Este a doua întâlnire cu elevi de liceu pe care studioul o organizează cu scopul de a le susține pasiunea pentru industriile tech și gaming. Sau mai bine zis, să își confirme că au făcut cea mai bună alegere mergând spre zona de programare. Amber Studio vrea să promoveze industria gamingului printre liceeni, ca o posibilitate de carieră pentru aceștia.

Nu au mai mult 17 ani (inițiativa celor de la Amber a reunit elevi din clasele a 9-a, a 10-a și a 11-a) și deja par să fie siguri de drumul pe care o vor apuca.

Oare eu ce făceam pe la 17 ani? Pe vremea aia noi habar nu aveam încotro să o apucăm. Era clar, pentru cei mai mulți dintre noi, că vom merge la facultate. Nu aveam, însă, nici cea mai vagă idee ce vom urma - ok, cel puțin noi ăștia de la Uman. Planurile se făceau în funcție de facultățile la care era cea mai mare bătaie la examenul de admitere, fără vreun alt fel de logică, însă. Trebuia să fim și noi acolo, să demonstrăm că putem intra, fără a ne gândi la ce va urma după facultate.

Antreprenori în devenire

Elevii de la Vianu sunt olimpici la informatică, matematică, participă la concursuri la care sunt răsplătiți cu medalii de aur, urmează cursuri de robotică sau game design și, cumva, printre toate astea și lecții, mai fac parte și din trupa de teatru a liceului.

Știu că vor urma Computer Sciences, deși nu le pasă dacă o vor face la Poli sau pe la vreo universitate din afară. Iar unii dintre ei fac deja primele jocuri și pun bazele unui mic studio indie.

Pentru ei e doar o joacă. Sau, de fapt, se motivează să facă ceva altfel fără să își dea, neapărat, seama că sunt niște antreprenori în devenire.

”L-am pregătit pentru un concurs, dar asta a fost doar pentru a ne face să ne ținem de treabă. În cel mult o lună îl vom lansa. Este un joc amuzant, pe care oamenii îl pot juca pe telefon în metrou. Vrem să fie o experiență relaxantă pentru utilizatori”, îmi spun Dragoș, Andrei și Ionuț plini de entuziasm (tocmai ce primiseră laudele celor din echipa Amber cărora abia așteptau să le arate jocul pentru a-și valida că au făcut treabă bună).

Deși nu sunt în aceeași clasă, au vrut să-și dovedească că pot lucra împreună și pot face echipă chiar dacă nu se cunoșteau prea bine. Acum speră să mai aducă și alți colegi în echipă și să continue să lanseze jocuri. ”Vom merge la facultate și probabil că acest proiect va rămâne în plan secund. Dar nu vom renunța să mai facem jocuri”, completează cei trei elevi.

În tur prin birourile Amber Studio

Pornim într-un tur al biroului, iar interesul le e imediat stârnit de oamenii de development. Încep să prindă curaj. ”Ce facultate ați făcut?”, ”Ce materii ne vor ajuta și care sunt cele pe care le-ați urât?”, ”Care a fost primul job?”, ”Ce limbaje ar trebui să învățăm mai bine pentru jocuri?”, îi întreabă cu sufletul la gură. Îmi dau impresia că vor să își confirme că, în cazul în care vor da la Automatică nu își vor regreta decizia. "Acolo se pun bazele dar trebuie să fiți și autodidacți. Profesorii nu vor preda întodeauna ce e la modă, industria asta se mișcă permanent. Va trebui să vă orientați și singuri către ce vă place", le spun programatorii Amber.

Ideile generează idei. Apucați-vă să faceți jocuri, nu stați și doar citiți despre asta

Trecem prin departamentul în care se fac animațiile pentru jocuri, și îl privesc fascinați pe Călin Cazan, unul dintre cei mai vechi oameni din game development din țara noastră. Lucrează la un nou personaj, iar pe ecran învârte un cap 3D. Câțiva rămân în urmă ca să îl privească pe Călin la muncă și se desprind cu greu de monitorul lui.

Turul se termină și ajungem la partea practică. Aici toată timiditatea lor dispare când, după o prezentare a lui Gabriel Stancu legată de tot ceea ce înseamnă industria gamingului și de potențialul pe care îl are aceasta, “Solo” vine și îi provoacă la un brainstorming, similar celor pe care le are echipa atunci când lucrează: hai să concepem un joc.

Primul brainstorming de joc

”Ideile generează idei. Apucați-vă să faceți jocuri, nu stați și doar citiți despre asta”, le spune Ionuț Solomon (Solo). Îi mai încurajează să pornească în jocuri de la idei deja existente fără teama că vor ajunge să facă ”clone”. Când vei începe să lucrezi o vei transforma în ideea ta”.

Pentru acest mic test creativ trebuie să aibă în vedere sentimentul pe care ar trebui să-l simtă gamerul în timpul jocului (o emoție pe care game designerul vrea să o obțină de la joc) și un setting, decorul în care ar trebui să se desfășoare acesta.

Nimic mai simplu pentru elevi, care dau imediat frâu liber creativității: va fi un scenariu post-apocaliptic, iar acțiunile sale din joc vor trebui să-i ofere utilizatorilor un sentiment de bucurie (Cum am ajuns la acestea? Feeling-ul și setting-ul au fost alese prin tragere la sorți).

Nu trece mult timp până când cineva să vină cu propunerea ca eroul jocului să fie un gardian al Pământului. Imediat se conturează și imaginea care ar apărea pe ecranele utilizatorilor: Pământul va fi 3D și va putea fi rotit, se vor putea planta diverse resurse, iar eroul va apăra planeta de asteroizi. Ideea că va fi un joc de mobile a fost exprimată la unison.

Este un exercițiu pentru un stadiu încipient al jocului, însă, este și o lecție bună pentru elevii Colegiului Vianu. Game developerii Amber i-au încurajat să-și exprime propriile idei, ceva ce, poate, nici în ziua de azi școala românească nu le permite.

Spre final, se discută deja posibilitatea de a-și trimite CV-urile pentru internship-uri pe perioada verii și schimbă păreri despre design cu specialiștii Amber. De la etajul 11 întreaga lume li se așterne la picioare. Trebuie doar să-și pună armura și să o cucerească.

Foto: Andrei Magnea