Lecții de antreprenoriat de la CEO-ul unei companii de familie cu o istorie de 140 de ani

Atunci când ești un brand cu o prezență pe piață de 140 de ani, ar putea fi ciudat și ar putea părea chiar dificil să te reinventezi constant, în funcție de tendințele pieței. Sau, poate că tocmai această putere de reinventare se dovedește a fi secretul existenței tale de peste un secol.

Ar putea părea ciudat să compari Hornbach, un concern cu venituri anuale de peste 4 miliarde de euro, cu un startup, însă chiar și după toți acești ani strategia grupului este similară cu cea a unei companii aflate la început de drum.

Numele Horbach este unul cu rezonanță pe segmentul materialelor de construcții. Familia germană a început să vândă materiale încă de prin anii 1900, însă abia în 1968 au început să deschidă primele magazine care au implementat modelul folosit și acum de companie. ”A fost ideea tatălui meu pe care a decis s-o implementeze după o vizită în Statele Unite. Acolo a găsit inspirația pentru un magazin de tip do-it-yourself. Numai că el și-a dorit să adauge și o secțiune dedicată grădinei, lansând primul magazin de acest gen din Europa. O decizie foarte bună”, a spus Albrecht Hornbach, CEO-ul retailerului, aflat în București săptămâna trecută pentru a sărbători un deceniu de prezență pe piața noastră.

”A inovat înaintea pieței”, ne-a spus reprezentantul Hornbach.

Avantajul pe care și-l păstrează, încă, Hornbach? Deși acum este o companie listată pe bursă, managerii companiei și-au menținut libertatea totală în ceea ce privește luarea deciziilor de strategie. Astfel, pot adapta business-ul concernului la cerințele pieței. În așa fel, de-a lungul anilor, retailerul a implementat conceptul de dive-in, sau a dechis doar megastore-uri în loc să mizeze pe magazine mici. ”Ne-am ales mereu cu atenție investițiile și locațiile. Nu ne-am grăbit, iar acest lucru ne-a diferențiat de alte companii de retail din Germania”, a mai spus Albrecht Hornbach.

Magazinele online, pariul Hornbach

Acum, retailerul german mizează pe zona de online. De fapt, digitalizarea este cam cea mai mare provocare, după cum ne-a povestit CEO-ul Hornbach, un business care și acum, după cinci generații, se recomandă ca afacere de familie.

Albrecht Hornbach (care a preluat funcția de manager în 1998) nu ascunde faptul că a făcut și greșeli în ceea ce privește strategia de business implementată în acești ani, însă consideră un avantaj faptul că, spre deosebire de alți competitori, Hornbach a avut (și încă are) timp să testeze.

Așa cum este și cazul e-shop-ului. Conceptul a început să fie testat încă din 2011 în Germania și Austria, de exemplu. La fel ca în cazul unui startup care a lucrat până acum la un MVP și este gata să scoată pe piață o versiune a produsului. Au ieșit din beta testing, iar acum se simt pregătăți pentru implementarea acestui concept și în alte țări. ”Este o provocare modernă și nu toată lumea poate face față, mai ales că este o cheltuială foarte mare. A fost nevoie să rafinăm în detaliu proiectul magazinului online”, ne-a precizat Hornbach.

Nu puteam face o implementare simultană pe toate piețe pe care operăm. Am fi riscat să distrugem afacerea dacă nu funcționa. Așa, ținem cont de caracteristicile fiecărei piețe și adaptăm modelul

Potivit acestuia, până în acest moment, compania a investit peste 50 de milioane de euro în 2016 pentru dezvoltarea online, iar în acest an sunt gata să mai dea încă 60 de milioane de euro pentru infrastructura digitală.

Din prima jumătate a anului viitor magazinul online al Hornbach va fi disponibil și în România, aici unde retailerul german are 6 magazine (precum și în Suedia și Slovacia).

”Nu puteam face o implementare simultană pe toate piețele pe care operăm. Am fi riscat să distrugem afacerea dacă nu funcționa. Așa, ținem cont de caracteristicile fiecărei piețe și adaptăm modelul”, ne-a mai spus Albrecht Hornbach, care este și președintele consiliului de administrație al Hornbach Management AG.

Albrecht Hornbach și răbdarea în afaceri

Adaptarea companiei la cerințele tech de azi, aducerea ei în era digitală, sunt cele mai mari provocări ale sale. ”Va schimba totul pentru noi. Vor fi segmente complementare. Sunt convins că vom avea un trafic în creștere în magazine. Mai înainte de toate, trebuie să ne pregătim angajații pentru a le putea oferi consultanță clienților care vor accesa site-ul”, mai spune Albrecht Hornbach, care este convins că extinderea magazinului online va duce la un plus al veniturilor retailerului. De fapt, online-ul este miza acestui an și a următorului. Hornbach spune că nu vor mai deschide alte magazine fizice, concentrându-se pe zona de digital. ”Vom crește cu abordarea online”, a precizat el.

Înființată ca o afacere de familie în anul 1877, în sud-vestul Germaniei, compania deține în prezent 156 de magazine de materiale de construcții și grădinărit  în nouă țări din Europa și a început cu succes anul financiar curent, cu o creștere a cifrei de afaceri de 7,1 procente în perioada martie -  mai.

Va schimba totul pentru noi. Vor fi segmente complementare

Toată strategia sa din cei aproape 20 de ani de când este la cârma Hornbach poate fi rezumat într-un cuvânt extrem de imporant și poate destul de rar regăsit în vocabularul antreprenorilor: răbdarea. Este și una dintre recomandările sale pentru viitorii antreprenori. Asta nu înseamnă că dacă sunt convinși că au o idee bună de afaceri nu ar trebui să lase totul în urmă ca să o pună în aplicare. ”Câteodată e bine să ai ochelari de cal”, spune Albrecht Hornbach. La fel cum e foarte bine să ai lângă tine o echipă care te poate completa.

Sursa foto: http://ekonomika.idnes.cz/



Citeste si