În anul 2021, fondatorii de startup-uri early-stage din Launch au lansat produse de tehnologie după aproape 12 luni de lucru la acestea. Peste 80% dintre companii au acum un produs lansat public sau în fază beta. Mai puțin de 20% dintre startup-uri aveau un produs lansat la începutul anului trecut.
Dar raportul a identificat, la nivelul comunității de startup-uri early stage din Launch, câteva trenduri interesante. De exemplu, mulți antreprenori au lansat un startup de unii singuri, dar nu vor să rămână așa. De asemenea, foarte multe startup-uri sunt în zona B2B.
Ce au descoperit fondatorii Launch după un an
Alexandru Agatinei spune că după primul an de Launch au putut identifica modalități prin care pot ajuta startup-urile mai bine.
„Lucrăm cu fondatorii și ne dăm seama că sunt chestiuni de acoperit în zona de customer discovery, descoperirea problemei, identificarea ei, conturarea concretă a problemei pe care vor să o adreseze fondatorii. Descoperim împreună cu fondatorii ce anume să facem pentru ei”, spune Agatinei.
Astfel, startup-urile care intră în Launch trec printr-o perioadă cu elemente de fundamentare când vine vorba de crearea unui produs, pentru a se stabili o bază de cunoștințe, iar apoi Launch implică și experți care s-au ciocnit de probleme ale startup-urilor și care pot să le ajute pentru a debloca anumite elemente.
Cu toate acestea, pentru 2022 cuvântul de ordine va fi personalizarea în funcție de nevoile startup-urilor.
„Am descoperit că sunt unele chestiuni teoretice pe care le poți implica, dar ne dăm seama că startup-urile necesită o personalizare mult mai mare decât am gândit noi inițial. În 2022 vom crea momente care adresează personalizat niște dificultăți ale startup-urilor din comunitate”, spune Alex Agatinei.
„Fondatorii au nevoie de sprijin constant pentru a ajunge la un punct esențial pentru startup. Nu putem doar să ne întâlnim cu ei din când în când”, mai spune Agatinei.
Cu Launch fondatorii pot avea acces constant la resurse și sprijin. „Ce facem e să facilităm accesul către programe, inițiative, companii specifice din ecosistem. Ne-am asumat rolul de facilitator, nu de cei care rezolvă direct lucrurile”, spune Agatinei.
25% din fondatori sunt singuri, 50% finanțează cu banii proprii
Conform raportului lansat de Launch, 25% din fondatorii de startup-uri sunt singuri în companie momentan. Dar dincolo de acest aspect care poate da investitorii la o parte de multe ori, Agatinei vede și un „silver lining”.
„25% din fondatori sunt singuri în echipă. Ceea ce arată un potențial pattern și înțelegem că sunt provocări. Calitativ vorbind, majoritatea dintre ei își caută cofondatori sau membri în echipă. Deci nu înseamnă că-și doresc să fie solo founders pentru toată viața”, menționează Agatinei.
Astfel, fondatorii caută oameni care să-i ajute în dezvoltarea business-ului, cofondatori din zona de business development, dezvoltare de produs sau growth.
Un alt element interesant e că fondatorii lucrează doi ani la un produs înainte să primească finanțare sau să-l lanseze pe piață. Astfel, în primii ani ei finanțează cu banii proprii, cu banii familiei sau prietenilor. Această statistică ajută și oamenii care vor să o ia pe această cale a antreprenoriatului pentru a avea un univers de așteptare.
„De asemenea, reușim să vedem problemele unui tip de fondatori. De exemplu, dacă ești fondator unic, ai lucrat 2 ani la produs și nu ai ajuns departe, probabil că ai un set de probleme pe care le putem adresa”, spune Agatinei.
„Dacă te uiți aspirațional la zona de startup-uri, datele acestea îți arată care e universul tău de așteptare. E important să zicem „vreau să rezolv o problemă” nu să ”construiesc un startup”, mai explică acesta.
Astfel, nu se remarcă industrii care să domine categoric, ci poate mici trenduri, cum ar fi automatizarea, împinsă și de succesul UiPath pe piața globală. Dar, cei mai mulți fondatori aleg să pornească pe zona B2B.
„Observăm că există o provocare între ce înseamnă să dezvolți un produs B2B și cum să aduci fondatorii și potențialele companii mai aproape unii de alții încât să înțeleagă dacă acea companie poate fi un early consumer al produsului respectiv și cum ar putea să ajute la dezvoltarea produsului. Vedem că se mișcă lent zona de colaborare între startup-uri și companii mari. Ceea ce adresăm inclusiv prin Launch”, explică Agatinei.
Numerele Launch și colaborările cu firmele mari
Alexandru Agatinei spune că proiectul Launch e unul pe cel puțin cinci ani, iar obiectivul este ca la finalul celor 5 ani să fi lucrat cu 500 de startup-uri de tehnologie.
„Ne uităm să existe o componentă de produs digital pentru ca un startup să intre în Launch. Poate fi un produs digital pe care începe să-l construiască sau deja l-a construit. Atunci putem fi de folos fondatorilor”, spune Alexandru Agatinei.
„Ne dăm seama că dacă ai ajuns până-n punctul de a începe să construiești un produs, putem să fim de ajutor și să punem întrebările posibile pentru a crește startup-ul tehnologic pe mai departe. Îi ajutăm pe fondatori să-și structureze interviuri cu potențiali clienți, identificarea problemei, capacitatea de execuție pentru un MVP”, mai spune CEO-ul How to Web.
Pe lângă training-ul personalizat oferit startup-urilor, Launch colaborează și cu firmele care au contribuit la lansarea platformei, cum ar fi BCR Social Finance sau Orange. Acestea sunt exemple de firme mari care au inițiative pentru startup-uri, precum InnovX-BCR sau Orange FAB.
„Deci sunt companii cu structuri dedicate creării de produse și lucrului cu startup-uri, dar vrem să punem în legătură și companiile care abia acum vor să descopere ecosistemul și să înțeleagă mai bine industria”, spune Agatinei.
Pentru 2022 vor să aducă și mai mulți fondatori în Launch. Astfel, vor lucra de fiecare dată cu 10 noi fondatori pe lună pe care să-i introducă în program și vor trece prin sesiuni care să adreseze cele mai mari provocări ale lor, iar ulterior vor putea beneficia și de sesiuni la cerere.
„Ne uităm pe graficele din comunitate și vedem că interacțiunea dintre fondatori și mentori e în continuă creștere în Launch”, spune Agatinei.
„Un alt element important e că vom merge în comunitățile locale, de două ori în București, Cluj, Iași și Timișoara ca să ne întâlnim cu fondatorii din comunitate. Și vom invita actorii relevanți din ecosistemul local pentru a înțelege cine sunt unii și alții. Reprezentanți ai companiilor, instituții publice, instituții de învățământ, investitori”, explică acesta.
Și vestea bună e că 2022 va veni și cu How to Web în format fizic, deși data oficială nu a fost anunțată, dar echipa de acolo consideră că anul acesta trebuie să fie unul al renașterii tipului acesta de întâlnire între toți actorii din ecosistem.