajați nu există o cultură a digitalizării prin care să înțelegem exact ce face tehnologia concret pentru noi”, spune Alexandra Lucescu.

Ea consideră că vendorii de soluții au responsabilitatea să le vorbească antreprenorilor nu neapărat despre tehnologie, ci despre cum aceasta îi ajută în afaceri.

Ajutorul statului

Alexandra a menționat că în 2022 și 2023 industria digitalizării a primit un ajutor și din partea statului.

“Pentru prima oară ne-a ajutat și statul, odată cu introducerea noilor reglementări fiscale de depundere a declarației SAF-T, de implementare a sistemului eFactura și eTransport, companiile au fost cumva obligate să folosească sisteme ERP, chiar companii mici și medii.”, spune aceasta.

În plus, programul PNRR reprezintă o oportunitate. “Programul PNRR e o altă oportunitate și sperăm să se concretizeze. Această provocare a forței de muncă, pe care o companiile o au tot mai mult, mulțumită provocării acesteia ne e foarte greu să găsim oameni calificați și atunci antreprenorii au înțeles că dacă folosesc tehnologia inteligent pot suplini o parte a nevoii de recrutare. Tehnologia nu înlocuiește oamenii, ci doar o ajută să-și facă treaba mai bine și să genereze cu plus valoare pentru companie și pentru ei.”, a mai spus reprezentanta SoftOne.

Cu toate acestea, deși multe proiecte de digitalizare sunt realizate cu ajutorul granturilor sau fondurilor, Alexandra Lucescu spune că firmele ar trebui să se comporte ca și cum fondurile acestea nu ar exista.

“Achiziția de ERP ar trebui să se desfășoare ca și cum banii sunt proprii. Acest lucru îi va ajuta mai mult să reușească să aducă valoare în digitalizare. Sigur ne-am întâlnit și noi cu situații în care fondurile erau doar cheltuite și atât. Important e ca fiecare companie care aplică pentru aceste fonduri să înțeleagă piața de ERP și să vadă care e soluția potrivită pentru ei”, spune Directorul SoftOne România.

Digitalizarea în pași mici

Alexandra Lucescu spune că firmele ar trebui să știe ce procese de business vor să îmbunătățească înainte de a face digitalizare de dragul digitalizării. 17% din IMM-uri au implementat un sistem de gestiune. Ea spune că a întâlnit în piață firme cu afaceri de 20 de milioane de euro, dar care au gestiunea în Excel.

“Am încercat să întroducem o întreagă serie de aplicații de transformare digitală astfel încât companiile să înceapă de la puțin, de unde au pierderile mari, de unde ar putea câștiga mai mult. Poate sunt unele companii care au nevoie mai degrabă de un VMS, decât de un ERP. E nevoie de bucăți de aplicații prin care companiile să înceapă digitalizarea în pași.”, spune aceasta.

De altfel, există o distanță între afaceri și oameni. Pentru că oamenii sunt digitalizați deja, telefoanele sunt pline de aplicații, deci e rândul companiilor.

“E foarte important să ne definim câțiva KPI relevanți pentru companie, să ne consultăm cu implementatorul, să ne asigurăm că implementarea targetelor sunt și realizabile și să începem cu aceia și doar atât. Cu o simplă aplicație și atât. Să-mi dau seama unde e core business unde am nevoie de digitalizare. După ce devin confortabil cu ea, merg mai departe cu altele.”, explică Alexandra Lucescu modul în care poate fi implementată digitalizarea corespunzător.

Ea spune că orice antreprenor care vrea să transforme digital compania deodată, de cele mai multe ori va eșua. “Trebuie să definești ce vrei în obiective de business, în procese. Au existat multe implementări ERP care au încercat să introducă toate aplicațiile deodată în firmă și în 95% din cazuri au eșuat”, spune aceasta.