- 24 Februarie 2024
Agroland Agribusiness, afaceri mai mici în 2023 chiar dacă tradingul cu cereale a crescut
”Anul 2023 a fost foarte dificil pentru companiile din agribusiness, fiind unul dintre cei mai impredictibili din ultimii 15 ani. Factori precum lipsa de numerar a fermierilor, care a cauzat scăderi ale achiziției de inputuri, în special a fertilizanților, scăderea accelerată a prețului de vânzare a fertilizanților, care a afectat marjele, și dublarea prețului la transport în timpul campaniei de toamnă au influențat negativ atât veniturile încasate, cât și profitabilitatea companiei. Prin politica noastră comercială, care vizează limitarea vânzărilor către clienții care înregistrează întârzieri ale plăților până la recuperarea debitului, am reușit să reducem riscul neîncasării creanțelor, care au crescut cu doar 4% de-a lungul lui 2023. Acest fapt se datorează încasării a aproximativ 97% a creanțelor aferente anului agricol 2022/2023 până la sfârșitul lui 2023, având premise că și în acest an încasarea debitelor va atinge un nivel similar. În ciuda acestor rezultate sub așteptări din anul 2023, situația financiară a companiei continuă să fie stabilă, încheind 2023 cu o poziție de numerar de 2,1 milioane de lei, dar și cu o micșorare cu 3 milioane de lei a datoriilor totale față de începutul anului”, a declarat Florin Radu, Director General al Agroland Agribusiness.
În ceea ce privește împărțirea veniturilor pe categorii, în 2023, cea mai mare pondere în cifra de afaceri a fost reprezentată de activitatea de trading de cereale, care a crescut cu 25% comparativ cu anul precedent, până la 20,5 milioane de lei.
Această creștere a veniturilor are loc chiar și în contextul scăderii prețurilor la cereale, cantitatea tranzacționată fiind cu 90% mai mare în 2023 față de cea din anul precedent.
Veniturile din vânzarea de fertilizanți au ajuns la 16,8 milioane de lei în 2023, în scădere cu 43% comparativ cu anul anterior, ca urmare a lichidității scăzute a fermierilor. Categoria pesticide a înregistrat un avans de 13%, până la 16,5 milioane de lei, în timp ce semințele input au generat venituri de 9,9 milioane de lei, o creștere de 6% față de 2022. Vânzările de combustibil input au crescut cu 32% în 2023, ajungând la 458 de mii de lei.
”Pentru perioada următoare există mai multe motive de optimism pentru sectorul agricol. În primul rând, culturile de toamnă sunt promițătoare, pe fondul recuperării pedologice în majoritatea zonelor țării. În al doilea rând, prețurile la fertilizanți și cereale s-au stabilizat, nemaiavând oscilații majore, ceea ce oferă tuturor jucătorilor din domeniu o predictibilitate mai mare. Analizând toți factorii cu un impact potențial asupra acestui sector, suntem încrezători că anul agricol 2023/2024 va fi unul mai stabil și mai profitabil decât cel care a trecut”, a adăugat Florin Radu.
În 2023, Agroland Agribusiness a facturat 511 clienți, un număr cu 3% mai mic față de anul 2022, ca urmare a încasării mai lente a creanțelor din ultima parte a anului. Totuși, această scădere a avut un impact limitat, având în vedere creșterea volumelor medii vândute clienților existenți, în special în ceea ce privește pesticidele și semințele input.
Acțiunile Agroland Agribusiness sunt listate pe piața AeRO a Bursei de Valori București începând cu data de 15 iunie 2021 și se tranzacționează sub simbolul AAB. În prezent, compania are o capitalizare de piață de aproximativ 23 de milioane de lei.
Agroland Agribusiness este o companie specializată în vânzarea de inputuri pentru agricultură. Compania activează în acest moment în zona de sud a țării, respectiv în județele Dolj, Olt, Mehedinți, Argeș, Teleorman, Vâlcea, Gorj, Dâmbovița, Ilfov, Ialomița, Călărași, Tulcea, Brăila și Constanța.
Principalele inputuri agricole comercializate de Agroland Agribusiness sunt fertilizanții, pesticidele, semințele și combustibilii, astfel, compania comercializează întregul set de inputuri necesare fermierilor.
În plan secundar, Agroland Agribusiness este implicată și în trading-ul cu cereale, activitate prin care achiziționează cereale de la fermieri și le valorifică către traderii mari care operează doar în puncte fixe sau doar în porturi.
Astfel, Agroland Agribusiness operează ca un furnizor pentru fermieri, atât prin inputurile pe care le comercializează, dar și ca potențial cumpărător al culturilor fermierilor.